چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
سلامت نیوز : نقص فنی دو اتوبوسی که شامگاه دوشنبه بعد از تصادف طعمه حریق شدند علت مرگ 45مسافر اعلام شد. در این سانحه که ساعت 23 شامگاه دوشنبه در محور قم به تهران رخ داد دو دستگاه اتوبوس ‌به شدت به‌یکدیگر برخورد کردند و علاوه بر 45 جان‌باخته(شامل مسافران و رانندگان)، 39 مجروح نیز برجای ماند که حال سه نفر از آنان وخیم اعلام شده است. در عین‌حال، ایلنا تعداد جانباختگان را 63 نفر اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ یکی از این اتوبوس‌های اسکانیا که متعلق به شرکت «آسیاسفر» بود ساعاتی پیش از حادثه اصفهان را به مقصد تهران ترک کرد اما در حوالی کیلومتر 28 اتوبان قم – تهران بعد از مجتمع مهتاب و در محدوده پاسگاه کوشک نصرت اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ داد و یکی از لاستیک‌های جلو اتوبوس که با سرعت در حرکت بود، ترکید. راننده تعادل خودرو را از دست داد و اتوبوس ابتدا با خودرو سواری هوندا تصادف کرد. سپس با شکستن گاردریل وارد مسیر مقابل شد. در همین هنگام اتوبوس اسکانیای دیگری متعلق به شرکت«همسفر یزد» که تهران را به مقصد اردکان ترک کرده بود در حال عبور از محل حادثه بود.

راننده آن اتوبوس وقتی صحنه را دید سعی کرد خودرو را از مهلکه فراری دهد اما نتوانست و با اسکانیا به‌شدت برخورد کرد. این تصادف آتش را به جان هر دو وسیله نقلیه انداخت. شعله‌های آتش به‌سرعت شروع به زبانه‌کشیدن کردند و در حال گسترش و سرایت به تمام اتاقک‌های دو اتوبوس بودند. مسافرانی که در ردیف‌های جلو نشسته بودند فرصت فرار پیدا نکردند اما افرادی که در صندلی‌ها پشتی قرار داشتند به سرعت شیشه‌ها را شکستند و خودشان را به بیرون پرت کردند تا بلکه جانشان را نجات دهند.

رهگذرانی که شاهد این تصادف مهیب بودند سریع با مراکز امدادی تماس گرفتند. ماموران پلیس راه، اورژانس و هلال‌احمر نیز بعد از اطلاع از واقعه به سمت محل حادثه به راه افتادند.ابوالفضل سلطانی - یکی از شاهدان تصادف – به خبرنگار ما گفت: «در حال حرکت به سمت قم بودم که در تاریکی شب دود غلیظی را دیدم وقتی نزدیک‌تر رفتم دو اتوبوس را دیدم که منحرف شده بودند و در آتش می‌سوختند. خودروام را در 50متری محل حادثه پارک کردم و به طرف اتوبوس‌ها رفتم به غیر از دو اسکانیا یک تاکسی پژو هم دچار حادثه شده بود. یکی از اتوبوس‌ها بعد از بریدن حدود 30 تا 40متر از گاردریل با تیر چراغ برق برخورد کرده و آن را واژگون کرده و سپس با اتوبوس دیگر و تاکسی برخورد کرده بود. در آن زمان غیر از یک آمبولانس که از راه خاکی خودش را رساند هیچ خودرو امدادی وجود نداشت. امدادگران زمانی رسیدند که اتوبوس‌ها کاملا سوخته و از بین رفته بودند. صحنه تکان‌دهنده‌ای بود و نتوانستم بایستم اما مردم زیادی در محل حادثه تجمع کرده بودند.» دکتر محمد‌تقی‌طالبیان رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی نیز درباره نحوه امدادرسانی در این حادثه گفت: با توجه به نوع گزارش دریافتی بلافاصله 11 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس اورژانس پیش‌بیمارستانی 115 از پایگاه عوارضی به محل حادثه اعزام شد. اولین آمبولانس پنج‌دقیقه بعد از اعلام ماموریت و در ساعت 22:56 در محل حادثه حاضر شد.

اسماعیل زارعی‌کوشا فرماندار قم نیز گفت: پس از اعلام وقوع حادثه تمامی دستگاه‌های امدادرسانی همچون اورژانس، آتش‌نشانی، هلال‌احمر و... به محل حادثه اعزام شدند.
محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز توضیح داد: در ساعت 22:55 دوشنبه گزارش برخورد مرگبار دو اتوبوس از طریق نیروی انتظامی به مرکز فوریت‌های امدادی 147 اعلام و با توجه به نوع گزارش دریافتی بلافاصله پنج تیم رهاسازی به منطقه اعزام شدند.

تلاش‌های صورت‌گرفته نتوانست از مرگ 44 مسافر جلوگیری کند و امدادگران 39نفر از مصدومان این حادثه را پس از اقدامات اولیه و تخصصی فوریت‌های پزشکی به بیمارستان‌های شهید بهشتی، علی‌بن‌ابیطالب و نکویی انتقال دادند.  به گفته فرماندار قم حال سه‌نفر از این مصدومان وخیم است اما دیگر مجروحان از خطر مرگ رها شده‌اند.
محسن اورجی، مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: پس از اطلاع از وقوع حادثه، به دستور استانداری تهران تمامی دستگاه‌های امدادی به آماده‌باش کامل درآمدند و در محل حادثه حاضر و جلسه ستاد بحران تشکیل شد. پس از این جلسه تمهیدات لازم اتخاذ و مقرر شد نمایندگانی از استانداری برای بازرسی و نظارت بر روند رسیدگی به مصدومان حادثه، به بیمارستان‌هایی که اقدام به پذیرش این افراد کرده‌اند، اعزام شوند. روانشناسانی نیز از سوی سازمان بهزیستی به بیمارستان‌ها اعزام شدند و اقدامات خود را برای تعدیل روحیه افراد به‌ویژه کودکانی که نزدیکان خود را در این حادثه از دست داده‌اند، آغاز کردند.

همزمان با این اقدامات سازمان پزشکی‌قانونی نیز وارد عمل شد. دکتر صدیقی‌آخا، مدیرکل پزشکی‌قانونی قم با تایید مرگ 44نفر در این سانحه گفت: به‌علت شدت سانحه تصادف و سوختگی‌ها، شناسایی هویت اجساد دشوار است و تاکنون هویت شش‌نفر تایید شده است.رییس مرکز تشخیص آزمایشگاهی استان تهران نیز از اعزام تیم سه‌نفره آزمایشگاه ژنتیک و تشریح کهریزک به قم برای شناسایی اجساد خبر داد.

در حالی که علت‌یابی این فاجعه هنوز به پایان نرسیده است، سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با توجه به نتایج تحقیقات اولیه، علت حادثه را ترکیدگی لاستیک اتوبوس و علت تشدید‌کننده آن را آتش‌سوزی اتوبوس‌ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه طی چند وقت اخیر چندین مورد تصادف اتوبوس اسکانیا به شکل‌های مشابه رخ داده که در اکثر موارد این اتوبوس‌ها به دلیل ضعف بدنه و نقص سیستم برق‌رسانی دچار آتش‌سوزی شدند.

وی با اشاره به اینکه سهم شرکت تولید‌کننده اتوبوس در این حادثه مشخص شده است، گفت: بر این اساس شرکت تولید‌کننده اتوبوس اسکانیا (عقاب‌افشان) 50‌درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است.افندی‌زاده، رییس سازمان راهداری نیز گفت: اتوبوس‌ها و کامیون‌های شرکت اسکانیا به‌گونه‌ای طراحی شده که باک آنها کنار سیستم برقی دستگاه است و این امر دلیل آتش‌سوزی سریع اتوبوس‌ها شده است.

احمدرضا عامری - رییس اتحادیه تعاونی‌های مسافری کشور - نیز با تاکید بر اینکه عامل تصادف دو اتوبوس در آزادراه قم - تهران راننده نبوده است، گفت: اگر گاردریل‌ها ارتعاشی و فنری بودند با چنین حادثه دلخراشی مواجه نمی‌شدیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم نیز ضمن بی‌سابقه ارزیابی کردن این حادثه گفت: دستگاه‌های مربوطه درباره برخورد با پایانه اتوبوسرانی متخلف اظهارنظر خواهند کرد.
سردار محمدرضا میهماندار، رییس پلیس راه کشور نیز از ارسال گزارش نقص فنی اتوبوس‌های اسکانیا به مراجع قضایی خبر داد و گفت: آنچه موجب شدت این حادثه شد همین نقص سیستم برق‌رسانی اتوبوس‌ها بود.

 وی گفت: پیش از این نیز یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در استان خوزستان بعد از برخورد با کامیون بنز دچار آتش‌سوزی شد که در آن حادثه 14نفر جان باختند.حادثه استان خوزستان روز 12اردیبهشت امسال رخ داد و اتوبوس VIP اسکانیا در ساعت 9:45 روز حادثه، از ترمینال سه‌راه تپه به مقصد اصفهان در حرکت بود که در کیلومتر 40 محور اهواز – هفتکل در لاین مخالف پس از برخورد با کامیون باری به دلایل نامعلومی آتش گرفت و آتش به کامیون نیز سرایت کرد و در نتیجه 14نفر کشته شدند.

مرگ 22 دانش‌آموز دختر و چهار همراه آنان نتیجه یکی دیگر از آخرین تصادفات جاده‌ای در ایران بود. در این حادثه اتوبوس اسکانیا حامل دانش‌آموزان دختر بروجنی در بازگشت از سفر کاروان راهیان‌نور از مناطق جنگی در جاده دهدز دچار سانحه تصادف شد و به دره سقوط کرد و در این حادثه 26نفر جان باختند؛ که از این تعداد کشته 22نفر دانش‌آموزان دختر و چهار نفر مردان همراه آنها در اتوبوس بودند.

در حالی‌که بررسی‌ها درباره حادثه شامگاه دوشنبه ادامه دارد، «حسن روحانی» رییس‌جمهوری‌اسلامی ایران در پیامی کشته و زخمی‌شدن جمعی از هموطنانمان در حادثه تصادف اتوبوس در آزادراه قم – تهران را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «خبر ناگوار سانحه تصادف اتوبوس در آزادراه قم – تهران که باعث درگذشت 44نفر و زخمی‌شدن 39نفر از هموطنان عزیزمان شد مایه تاثر و تاسف عمیق اینجانب و همکاران در دولت گردید. این ضایعه دردناک را به همه خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گویم و برای همه جانباختگان از درگاه خداوند متعال رحمت و مغفرت طلب می‌نمایم. از وزیر بهداشت و درمان می‌خواهم در مورد درمان آسیب‌دیدگان حادثه شخصا مراقبت و اقدام کنند و از وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور می‌خواهم ضمن بررسی دقیق عوامل حادثه، تدابیر لازم را برای جلوگیری از تکرار اینگونه وقایع اتخاذ نموده و گزارش اقدامات را به اینجانب ارایه نمایند.»

 رییس مجلس نیز در پیامی وقوع این سانحه دلخراش را تسلیت گفت و اعلام کرد: «از وزارت کشور و نیروی انتظامی می‌خواهم تا نسبت به رسیدگی عوامل و دلایل وقوع این حادثه اقدامات فوری را انجام دهند. همچنین ضرورت دارد تمهیدات لازم جهت جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث دلخراش که برای افکارعمومی و جامعه قابل‌قبول نیست، فراهم شود.»
تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز در پیام تسلیتی اعلام کرد: «متاسفانه حجم بالای تصادفات جاده‌ای در کشور به‌رغم اقدامات انجام‌شده دستگاه‌های مختلف مسوول برای کاهش آن به هیچ‌وجه قابل‌قبول نبوده و وقوع چنین تصادفی آن هم در اتوبان تهران - قم و آتش گرفتن اتوبوس‌هایی که قدمت بالایی نداشته‌اند، با این سرعت و حجم تلفات وسیع، عجیب و تاسف‌آور و نیازمند بررسی‌های دقیق و کارشناسانه است تا علت امر مشخص شود و با رفع اشکالات و ایرادات موجود قطار مرگ در جاده‌ها متوقف و امنیت جانی و روانی شهروندان عزیز در مسافرت‌ها تضمین شود.»

تابش همچنین گفت سوالات خود را از وزرای راه و شهرسازی و بهداشت و ... آماده کرده و تقدیم مجلس می‌کنم.همچنین سیدمهدی هاشمی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از اعزام کمیته‌ای ویژه برای پیگیری حادثه رانندگی در جاده قم از سوی کمیسیون عمران خبر داد. کمال علیپور، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: کمیسیون عمران در اولین جلسه پس از تعطیلات مجلس این حادثه را از نظر فنی بررسی می‌کند. از آنجا که اتوبان تهران - قم یکی از ایمن‌ترین آزادراه‌های کشور است باید بررسی شود چرا دو دستگاه اتوبوس که در دو مسیر مخالف بودند اینگونه با یکدیگر برخورد کرده‌اند.

امیر خجسته، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز از تشکیل جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی برای رسیدگی به این حادثه خبر داد و گفت: در این جلسه از وزیر درخواست کردیم اقداماتی را که تاکنون انجام شده و نتایج به‌دست‌آمده را توضیح دهند که ایشان از اعزام دو تیم برای پیگیری و کار کارشناسی خبر داد. وزیر به‌جد پیگیر موضوع بود و ما نیز در مجلس تلاش می‌کنیم تا این موضوع تکرار نشود. رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس همچنین بیان کرد: دادستان کل کشور نیز به این موضوع ورود پیدا کرده و در حال حاضر چند قاضی این حادثه را پیگیری می‌کنند تا علل آن مشخص شود و اگر عواملی مقصر بودند شناسایی شده و در نهایت با آنها برخورد شود.

«غلامحسین محسنی‌اژه‌ای» دادستان کل کشور نیز از تعیین سه قاضی اختصاصی برای بررسی حادثه تصادف مرگبار خبر داد و گفت: سه قاضی اختصاصی برای این پرونده تعیین شده تا با کمک کارشناسان، مقصران احتمالی را شناسایی و خارج از نوبت به پرونده آنها رسیدگی کنند.وی افزود: در این رابطه ممکن است شرکت سازنده اتوبوس‌ها یا راهدار، شرکت تعاونی مالک اتوبوس‌ها و مدیریت‌کننده راننده‌ها مقصر باشند که توسط دادگستری پیگیری می‌شود تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.دادستان کل کشور تاکید کرد: چنین حوادثی برای این اتوبوس‌ها تکرار شده است که می‌طلبد وزارت صنایع دقت بیشتری در این زمینه داشته باشد.«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی نیز با ابراز تاسف نسبت به این حادثه مرگبار اظهار کرد: باید ابزارهای الکترونیکی و عوامل انسانی، کنترل بیشتری شود تا شاهد این اتفاقات تلخ نباشیم.

بازتاب جهانی تصادف
تصادف دوشنبه‌شب با بازتاب جهانی همراه بود. خبرگزاری فرانسه، ضمن بازتاب دادن خبر نوشت: «ایران خطرناک‌ترین جاده‌های جهان را دارد و از سال 1990 به‌بعد هر سال 28‌هزارنفر در اثر تصادفات جاده‌ای در ایران کشته شده‌اند.»«گاردین» نیز ضمن انتشار این خبر نوشت: «در طول دو‌سال گذشته میزان مرگ‌ومیر در جاده‌های ایران کاهش داشته اما همچنان آمارها نشان می‌دهد تصادفات افزایش داشته و 17میلیون تصادف در سال اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد کاهش کشته‌ها به دلیل افزایش حضور پلیس در جاده‌ها بوده است.»
«آسوشیتدپرس» نیز با انتشار جزییات این خبر اشاره کرد: آمارها در ایران حاکی از آن است که هرساله در ایران حدود 19‌هزارنفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست می‌دهند.
خبرگزاری «شینهوا» نیز نوشت: نقص فنی خودروها و عدم مهارت کافی رانندگان از جمله عوامل بروز سوانح رانندگی در ایران هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha