سلامت نیوز : وقتی پسرک غرق در خون روی زمین افتاد خنده های مستانه جوان چاقو کش رنگ ترس به خود گرفت.دیگر از آن خنده ها خبری نبود، ترس چشم هایش را پر کرده بود و پشیمان از این که پسرک گلفروش را بی گناه به این حال و روز انداخته است.پنج شش نفری به گیم نت رفته و بعد از بازی های خشنی که انجام داده بودند دیدن پسرک گلفروش کافی بود تا بی دلیل به جانش بیفتند و با چاقو زخمی اش کنند.آن روز خیابان رنگ خون به خود گرفت هرکس برای کمک پا پیش می گذاشت مضروب ضربات دیوانه وار جوان چاقو به دست می شد. آمبولانس اورژانس ۳ نفر را راهی بیمارستان کرد که اگر جوانک چاقویی در دست نداشت به مجرمی تبدیل نمی شد حالا باید منتظر بنشیند و برای از کما درآمدن یکی از مصدومان دعا کند تا اوضاع از این وخیم تر نشود و کارش به چوبه دار نکشد.

کاهش آستانه تحمل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ آستانه تحمل بسیاری از افراد جامعه کمتر از آن شده است که ناملایمات روزمره را تاب بیاورند و با یکدیگر برخورد نکنند.برخورد هایی که گاه در حد جر و بحث زبانی باقی می ماند و گاهی نیز به زد و خورد می انجامد. وقتی تحمل افراد در برابر مشکلات و برخوردها پایین می آید احتمال برخورد فیزیکی بالا می رود و اگر سلاح سردی هم به همراه داشته باشند این برخورد فیزیکی به ضرب و جرح ویا قتلی ناخواسته منجر می شود.دکتر محمد امین قانعی راد رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در گفت وگو با خراسان بهبود شرایط را برای بالا رفتن آستانه تحمل مردم موثر می داند.

او عمده دلایل کاهش آستانه تحمل در بین مردم را عملکرد بد برخی مسئولان، مشکلات اقتصادی،عملکرد نه چندان قوی دستگاه پلیس و دستگاه قضایی برای احقاق حقوق مردم،فقدان فرهنگ گفت وگو بین مردم و فقدان آموزش گفت وگو در نهاد مدرسه و خانواده می داند. این جامعه شناس بر این باور است که ممنوعیت حمل سلاح سرد توسط مردم تا حدودی می تواند به کاهش خشونت ها و قتل های ناشی از درگیری های احساسی منجر شود اما برای از بین بردن و ریشه کن کردن این مشکل باید ریشه های مشکلات مردم را شناسایی کرد و از بین برد.

رئیس انجمن جامعه شناسان ایران دلیل بخشی از خشونت موجود در جامعه را ناشی از بازتاب عملکرد برخی مسئولان در برخورد با مردم می داند و می گوید: اگر مشکلات اجتماعی برطرف شود از خشونت در جامعه کاسته خواهد شد.قانعی راد به عملکرد نه چندان خوب دستگاه هایی نظیر پلیس در نحوه رسیدگی به شکایت های مردم اشاره می کند و می گوید: وقتی نهادهایی مانند دادگاه و پلیس با سرعت ،دقت و شفافیت به دعاوی مردم رسیدگی نمی کنند، مردم حکم صادر می کنند و در مقام اجرا برمی آیند. چون این کار هم زمان کمتری می برد و هم هزینه مالی کمتری برای فرد دارد. این جامعه شناس دلیل دیگر کاهش آستانه تحمل مردم را مشکلات اقتصادی موجود می داند که باعث بالا رفتن ضریب حساسیت مردم و افزایش نگرانی و استرس مردم می شود. وی دراین باره می گوید:وقتی مردم نگران هزینه های زندگی خود باشند با کوچک ترین محرکی از کوره در می روند و به خشونت اقدام می کنند.

فقدان فرهنگ گفت و گو

رئیس انجمن جامعه شناسان ایران فقدان فرهنگ گفت وگو در بین بسیاری از افراد را موضوعی به مراتب با اهمیت تر از دیگر موضوعات می داند و بر این باور است که تقویت فرهنگ گفت وگو از طریق فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تا حد زیادی می تواند از خشونت ها و درگیری های اجتماعی افراد بکاهد.این درحالی است که افراد جامعه از کودکی ،آموزش های لازم برای گفت وگو را از نهادهایی مانند خانواده و مدرسه دریافت نمی کنند و با روحیه ای که مبتنی بر گفت وگو و درک متقابل نیست وارد زندگی اجتماعی می شوند.دراین راستا لازم است آموزش و پرورش اقدامی اساسی برای نهادینه کردن فرهنگ گفت وگو و آموزش راه های برقراری ارتباط و گفت وگو با دیگر افراد جامعه را از دوران کودکی به دانش آموزان آموزش دهد.

دکتر قانعی راد تاکید داردجمع آوری سلاح سرد از جامعه، تا حدی مشکل را حل می کند اما تا ریشه کن نشدن خشونت در جامعه و حل زیربنایی مشکلاتی که دلیل به وجود آمدن خشونت هستند نمی توان به برطرف کردن این مشکل امیدوار بود.به گفته وی سلاح سرد تنها چاقو و قمه و شمشیر نیست،بلکه هر نوع وسیله ای که قابلیت آسیب رساندن به فردی را داشته باشد می تواند به عنوان سلاح استفاده شود،مانند راننده عصبانی که با قفل فرمان به جان راننده دیگر می افتد.لذا لازم است ابتدا ریشه های خشونت اجتماعی از میان برداشته شود و پس از آن به کاهش جرایم و قتل های ناشی از آن امید بست.اما در بسیاری از اوقات همراه داشتن سلاح سرد موجب می شود فرد به دلیل کاهش آستانه تحمل و یا به اصطلاح از کوره در رفتن در برابر طرف مقابل بی آن که بخواهد دست به عملی بزند که او را به مجرمی تبدیل می کند که شاید پس از فروکش کردن عصبانیت حتی به پشیمانی وی منجر شود.

وقوع بیش از 50درصد قتل های احساسی و اتفاقی به وسیله سلاح سرد

سرهنگ رضا غنی لو عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی و کارشناس رسمی دادگستری با اشاره به وقوع بیش از 50درصد قتل های احساسی و اتفاقی به وسیله سلاح سرد و انجام 100درصد از موارد زورگیری و تجاوز به عنف به وسیله سلاح های سرد نامتعارف به خراسان می گوید:آمار پلیس آگاهی نشان می دهد در قریب به 100درصد از جرایم خشن زورگیری و تجاوز به عنف از سلاح های سرد نامتعارف به منظور ارعاب طرف مقابل استفاده شده است.

همین آمار حکایت از انجام بیش از 50درصد از قتل های احساسی و اتفاقی به وسیله سلاح سرد دارد.وی تصریح کرد:قتل های احساسی و اتفاقی به قتل هایی گفته می شود که در آن شخص با نقشه قبلی به قتل اقدام نکرده است و دراین موارد اگر فرد قاتل سلاح سرد به همراه نداشت هیچ گاه قتلی انجام نمی شد. غنی لو با تاکید بر این که ارتکاب جرم به وسیله سلاح سرد در قانون فعلی مجازات اسلامی نیز جرم است و مجازات هایی برای آن در نظر گرفته شده است می افزاید:تنها خلاء قانونی موجود در قانون مجازات اسلامی که سبب شد طرح ممنوعیت حمل سلاح های سرد نامتعارف در مجلس ارائه شود جرم تلقی نشدن حمل سلاح های سرد نامتعارف است.چراکه جرم نبودن حمل این قبیل سلاح ها پیشگیری از وقوع جرم را مختل می کند و امکان برخورد با حمل کنندگان سلاح های سرد نامتعارف را از پلیس سلب می کند.

وی درتشریح سلاح های سرد نامتعارف نیز می گوید:منظور از سلاح های سرد نامتعارف ممنوعیت حمل هر گونه چاقو و ابزار نیست بلکه منظور از سلاح سرد نامتعارف مواردی مانند قداره،شمشیر،زنجیرهای تیغ دار،پنجه بوکس و کارد های تکاوری است که دلیلی برای حمل آن توسط افراد در جامعه وجود ندارد. غنی لو هدف اصلی از پیگیری این طرح که کلید پرداخت به آن برای اولین بار توسط روزنامه خراسان زده شد را پیشگیری از حمل سلاح های سرد نامتعارف توسط افراد دانست تا از این طریق بسیاری از خشونت ها و قتل های اتفاقی کاهش یابد.براساس آمار پلیس بیش از 50درصد قتل های اتفاقی و احساسی توسط سلاح سرد رخ می دهد یعنی قتل هایی که در آن قاتل قصد ارتکاب قتل را نداشته است.

طرحی که مسکوت مانده است

در خور اشاره است بالا رفتن منحنی نمودار وقوع قتل هایی که با سلاح سرد به وقوع پیوسته اند باعث شد تا سرانجام در خرداد سال ۸۶ مجلس با پیگیری های روزنامه خراسان به فکر تدوین قانونی برای جلوگیری از وقوع چنین جرایمی بیفتد و طرح ممنوعیت ساخت ،حمل و نگهداری و فروش سلاح سرد را تدوین کند. طرحی که ۵ و نیم سال در مجلس مسکوت ماند.محمد علی اسفنانی نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با اشاره به تدوین طرح ممنوعیت به کار گیری سلاح سرد و تشدید مبارزه با جرایم خشونت بار در مجلس و اعلام وصول یک فوریت آن در مهرماه سال گذشته به خراسان می گوید: بررسی این طرح تا به امروز در کمیسیون مسکوت باقی مانده و در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی قرار نگرفته است.

وی تصریح می کند:این طرح پس از پایان تعطیلات ۲ هفته ای مجلس در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی قرار می گیرد و پس از نهایی شدن به صحن علنی مجلس ارسال می شود. اسفنانی خاطرنشان کرد:با اعلام وصول این طرح در مهرماه سال گذشته ،لایحه ای که پیش از این توسط نیروی انتظامی به مجلس هشتم ارائه شده بود از چرخه رسیدگی خارج شد چراکه در این طرح به بسیاری از مواردی که در آن لایحه مغفول مانده بود پرداخته شده است از جمله تعریف دقیق سلاح سرد و درنظر گرفتن مجازات برای سازندگان و افرادی که به خرید و فروش این سلاح‌ها مبادرت می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha