سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، گفت: بیش از نیمی از داروهای تجویز شده توسط پزشکان عمومی آنتی بیوتیک است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدرضا نیکبخت در همایش «عفونت های بیمارستانی، آنتی بیوتیک‌ها و چالش‌های پیش رو»، تجویز و مصرف غیرمنطقی آنتی بیوتیک را به عنوان یک چالش بزرگ ارزیابی و اظهار کرد: طبق بررسی‌های به عمل آمده 45 درصد نسخ متخصصان عفونی شامل آنتی بیوتیک‌هاست که با توجه به اینکه بیماران عفونی به این متخصصان مراجعه می‌کنند این میزان می‌تواند منطقی باشد در حالی که آنتی بیوتیک‌ها 51 درصد و به عبارتی بیش از نیمی از داروهای تجویز شده توسط پزشکان عمومی که بیمارانی با بیماری‌های ساده‌تر به آنان مراجعه می‌کنند را شامل می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از آنجا که نمی توان براساس آزادی حرفه‌ای پزشکان محدودیتی برای آنان قائل شد، بهترین روش بالا بردن سطح دانش عمومی و کارعلمی و تخصصی بیشتر است.

دکتر نیکبخت اطلاع رسانی وفرهنگ سازی را در این زمینه مهم دانست و از متخصصان خواست نسبت به تجویز بی رویه و مصرف خودسرانه و غیرمنطقی دارو هشدار دهند.

وی هزینه واردات مواد اولیه و نیز داروها و ساخت آنتی بیوتیک‌ها را بسیار گران ارزیابی کرد و گفت: این همه مصرف آنتی‌بیوتیک چه به طور مستقیم و یا غیرمستقیم ضررهای جبران ناپذیری بر اقتصاد و سلامت جامعه می زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha