سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 82138
سلامت نیوز : قیمت كره از روز گذشته تاكنون 100 درصد افزایش یافته است. این به آن دلیل است كه ارز تخصیص برای واردات این كالای اساسی از 1226 تومان به 2477 تومان تغییر كرده است. با این تغییر قیمت یك قالب كره 100 گرمی از 1200 تومان به 2500 تومان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ البته در اینكه این كالا هنوز اساسی است یا نه میان مسئولین اختلاف است. در حالی كه دبیر انجمن صنایع لبنی از حذف کره از فهرست کالا‌های اساسی خبر می دهد، رییس سازمان توسعه تجارت تاکید می‌کند كه کره از لیست کالاهای اولویت اول خارج نشده و تنها در نوع ارزی که برای واردات این کالا اختصاص یافته تغییر ایجاد شده است!

افزایش قیمت لبنیات در یك سال اخیر موجب شده است تا مردم به سمت خرید شیر فله ای متمایل شوند. به تازگی سازمان دامپزشکی نیز اجازه فروش شیرخام فله را داده است. به گفته معاون بهداشتی وزیر بهداشت به دلیل افزایش فله خوری شیر میزان ابتلا به تب مالت در سال 91 نسبت به سال 90 افزایش  25 درصدی داشته و  سه هزار نفر در سال گذشته به تب مالت مبتلا شده اند.

حذف ارز مرجع از كره در حالی صورت می گیرد كه از یك ماه پیش به دلیل اختلاف بر سر مابه التفاوت ارز تخصیصی به این كالای اساسی 22 هزار تن كره در گمرك انباشته شده كه با توافق مسئولین 5 هزار تن از این مقدار با ارز مرجع ترخیص شد اما همین مقدار هم به قیمت ارز مبادلاتی به دست مردم رسید.

حسین چمنی سخنگوی صنایع شیر ایران در گفتگو با فرارو در پاسخ به این سوال كه چرا كره در ایران تولید نمی شود گفت: «میزان تولید شیر در كشور با میزان مصرف هماهنگی ندارد به همین دلیل ما از قدیم الایام وارد كننده كره بودیم و تا عزمی برای افزایش تولید شیر در كشور وجود نداشته باشد تا سالها وارد كننده كره خواهیم ماند.»

وی با بیان اینكه میزان استفاده از چربی حیوانی در كشور بالا است گفت: «نژاد گاو در ایران هلشتاین است كه میزان چربی شیر آن 3.5 درصد است. این میزان چربی با مقدار مصرف تناسب ندارد چرا كه ما در سال بین 50 تا 60 هزار تن كره نیاز داریم. با توجه به تولید حدود هفت میلیون تن شیر در كشور و میزان چربی آن، 20 هزار تن از این مقدار در كشور تولید می شود كه آن هم در محصولات پر چرب استفاده می شود.»

چمنی افزود: «بر این اساس برای مابقی آن وابسته به واردات هستیم. برای خودكفایی باید یك برنامه دراز مدت داشته باشیم و ذخیره ژنتیكی دامداری ها باید گسترش پیدا كند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha