سلامت نیوز : گاهی خبرهایی از کشور به گوش می‌رسد که اگر ایرانی نباشی شاید فکر کنی با انسان‌هایی سروکار ‌داری که حاضرند به خاطر پول جان یک‌نفر را بگیرند. صحبت از قتل و جنایت نیست. در زمان جنگ شاهد احتکار موادغذایی و هرازگاهی شاهد محاکمه محتکران بودیم و از آن زمان تا به حال همچنان محتکران و نزول‌خواران از چهره‌های منفور جامعه به شمار می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ اما در دو سال اخیر با این‌که به دلیل تحریم شاهد فشارهای اقتصادی بر مردم بودیم ولی گزافه است اگر بگوییم در حال جنگ هستیم ولی شاهد نوع جدیدی از احتکار آن هم از نوع انباشت دارو از طرف عده‌ای شدیم. در ماه‌های اخیر بسیاری از داروهای مهم کمیاب شده بودند و در بعضی از داروخانه‌ها با قیمت‌هایی چندبرابر به فروش می‌رسیدند.

این وضعیت آن‌قدر بغرنج بود که حتی بیماران خاص هم که تحت حمایت بنیاد بیماری‌های خاص بودند با مراجعه به داروخانه 13 آبان جواب رد می‌شنیدند. ولی بعد از آغاز به کار کرباسیان و دستور او برای ترخیص سریع‌تر داروها از گمرک ظاهرا جمعیت محتکر به تکاپو افتاده‌اند تا داروها را هرچه سریع‌تر از انبارها خارج کنند. به همین دلیل این روزها در مقابل هر داروخانه‌ای کامیونت‌های توزیع‌کننده‌ها را می‌بینید که در حال پیاده کردن کارتن دارو هستند و به گفته یکی از فروشندگان یک داروخانه قیمت داروها تا 30درصد کاهش پیدا کرده است.

رییس سازمان غذا و دارو در همین زمینه گفت: مصوبه‌ای دریافت کرده‌ایم تا ترخیص دارو از گمرک متوقف نشود و در مقابل با حداقل هزینه در گمرک کالاها را ترخیص کنیم و از نظر قانونی اختیارات ویژه‌ای گرفته‌ایم تا ترخیص سریع‌تر انجام شود. وی ادامه داد: اما اکنون وضعیت به گونه‌ای است که مشکلات دارویی از یکی، دو ماه اخیر رو به کاهش گذاشته است. البته در این مسیر نیازمند مصوبات جدید و حمایت رییس‌جمهوری و بانک مرکزی هستیم. دیناروند درباره ترخیص محموله‌های جدید دارویی گفت: در دوره جدید همه‌چیز طبق روال در حال انجام است و محموله‌ها به خوبی ترخیص خواهند شد.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: مصوبه‌ای دریافت کرده‌ایم تا ترخیص دارو از گمرک متوقف نشود و در مقابل با حداقل هزینه در گمرک کالاها را ترخیص کنیم.دیناروند افزود: این مصوبات به وزارت بهداشت کمک می‌کند تا با حداقل اسناد و هزینه، داروها ترخیص شوند به این ترتیب نامه‌نگاری در ترخیص دارو که همیشه زمان‌بر بوده کاهش می‌یابد و از نظر قانونی اختیارات ویژه‌ای گرفته‌ایم تا ترخیص سریع‌تر انجام شود.

او گفت: می‌خواهیم دولت در چارچوب اعتبارات بودجه سرعت ترخیص دارو را افزایش دهد و برای ترخیص دارو تسهیلات ویژه‌ای به شرکت‌های دارویی داده می‌شود تا از این پس در مدت‌زمان کمتری دارو به چرخه دارویی کشور بازگردد. وزیر بهداشت نیز درباره کمک به ترخیص راحت‌تر دارو چندی پیش گفته بود که در بارگیری دارو از بنادر دستور داده شد تا ترخیص دارو در اولویت قرار گیرد و دارو و تجهیزات خارج از نوبت حمل شود. همچنین تمام اقلام دارویی در گمرک با حداقل وثیقه از جمله با دادن چک ترخیص شوند تا به راحتی در بازار تامین شود و آرامش به بازار برگردد.

کرباسیان در جلسه معارفه خود هم اشاره کرده بود که در کوتاه‌مدت سعی خواهیم کرد این مشکلاتی را که اخیرا در زمینه ترخیص بعضی از کالاهای اساسی و دارو در گمرک به‌وجود آمده با ایجاد هماهنگی‌های لازم حل کنیم و در بلندمدت نیز ایجاد شفافیت و حرکت قانونی در زمینه سیاست‌های کلان کشور و رفتن به سوی نظام جامع گمرکی و پنجره واحد تجاری اصلی‌ترین برنامه‌هایمان خواهد بود. به نظر می‌رسد در دولت جدید شاهد خلع ید بسیاری از مفسدان اقتصادی باشیم که در سال‌های اخیر با سوءاستفاده از شرایط موجود حتی در زمینه دارو هم به مردم رحم نمی‌کردند و خون مردم را در شیشه کرده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha