سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 82199

سلامت نیوز : دبیر انجمن جراحان ارتوپدی از افزایش 20 درصدی اعمال جراحی تعویض مفصل هیپ (لگن) و افزایش 25 درصدی تعویض مفصل زانو در سال جاری نسبت به سال 90 خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر غلامعلی عکاشه در نشست خبری که به مناسبت برگزاری بیست و یکمین کنگره انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه علی‌رغم تاثیر تحریم‌ها بر نظام سلامت، دچار کمبودی برای تامین وسایل و تجهیزات ارتوپدی نشدیم، گفت: اما با افزایش قیمت‌ وسایل ارتوپدی روبرو هستیم و این امر اعمال جراحی و درمان بیماران را تحت تاثیر قرار داده است.

وی در واکنش به اینکه مشاهده شده است برخی سودجویان اقدام به فروش وسایل دست دوم ارتوپدی کرده و برخی بیماران نیز به علت عدم تمکن مالی این وسایل مستعمل را خریداری کرده و در اختیار پزشک برای انجام اعمال جراحی خود قرار می‌دهند، عنوان کرد: حتی اگر بیمار این وسایل را از بیرون خریداری کرده باشد، استفاده از وسایل ارتوپدی از جمله پلاتین، پیچ و ... توسط پزشک یک نوع جنایت محسوب می‌شود.

عکاشه افزود: لازم است قدرت اجرای انجمن‌های علمی افزایش یابد تا بتواند تا با پزشکان متخلف برخورد کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا پزشکان جراح ارتوپد از وسایل ایرانی و تولید داخل استفاده نمی‌کنند، گفت: مسلما اگر تولید داخلی به جایی برسد که به نسبتی از ارزش و اعتبار دست یابد و با قیمت رقابتی عرضه شود، پزشکان ما نیز حتما از آنها استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن جراحان ارتوپدی در ادامه همچنین به یکی از مشکلات شایع حوزه ارتوپدی در میان مردم اشاره کرد و گفت: کمردرد از جمله مشکلاتی است که بسیاری از مردم مبتلا به آن هستند، اما هنوز برای درمان آن میان روماتولوژیست‌ها، ارتوپدها و جراحان اعصاب چالش‌هایی وجود دارد.

99 درصد مردم دنیا دچار کمردرد می‌شوند

عکاشه اضافه کرد: 99 درصد مردم دنیا دچار کمردرد می‌شوند و یک درصد باقی مانده نیز نمی‌دانند کمردرد چیست. اما نکته مهم اینجاست که کمتر از یک درصد این افراد نیازمند انجام عمل جراحی برای بهبود حال خود می‌شوند.

وی تاکید کرد: به همین علت است که تاکید می‌کنیم اگر انجام عمل جراحی برای درمان کمردرد غیرضروری و به عمد باشد، جرم محسوب می‌شود. البته این اقدام در حوزه ارتوپدی بسیار کم دیده می‌شود.

دبیر انجمن جراحان ارتوپدی همچنین درباره انجام اعمال تعویض مفصل، گفت: مسلما زمانی که امید به زندگی بالا می‌رود، سیر تخریب مفاصل و انجام اعمال جراحی برای بازسازی این مفاصل گسترش پیدا می‌کند، زیرا عمده‌ترین علت تخریب مفاصل به ویژه زانو، افزایش سن است.

عکاشه از افزایش 20 درصدی اعمال جراحی تعویض مفصل هیپ (لگن) و افزایش 25 درصدی تعویض مفصل زانو در سال جاری نسبت به سال 90 خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای بازسازی مفصل زانو، انجام عمل تعویض مفصل زانوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha