سلامت نیوز : دبیر کمیته راهبردی انجمن سرطان با بیان اینکه مشکل داروی بیماران مبتلا به سرطان در چند ماه اخیر شدید شده است، گفت: واگذاری واردات دارو به بخش خصوصی بهترین راه حل برای رفع بحران دارو در کشور محسوب می‌شود.

دکتر پیام آزاده در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه مشکل داروی بیماران مبتلا به سرطان بحث جدیدی نیست، اظهارداشت: با وجود اینکه این معضل، بحث مربوط به یکی دو روز نیست، اما باید توجه داشت در چند ماه اخیر مشکل داروی بیماران مبتلا به سرطان شدید شده است، به طوری که بیش از تاثیر تحریم‌ها، مساله سوءمدیریت در این حوزه باعث گرانی و کمبود انواع دارو در کشور شده است.

وی با اشاره به وجود حجم زیادی از داروها در گمرک که در شرف اتمام تاریخ مصرف خود هستند، تصریح کرد: مشخص نیست چه عواملی ترخیص داروها را از گمرک به تاخیر انداخته بود ذکر این نکته ضروری است که این داروها با ارز 1226 تومان قابل ارائه بوده‌اند، اما در حال حاضر متاسفانه با ارز 3000 تومان به دست مردم خواهد رسید در حالی که از مسئولان تقاضا می‌شود که با رفع سوءمدیریت‌ها هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی کرده و جوابگوی نارضایتی‌های مردم در این زمینه باشند.

این متخصص رادیوتراپی-انکولولوژی با اشاره به پیشرفت چشمگیر ایران در تولید دارو، اظهارداشت: به رغم این موضوع تولید داروهای مربوط به همه انواع سرطان در کشور نه تنها غیرعلمی است، بلکه غیرعملی نیز خواهد بود، چرا که علاوه بر آسیب رساندن به منابع مملکت به یک مدیریت جامع، صحیح و حساب شده نیز نیازمند است.

وی واگذاری واردات دارو به بخش خصوصی را یک راه حل مناسب برای رفع بحران دارو در کشورعنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت و درمان نباید خود را درگیر این مساله کند، بلکه باید با نظارت و کنترل کیفی و کمی داروها بخش خصوصی از جمله بیمه‌ها را یاری کند، به طوری که هیچ سازمان دولتی حق وارد کردن دارو و تجهیزات را نداشته باشد تا با ایجاد یک فضای مناسب برای رقابت آزاد از بروز هرگونه سوء استفاده و فساد مالی در این حوزه جلوگیری شود. انجام این کار در آینده‌ای نزدیک بسیار سودمند خواهد بود و دولت در این شرایط می‌تواند، مدعی باشد.

دبیر کمیته راهبردی انجمن سرطان در پایان خاطرنشان کرد: واگذار کردن واردات دارو به بخش خصوصی به دولت کمک خواهد کرد که هر زمان و در صورت مشاهده هرگونه خطایی مچ گیری کرده و با گروه خاطی برخورد نماید، اما شرایط فعلی برای دولت چاله‌ای ایجاد کرده که به دلیل دخیل بودن خود در سیستم وارد کردن دارو به کشور نمی‌تواند خود را ماخذه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha