سلامت نیوز : رئیس مرکز بهداشت خرمشهر گفت: کسانی که خالکوبی می‌کنند 9 برابر بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C قرار دارند.

مهراد پاریان زیتونی امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در بازرسی‌های به‌عمل آمده توسط بازرسان بهداشت محیط در ماه جاری تعداد پنج عدد دستگاه تاتو از سطح آرایشگاه‌های زنانه شهرستان خرمشهر جمع‌آوری شد.

وی افزود: انجام عمل تاتو باید زیر نظر افراد دوره دیده در خصوص مسائل بهداشتی درمانی انجام شود که عدم رعایت نکات بهداشتی در تاتو استفاده از سوزن‌های مشترک ممکن است سبب انتقال عفونت‌های ویروسی مانند ایدز، هپاتیت، بیماری‌های میکروبی، عفونی و حتی بیماری سل شود.

رئیس مرکز بهداشت خرمشهر ادامه داد: تحقیقات اخیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کبدی در ایران نشان می‌دهد که یکی از بیماری‌های شایع عفونی و مسری در کشور ما هپاتیت است.

پاریان زیتونی تصریح‌ کرد: اغلب اوقات هپاتیت نوع C و گاهی نیز هپاتیت نوع B به صورت مزمن باقی مانده و می‌تواند به نارسایی کبد و نیز سرطان این عضو حیاتی منجر شود.

وی اضافه‌ کرد: هر دو نوع این هپاتیت از طریق خون منتقل می‌شوند، ولی تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که تاتو می‌تواند یکی از روش‌های انتقال هپاتیت به خصوص هپاتیت نوع C باشد.

رئیس مرکز بهداشت خرمشهر خاطرنشان‌ کرد: همچنین کسانی که خالکوبی می‌کنند 9 برابر بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C قرار دارند، در حالی که در افراد بدون خال کوبی این بیماری بسیار کمتر دیده می‌شود.

پاریان زیتونی افزود: انجام خالکوبی در محل‌های سنتی و آلوده، اندازه و بزرگی خال‌کوبی، همچنین استفاده از رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی، قرمز، احتمال ابتلا فرد به این بیمار‌ی‌ها را افزایش می‌دهد.

وی گفت: در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی در تاتو کردن سایر بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت B، سیفیلیس، جذام و سل نیز می‌تواند از طریق خالکوبی یا تاتو منتقل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha