سلامت نیوز : عضو هیات مدیره جمعیت مامایی ایران با بیان اینکه متاسفانه "انتخاب روز زایمان" از سوی پزشک امر اخلاقی نیست، گفت: درست نیست که یک متخصص روز تولد یک انسان را با روز مسافرت خود هماهنگ کند. روز تولد هر انسانی یک روز از پیش تعیین شده است و ما حق نداریم در این طبیعت دست ببریم.

فرحناز محمدی‌ سعادت در گفت‌وگو با (ایسنا)، به انتقاد از آمار بالای سزارین در بیمارستان‌های خصوصی پرداخت و عنوان کرد: در بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی با مشکلات جدی در خصوص انجام زایمان‌های طبیعی روبرو نیستیم و خاطرمان آسوده است که بیمار تحت یک پروسه علمی تعیین شده زایمان می‌کند.

وی ادامه داد: اما خدا نخواهد گذر بیمار من که تا 9 ماه کنترلش کرده‌ام و مطمئنم طبیعی زایمان می‌کند به بیمارستان خصوصی بیفتد. چه طور می‌شود پای هر بیماری که به بیمارستان خصوصی می‌رسد، یک مرتبه فیزیولوژی بدنش به هم می‌ریزد و تصمیم می‌گیرند او را سزارین کنند؟ در حالی که همان بیمار اگر به بیمارستان دولتی برود، طبیعی زایمان می‌کند؟

پیشنهاد حضور ماماها به عنوان مشاور در بیمارستان‌های خصوصی

عضو هیات رییسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه از جمله راهکارهایی که می‌توان برای حل مشکل «سزارین» پیشنهاد کرد حضور ماماها به عنوان مشاور در بیمارستان‌های خصوصی است، گفت: اگر بیمار از فیلتر ماما عبور کند، آمار سزارین کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. در این صورت اتاق زایمان مجددا به ماماها بازگردانده می‌شود. نوزادان ایرانی به آغوش ماماها بازگردانده می‌شوند، آمار سزارین کاهش می‌یابد و آن موقع می‌توان روی سیاست‌های افزایش جمعیت مانور داد.

وی ادامه داد: در این صورت است که می‌توان با مادری که دو بار زایمان طبیعی داشته و هر بار هم متحمل هزینه‌های سنگین نشده است، صحبت کرده و از او بخواهیم به فرزند سوم هم فکر کند. اما زنی که دو بار سزارین شده و برای هر کدام حدود شش میلیون تومان هزینه کرده است، نه از نظر مالی می‌توانیم وی را متقاعد به بارداری مجدد کنیم و نه از نظر بدنی اجازه داریم که چنین پیشنهادی به وی بدهیم زیرا هر سزارین مساوی با عوارض بسیار زیاد برای مادر و نوزاد است.

عضو هیات مدیره جمعیت مامایی ایران با بیان اینکه اگر بخواهیم زایمان را به صورت علمی و صحیح درنظر بگیریم و نخواهیم مادران را به صورت کالا نگاه کنیم همه ماماهای بیکار بر سر کار خواهند آمد، گفت: ماماهای ما در دورافتاده‌ترین نقاط کشور و فقر تسهیلات زایمانی خدمت می‌کنند و باعث افتخار جامعه مامایی هستند.

محمدی سعادت تاکید کرد: نباید طوری عمل کنیم که این تصور ایجاد شود زایمان طبیعی فقط در روستاها و آن هم به علت کمبود امکانات اتفاق می‌افتد. زن ایرانی باید باور کند می‌تواند در بهترین بیمارستان خصوصی تهران، زایمان طبیعی را با همه شیرینی‌اش تجربه کند.

جایگاه روش‌های کاهش درد در افزایش شمار زایمان‌های طبیعی

وی درباره روش‌های کاهش درد زایمان طبیعی نیز گفت: اگر این روش‌ها به گونه‌ای باشند که هزینه اضافی بر دوش خانواده‌ها تحمیل نکنند، می‌تواند کمک‌ کننده باشد. اگر بنا باشد روی افزایش جمعیت تمرکز کنیم، نباید اجازه بدهیم خانواده‌ها به ازای هر زایمان پول هنگفتی پرداخت کنند.

مادران ایرانی درد زایمان را می پذیرند

محمدی سعادت با اشاره به اینکه می‌توان با آموزش، درد زایمان را برای مادر توجیه کرد، افزود: مادران ایرانی به دلیل عاطفه بالایی که دارند، درد زایمان را می‌پذیرند تنها کافیست چند ساعت با آن‌ها صحبت و به آنها اعتماد به نفس داده شود. اگر مادران رودرروی ماماها قرار بگیرند، هیچ مشکلی برای گسترش آمار زایمان طبیعی نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha