سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 82151

سلامت نیوز : یک متخصص جراح چشم گفت: عارضه مگس‌پران هنگامی خطرناک است که زجاجیه به شبکیه متصل بوده و جابجایی آن موجب حرکت در شبکیه چشم شود در این صورت شبکیه ممکن است دچار کندگی شده یا حتی پرده چشم پاره شود.

دکتر محمد رضا فرتوک زاده در گفت وگو با (ایسنا) با بیان اینکه دیدن سایه‌هایی به شکل مو، مگس یا ریشه درختان هنگام نگاه کردن مربوط به عارضه مگس پران در چشم می‌شود، گفت: موارد دیگری همچون ضربه، پرش شدید یا شیرجه زدن محکم در آب می‌تواند باعث ایجاد این ضایعه شود.

این متخصص جراح چشم اظهار کرد: داخل چشم انسان ماده ژله مانندی به نام زجاجیه وجود دارد. این ماده در شرایط طبیعی با حالتی یکنواخت، تصاویر اشیا در منطقه بیرونی به گونه‌ای صاف و شفاف بر روی شبکیه افتاده بطوریکه فرد بتواند به روشنی و وضوح این تصاویر را مشاهده کند اما گاهی بر اثر عوامل مختلف ممکن است این ماده نامنظم شده و از کارایی آن کاسته شود.

وی ادامه داد: مواردی همچون ضربه، پرش شدید یا شیرجه زدن محکم در آب می تواند باعث تغییر زجاجیه شود در این حالت سایه‌هایی مانند مو، مگس یا ریشه درخت در دید فرد ایجاد می‌شود که به این عارضه مگس پران چشم اطلاق می شود که اگر دیدن سایه‌های ناشی از مگس پران همراه با جرقه‌های نور باشد، نشانه خطرناک است و حتما باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه سایه‌های ناشی از مگس پران چشم، بیشتر در هنگام مطالعه کردن و یا نگاه کردن به دیوار دیده می شود، تصریح کرد: ابتلا به این ضایعه نگران کننده نیست و معمولا نیاز به درمان نیست بطوریکه معمولا شش ماه پس از بروز این عارضه، سایه‌های ایجاد شده در دید به تدریج و آهسته محو شده و زجاجیه به حالت یکنواخت اولیه خود باز می‌گردد.

این فوق تخصص پیوند قرنیه در رابطه با خطرناک بودن مشاهده جرقه نور همراه با سایه های مگس‌پران چشم گفت: ضایعه مگس پران هنگامی که زجاجیه به شبکیه متصل بوده و جابجایی آن موجب حرکت در شبکیه چشم شود خطرناک می‌شود و در این صورت شبکیه ممکن است دچار کندگی شده یا حتی پرده چشم پاره شود.

وی با اشاره به نقش کهولت سن در ابتلا به مگس پران اظهار کرد: با افزایش سن و در سنین پس از 60 سالگی، زجاجیه در چشم نیز همانند سایراندام‌های بدن دچار چین خوردگی شده و در نتیجه سایه‌هایی در دید افراد ایجاد می‌شود که مربوط به سالمندی آنهاست.

دکتر فرتوک زاده دیابت، فشارخون و خونریزی‌های داخل چشمی را از بیماری های دانست که می‌تواند باعث ایجاد مگس پران در چشم شود و افزود: ابتلا به این عارضه معمولا زمینه ارثی ندارد و اکتسابی است.

این فوق تخصص پیوند قرنیه، در پایان یادآور شد: مگس‌پران چشم به تنهایی درمان ندارد و معمولا با گذشت زمان در شخص مبتلا از بین می رود اما چنانچه این ضایعه با دیدن جرقه‌های نور(flashing ) همراه باشد پزشک متخصص بوسیله لیزر و مداوای شبکیه اقدام به درمان آن می‌کند.

وی ادامه داد: وجود نور در میدان بینایی بدون وجود محرک نوری واقعی را فلاشینگ یا جرقه می‌نامند که ممکن است به صورت خطوط درخشان صاعقه مانند و یا اجسام ریز درخشنده به نظر برسد و ممکن است فقط در یک نقطه خاص میدان بینایی دیده شود و یا به صورت نقاط ریز متعدد در بخشی از میدان بینایی درآید که احساس دیدن جرقه معمولا فقط چند لحظه طول می‌کشد، اما غالبا تکرار می‌شود و در محیط‌های تاریک جرقه‌ها بیشتر تظاهر می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha