سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 82132
سلامت نیوز : حجم آب موجود در مخازن 51 سد كشور به كمتر از 30 درصد ظرفیت آن رسیده، ضمن اینكه آب ورودی به 52 سد كشور نیز بیش از 20 درصد كاهش یافته است. در این باره علیرضا دائمی، سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در گفت‌وگو با تهران امروز گفت: كاهش حجم مخازن در این فصل از سال طبیعی است اما حجم روان‌آب‌ها 46 درصد كاهش یافته كه جای نگرانی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ معاون وزیر نیرو افزود: چون عمده بارندگی‌ها تا اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود و آب ذخیره شده در مخازن در چهار ماه خرداد تا شهریور به مصارف كشاورزی، صنعتی و شرب می‌رسد لذا ‌ در پایان شهریور و اوایل مهر معمولا با حداقل تراز آب در مخازن مواجه می‌شویم. از طرفی در فصل بارش هم به خاطر خشكسالی 52 میلیارد مترمكعب حجم مخازن موجود در كشور، همه آنها به‌طور كامل آبگیری نمی‌شوند. دائمی درباره حجم آبگیری مخازن در سال آبی 91-92 توضیح داد: امسال مخازن 40میلیارد مترمكعب آبگیری شده‌اند كه با آغاز مصرف در فصل گرما، حجم مخازن به 19 میلیارد مترمكعب رسیده و این كاملا طبیعی است و هیچ زنگ خطری نیست.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینكه حجم آب موجود در مخازن در آبان ماه به حداقل ممكن می‌رسد، تاكید كرد: امسال نسبت به سال گذشته آب كمتری در مخازن ذخیره نشده بود اما برخی مخازن مانند زاینده‌رود در شرایط بدی قرار داشتند. همچنین سدهای اطراف تهران نیز به دلیل بارندگی اندك، شرایط مناسبی نداشتند اما در مجموع آب ذخیره شده در سدها نسبت به سال گذشته كمتر نبود. دائمی كاهش 46 درصدی روان‌آب‌ها را نگران‌كننده توصیف كرد و گفت: زاینده‌رود سال گذشته 1480 میلیون مترمكعب آب داشته كه امسال به حدود هزار میلیون متر مكعب رسیده است.

وی عوامل كاهش روان‌آب‌ها را در دو گروه بررسی كرد و ادامه داد: دلیل اول مربوط به گرم شدن زمین است اما علت دوم به برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی و سرشاخه‌های اصلی برمی‌گردد كه به‌طور غیرمجاز انجام می‌شود.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو تعداد چاه‌های غیرمجاز آب را در كشور 1003 مورد عنوان كرد و گفت: تنها راهكار مقابله با این مشكل همكاری دستگاه‌ قضا و نیروی انتظامی با وزارت نیروست تا به این ترتیب 1003 چاه غیرمجاز پر شوند. روز گذشته مهر در گزارشی اعلام كرده بود كه تا پایان هفته گذشته 51 درصد از كل ورودی‌های آب به مخازن سدهای كشور و 46درصد از كل آب‌های خروجی از سدهای كشور متعلق به سدهای استان خوزستان بود.

حجم آب 51سد كشور از جمله سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، خداآفرین، كرخه، دانشمند، سیمره، سیوند، زاینده‌رود، ساوه، 15خرداد، ملاصدرا و كارده به كمتر از 30درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید. در پایان هفته گذشته 7 سد از جمله كوثر، دولت‌آباد و شهید عباسپور افزون بر 90 درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند. همچنین 37 سد كشور در زمان حاضر با كاهش 20 درصدی حجم آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند كه سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، تهم، طالقان، ساوه، اكباتان، آبشینه، چاه نیمه 4، دوستی و گاوشان از آن جمله محسوب می‌شوند.

32 سد كشور در حال حاضر از افزایش بیش از 20 درصدی ورودی آب در مقایسه با زمان مشابه پارسال برخوردار هستند كه سدهای شهید قنبری، كرخه، دز، كارون 4، كوثر، استقلال، پیشین، جگین، 15 خرداد، گلپایگان و سیوند از آن جمله محسوب می‌شوند.

همچنین 52 سد كشور در زمان حاضر با كاهش بیش از 20 درصدی ورودی آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند كه سدهای سفیدرود، لار، شهید رجایی، بارزو، طالقان، تهم، گاوشان، قشلاق، بوكان، درودزن، ساوه، كرج، لتیان، اكباتان، چاه نیمه‌ها، دوستی، كارده و شهید دهقان از آن جمله هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha