وزیر بهداشت، افزایش سرانه سلامت را با نگاهی که فعلا بر تعیین آن حاکم است، نادرست خواند و افزود: اگر با این شرایط سرانه حداقل 8 هزار تومانی هم برای سال آینده تعیین شود، باز هم نمی تواند رضایت مردم را تامین کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر کامران باقری لنکرانی، در حاشیه برگزاری اجلاس مقدماتی تحقیقات سلامت کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی که به میزبانی تهران برگزار می شود، در جمع خبرنگاران گفت: در ارتباط با تعیین سرانه سلامت دو نگاه متفاوت وجود دارد که می بایست در این خصوص به تفاهم برسیم.

وی به تجربه موفق پزشک خانواده و مداخله این موضوع در تعیین سرانه سلامت اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح به رغم اینکه تعداد مراجعات مردم به پزشکان را 4 برابر ساخت و هزینه های بهداشت و درمان را بالا برد اما در مجموع باعث شده که هزینه ها در سر جمع کاهش یابد و این به نفع نظام سلامت است.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر بخواهیم در تعیین سرانه سلامت هیچ مداخله ای نکنیم و فقط با آن همراهی کنیم، نمی توانیم رضایت مردم را در این عرصه تامین کنیم و در نتیجه افزایش آن نیز چندان تاثیری در بهبود وضعیت سلامت جامعه نخواهد داشت.

لنکرانی یکی از کارهای چند سال اخیر پیرامون تحقیقات در نظام سلامت را تشکیل کمیته های تحقیقات سلامت در دانشگاههای علوم پزشکی خواند و افزود: این کمیته ها با حضور صاحب نظران، با نگاه به مشکلات بهداشتی همان منطقه دنبال می شود و تا کنون تعداد زیادی از این تحقیقات نیز به برنامه اجرایی تبدیل شده است.

وی از بهداشت محیط، دفع پسماندها، مقابله با اعتیاد، ارتقاء آموزش و سلامت، به کارگیری مدل های مختلف علمی و جلوگیری از رفتارهای پرخطر، مقابله با شیوع بیماریهای مزمن و...، به عنوان بخشی از برنامه های تحقیقاتی این کمیته ها نام برد و گفت: در مورد بیماریهای واگیردار مثل مالاریا و سل نیز کارهای مثبت و خوبی توسط کمیته های تحقیقات سلامت در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور صورت گرفته است.

وزیر بهداشت، با تاکید بر اینکه همواره به دنبال منابع بیشتری برای تحقیقات در سلامت هستیم، افزود: بودجه تحقیقاتی در سال جاری نسبت به سال 84، 5/2 برابر شده است و شرکت های دارویی را نیز موظف ساخته ایم یک تا 4 درصد بودجه خود را صرف تحقیقات پزشکی نمایند.

لنکرانی تصریح کرد: البته این شرکت ها می بایست 25 درصد این بودجه تحقیقاتی را از طریق عقد قرارداد با مرکاز تحقیقاتی و دانشگاهی فراهم کنند و امیدواریم در سال 87 شاهد افزایش رو به رشد بودجه تحقیقات در عرصه سلامت باشیم.

وی پیام اجلاس مقدماتی تحقیقات سلامت کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی را توجه به تحقیقات همراه با نیازها و همچنین اجرایی شدن برنامه ها دانست.

وزیر بهداشت در ادامه به مشکلات تغذیه ای در کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت سوء تغذیه با 20 سال قبل متفاوت است، زیرا در گذشته به عنوان یکی از کشورهای متوسط در این زمینه شاخته می شدیم اما امروز سوء تغذیه شدید تنها در جمعیتی کمتر از 4 درصد دیده می شود.

لنکرانی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ غذایی مردم را تغییر دهیم، افزود: بحث چاقی یکی از مشکلاتی است که فقط گروه ثروتمند جامعه را شامل نمی شود و همه گیر شده است که علت آن نیز بدغذایی مردم است.

وی در خصوص آمار چاقی و افزایش وزن در کشور، با اعلام این مطلب که این وضعیت در مناطق مختلف ایران متفاوت است، گفت: به طور کلی شیوع چاقی در جمعیت میانسال کشور بین 17 تا 18 درصد است اما افزایش وزن شیوع بالاتری دارد به طوری که این وضعیت فقط در تهران بالای 50 درصد است.

وزیر بهداشت در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت بیماران دیالیزی و نوسازی دستگاههای دیالیز، افزود: در زمانی که مسئولیت این وزارتخانه را عهده دار شدم، فقط در تهران 400 بیمار دیالیزی پشت نوبت داشتیم که الآن به کمتر از 50 بیمار رسیده است.

لنکرانی ادامه داد: خوشبختانه دولت و مجلس توجه خوبی به بحث دیالیز دارند و از همین رو، ردیف بودجه جداگانه ای در سال 85 به آن اختصاص دادند.

وی همچنین از نوسازی دستگاههای دیالیز به عنوان یک هدف مهم در این خصوص یاد کرد و افزود: امیدواریم تا پایان امسال، بیمار دیالیزی پشت نوبت نداشته باشیم اما در خصوص نوسازی تمامی دستگاههای دیالیز نمی توانم قولی بدهم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha