سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 82174
سلامت نیوز : دولت ایران در سال ۱۳۰۱ جمعیت ملی خود را تأسیس کرد، اما به جای استفاده از نشان صلیب‌سرخ و یا هلال‌احمر علامت شیر و خورشید سرخ را به عنوان نشان جمعیت خود انتخاب کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرانلاین ؛ بعد از انقلاب‌‌ و در سال ۱۳۵۹ دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.


از زمان تاسیس تا کنون این سازمان 9 رئیس را به خود دیده است که در جدول زیر آمده است دکتر محمد فرهادی از دیروز کار خود را آغاز کرده است:

 

نام و نام خانوادگی سابقه فعالیت
خطیبی خطیبی در سال ۱۳۲۷ به عنوان مدیر عامل جمعیت شیر و خورشید سرخ انتخاب شد و تا سال ۱۳۵۷ در این سمت فعالیت داشت.
دکتر سامی
در دولت بازرگان رئیس بهداری و هلال احمر شد و تا اوایل سال 1359 این سمت را بر عهده داشت.
دکتر علی بهزادنیا
در اوایل سال ۱۳۵۹ دکتر علی بهزادنیا مسئولیت جمعیت هلال احمر را به عهده گرفت
حسن فیروزآبادی
در سال 1360 با حکم شهید رجایی رئیس هلال احمر شد.و تا سال 1362 این سمت را به عهده داشت او اکنون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.
دکتر سیف الله وحید دستجردی
پنجمین رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بود که 16 سال ریاست این سازمان را بر عهده داشت و در ۱۳۷۸ درگذشت.
احمد علی نوربالا دکتر نوربالاوی روان پزشک است و از سال 1378 عهده دار این سمت بود و با ریاست جمهوری احمدی نژاد او از هلال احمر استعفا داد.
دکتر مسعود خاتمی
در دوره اول ریاست جمهوری احمدی نژاد یعنی از سال 84 تا 89 رئیس هلال احمر بود.
ابولحسن فقیه
در دولت دهم محمود احمدی نژاد، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بود. وی پیش از این و در دولت نهم، رئیس سازمان بهزیستی کشور،[۲] مشاور محمود احمدی‌نژاد در شهرداری تهران، مسئول روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور و عضو نهاد رهبر در دانشگاه‌ها بوده‌است.

محمد فرهادی

فرهادی در کارنامه اجرایی خود علاوه بر وزیر بهداشت دولت خاتمی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی طی سال‌های 1364 تا 1368 بود. وی مدتی نیز به عنوان رییس دانشگاه تهران و قائم مقام جمعیت هلال‌احمر به فعالیت مشغول بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha