چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 82210

سرانجام انتظارها به پایان رسید و در حالی که یک ماه و هشت روز از آغاز ریاست‌جمهوری رسمی «حسن روحانی» می‌گذرد، بالاخره «بیم» مردم و فعالان محیط‌زیست با انتصاب «معصومه ابتکار» به «امید» بدل شد.

«قهرمان زمین» رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست شد
سلامت نیوز : سرانجام انتظارها به پایان رسید و در حالی که یک ماه و هشت روز از آغاز ریاست‌جمهوری رسمی «حسن روحانی» می‌گذرد، بالاخره «بیم» مردم و فعالان محیط‌زیست با انتصاب «معصومه ابتکار» به «امید» بدل شد. ساعت 14:41 دیروز سه‌شنبه 19 شهریور «ابتکار» طی حکمی به عنوان معاون رییس‌جمهوری و «ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست» منصوب شد. منصبی که او، هشت سال پیش از این، در هنگامه دولت اصلاحات هم آن را در اختیار داشت. اما ابتکار که تا 10 روز دیگر، 53 ساله می‌شود، تا هشت روز پیش، از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره سوم و رییس کمیته محیط‌زیست این شورا بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ حالا او با کوله‌باری از تجربه در عرصه محیط‌زیست ملی و شهری، برای سومین بار، پا به ساختمان پارک پردیسان می‌گذارد. رییس دولت تدبیر و امید، در حکمش بر «تعهد، سوابق علمی و تجربیات مدیریتی» معصومه ابتکار تاکید کرده است. خصایصی که کارشناسان محیط‌زیست نیز، در گفت‌وگو با «بهار»، مورد تایید قرار دادند و وی را انتخابی شایسته برای محیط‌زیست ایران که رو به افول است و کشتی‌اش مدت‌هاست به گِل نشسته، قلمداد کردند.

در این‌باره «اسماعیل کهرم» ابتدا درباره ارجح بودن ایشان در میان سایر نامزدهای تصدی این پُست، به «بهار» گفت: «در درجه اول ایشان، به سبب سابقه مدیریت کلان حائز اهمیت بودند. در واقع علاوه بر سابقه کاری مقبول ایشان در سازمان، توانستند که در شورای شهر، تجارب خود را تکمیل و تتمیم کنند. به‌ویژه آنکه، در همین دوران شش ساله، کمیته محیط‌زیست را در شورای شهر تهران، پایه گذاشتند و یکی از فعال‌ترین و پُرکارترینِ اعضا بودند. ما در زمان مدیریت خانم «ابتکار» بر سازمان، یکی از قوی‌ترین و فعال‌ترین کشورها در عرصه محیط‌زیست جهانی بودیم که یکی از دلایل آن، تسلط کامل ایشان بر زبان انگلیسی است، به همین سبب هم بود که جایزه ویژه محیط‌زیست سازمان ملل را با عنوان «قهرمان زمین» به همراه میخاییل گورباچف دریافت کرد. هرچند در مجموع شش نفر، این جایزه را گرفتند که این دو نفر، جایزه ویژه را دریافت کردند. همه این موارد، سبب می‌شد که ما پیش از این نیز، خانم دکتر «ابتکار» را مطلوب‌ترین گزینه ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست بدانیم.»

استاد دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران در ادامه مهم‌ترین برنامه ابتکار را احیای شورای‌عالی محیط‌زیست دانست و اظهار داشت: «این شورا، در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، منحل شد. علاوه بر این، ایشان باید برنامه‌ای سه ماهه، شش ماهه و یک ساله و چهار ساله داشته باشند. موفقیت ایشان در محیط‌زیست ایران که رو به فاجعه گذاشته است را تعامل همه دستگاه‌ها با این سازمان، می‌طلبد. یعنی باید چتر حمایتی از بالا روی این سازمان، گسترده شود. به‌گفته کهرم در کارگروه نجات دریاچه ارومیه که توسط آقای روحانی تشکیل شده است، باید همه ارگان‌ها تعامل داشته باشند تا موفقیت حاصل شود هرچند ریاست آن، با وزارت نیرو است.»

او همچینین گفت:«شرط دوم این است که دانشگاهیان و فعالان محیط‌زیست، ایشان را تنها نگذارند و محیط‌زیست را از نظرات کارشناسی خود برخوردار و بهره‌مند کنند. مضافا بر همه این‌ها، فعالیت مقبول ایشان در شورای شهر است که موجب خواهد شد تا مردم هم ایشان را مورد حمایت قرار دهند. به‌هرحال با این‌که همه ما از انتخاب آقای روحانی، هراس داشتیم اما سرانجام، بهترین گزینه به ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست انتخاب شد که آن را به مردم ایران تبریک می‌گویم.» یکی از فعالان و مستندسازان محیط‌زیست «محمدعلی اینانلو» است که در گفت‌وگو با «بهار»، «ابتکار» را کسی دانست که می‌تواند با توجه به مقبولیت بین‌المللی و اِشراف کامل بر زبان انگلیسی، از حق ایران در مجامع و کمیسیون‌های جهانی، دفاع کند: «به جرات می‌گویم که محیط‌زیست ایران دیگر تحمل آزمون و خطا را ندارد.

پس باید کسی بر صندلی ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌نشست که این تجربه را از سر گذرانده باشد و من از قبل هم، ایشان را بهترین گزینه می‌دانستم. هرچند بعضی ایشان را در همان زمان، به سیاسی کاری متهم می‌کردند اما چون من اهل سیاست نیستم، به‌واقع نمی‌توانم در این‌باره اظهارنظر کنم اما خود من، این انتقاد را داشتم که به محیط انسانی، بیشتر از محیط طبیعی، توجه کرده‌اند. البته با این همه، بیشترین تجهیز پایگاه‌های محیط‌بانی اعم از خودرو و امکانات، در همان دوره ایشان صورت گرفت که هنوز هم از امکانات همان زمان، استفاده می‌شود.» وی با اشاره به تجربیات «ابتکار» که می‌تواند بهترین معاونان و مشاوران را انتخاب کند، افزود: «ایشان می‌داند که چگونه باید عمل کند و خوشبختانه ما دیگر چرخ را دوباره اختراع نخواهیم کرد.

زیرا هر مدیری که می‌آید، نه تنها بر هر‌ آنچه در گذشته انجام گرفته، خط بطلان می‌کشد و از تجربه گذشتگان نفعی نمی‌برد، بلکه مدیران گذشته را هم به خانه می‌فرستد و عده‌ای ناواردتر از خود را به کار می‌گمارد. پس به این ترتیب ما چند قدم جلو هستیم. البته خانم ابتکار باید کاری کند تا مردم، از طریق رسانه‌ها، دوباره با محیط‌زیست آشتی کنند. راه آن هم، یک برنامه زنده تلویزیونی 90 دقیقه‌ای، با اجرای قوی و کاملا فنی است که خسته‌کننده نباشد و از طریق یکی از شبکه‌های پربیننده سیما، در بهترین ساعت روز، پخش شود تا مردم بدانند که حضورشان در محیط‌زیست، برای مسئولان مهم است.»

اما «بهزاد سعیدپور» از اعضای هیات علمی دانشگاه محیط‌زیست، مهم‌ترین کار «ابتکار» در بدو ورود به «سازمان حفاظت محیط‌زیست» را تقویت پیکره کارشناسی و اجرایی سازمان تلقی و به «بهار» ابراز کرد: «ایشان باید دوباره کارشناسان مجرب را به سازمان دعوت کنند و دیگر آن‌که، قوانین و مقررات فراموش شده، مجددا عملیاتی شود. اما علاوه بر همه این‌ها، احیای شورای‌عالی محیط‌زیست است که مهم به نظر می‌رسد. زیرا در راس آن، رییس‌جمهوری است و چون ترکیبی از چند وزیر را در خود دارد می‌تواند، در مواضع حساس برای محیط‌زیست، مثمرثمر باشد. اما مایه خوشبختی و خوشوقتی ماست که آقای روحانی، کسی را به کار گمارده است که بهترین مقام ارشد محیط‌زیست ایران، در سال‌های پس از انقلاب است.»

او مهم‌ترین اعمال «ابتکار» در دوران هشت ساله پیشین را چنین برشمرد: «ایشان محیط‌زیست ایران را شناسنامه‌دار کرد. در واقع برای جایگاه محیط‌زیست، ارزشی قائل نبودند اما ایشان کاری کرد که توجهات، همه به این سو جلب شود. دیگر هم آنکه، قوانینی را برای محیط‌زیست کشورمان مدون و مصوب کرد که در راستای حفظ آن بود، نه بسان آنچه در هشت سال گذشته رخ داد، در جهت تخریب محیط‌زیست. اما باید این موضوع را آویزه گوشمان کنیم که خانم «ابتکار» در یک سال، هیچ کار عظیم و عجیبی نمی‌تواند بکند. بلکه اصلاح محیط‌زیست ایران، پروسه‌ای است طولانی که باید برای آن، برنامه‌های پنج و 20 ساله تنظیم و تدوین شود. من با شناختی که از درایت این بانوی بزرگوار دارم آینده احیای محیط‌زیست را خیر و خوش می‌بینم.»

چالش‌های پیش‌روی «معصومه ابتکار»، مهم‌ترین سخنی بود که «ناصر کرمی» به «بهار» گفت: «هم‌اکنون بزرگ‌ترین بحرانی که کشور ما با‌ آن روبه‌روست، خشکسالی گسترده‌ای است که ناسا هم از‌ آن خبر داده است. ما از پس این رخداد هولناک، بحران آب، بحران خاک، بحران زیستگاه‌ها و بحران‌های بسیار دیگری را داریم که تا 10 سال آینده، حتی صورت مساله تغییر می‌یابد. جنگل‌ها به مراتع و مرتع به مزرعه تبدیل می‌شوند. بیابان‌ها گسترش می‌یابند و حتی حیات جانوری به‌طور کلی عوض خواهد شد. یعنی حیوانات علفخوار دیگر علفی نخواهند داشت و در پی آن، دیگر زیستگاهی نخواهد بود.

متولی خشکسالی، نه وزارت جهاد کشاورزی است و نه وزارت نیرو، بلکه سازمان حفاظت محیط‌زیست است و آقای روحانی و خانم «ابتکار» باید بدانند که با چه بحرانی روبه‌رو خواهند بود. فکر می‌کنم مهم‌ترین کار خانم «ابتکار»، دعوت از مشاوری بین‌المللی است تا نوسانات اقلیمی ایران را در دهه‌های پیش‌رو مشخص کند و برنامه‌های مدیریت شهرسازی و حتی مدیریت سیاسی و اقتصادی، بر آن اساس مشخص شود.»

این فعال محیط‌زیست «ابتکار» را در بین گزینه‌هایی که بعضا سوابق ضدمحیط‌زیستی هم داشتند، بهترین انتخاب دانست و ادامه داد: «ایشان سوابق محیط‌زیستی بسیار مثبتی دارد که اگرچه در گذشته نواقصی داشته‌اند اما اکنون امیدوارم که متوجه خطاهای خود شده باشند. شخصیت ایشان البته به‌نحوی است که با محیط‌زیست گره خورده است و به‌عنوان یک شاخص و چهره قدبلند می‌تواند در برابر هر اقدام خلاف محیط‌زیست، قد علم کند.» به هر جهت، اهالی محیط‌زیست از این انتخاب رییس دولت یازدهم، خرسند هستند و این، امکانی را فراهم می‌آورد که از حمایت آنان و مهم‌تر، مردم، برخوردار شود. این موضوع، شانس موفقیت «معصومه ابتکار» را در این سمت، به‌شدت افزایش می‌دهد.

به شرط آن‌که قدر بداند و از تجارب گذشته که بدون شک با خطا هم همراه بوده است، در راستای پیشرفت، بهره ببرد. زیرا دیگر محیط‌زیست ایران، تاب و توانِ آزمون و خطا را ندارد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha