چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
سلامت نیوز : ترکیدگی لاستیک جلو یک اتوبوس و آتش‌سوزی بعد از آن؛ همین کافی بود که دوشنبه‌شب گذشته 44 ایرانی را به کام مرگ و 39 نفر را هم به بیمارستان بکشاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ ماجرا مربوط به برخورد دو اتوبوس «اسکانیا» است؛ اتوبوس‌هایی که گفته می‌شود تنها در 9 تصادف مهم 105 نفر کشته به جای گذاشته‌اند. عقربه‌ها، ساعت 23 دوشنبه گذشته را نشان می‌داد که آزادراه تهران – قم شد محل حادثه‌ای که ابعادش باعث شد ساعت‌ها خبر اول رسانه‌ها باشد و تعداد زیادی از مسئولان کشور را درگیر کند؛ از حسن روحانی، رییس‌جمهوری گرفته تا غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور.

ساعت 11 شب دوشنبه‌شب بود که یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به تهران در حال حرکت بود، در نزدیکی کیلومتر 28 اتوبان قم – تهران بعد از مجتمع مهتاب به علت ترکیدگی لاستیک جلو از بغل با یک دستگاه سواری هوندا برخورد و پس از آن با شکستن گاردریل وسط وارد مسیر مقابل می‌شود. در همین حال یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر که از تهران به اردکان یزد در حال تردد بود با مشاهده اتوبوسی که از لاین مخالف وارد مسیر شد سعی به فرار کرد و به سمت راست منحرف شد اما فرار فایده نداشت و هر دو اتوبوس به صورت رخ به رخ در لاین سمت راست با هم برخورد کردند.

باقی ماجرا هم شبیه اتفاقی است که معمولا برای اتوبوس‌های اسکانیا بعد از تصادف می‌افتد؛ آتش‌سوزی. آتش‌سوزی‌ای که به گفته سردار اسکندر مومنی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به علت ضعف بدنه اتوبوس‌ها و نقص در سیستم برق‌رسانی در این اتوبوس‌ها اتفاق افتاده است: «هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار آتش‌سوزی شدند که تعدادی از مسافران عقب موفق شدند با شکستن شیشه اتوبوس از آتش‌سوزی فرار کرده و خود را به بیرون پرتاب کنند.» رییس پلیس راهور ناجا علت این حادثه براساس بررسی اولیه کارشناسان پلیس راه را ترکیدگی لاستیک اتوبوس و علت تشدید‌کننده آن را آتش‌سوزی اتوبوس‌ها دانسته است: «متاسفانه در چندوقت اخیر چندین مورد تصادف اتوبوس اسکانیا به شکل‌های مشابه رخ داده که در اکثر موارد این اتوبوس‌ها به‌دلیل ضعف بدنه و نقص سیستم برق‌رسانی دچار آتش‌سوزی شدند. علت ترکیدگی لاستیک اتوبوس در دست بررسی است که اگر غیراستاندارد بودن آن ثابت شود، درآن صورت با شرکت مسافربری مربوطه برخورد می‌شود.»

او در حالی از بررسی غیراستاندارد بودن یا نبودن اتوبوس‌های اسکانیا حرف می‌زند که این اولین‌بار نیست که تردد این نوع اتوبوس در جاده‌های ایران حادثه می‌آفریند؛ اتوبوس‌‌هایی که گفته می‌شود یکی از آن‌ها هر هفته در جاده‌های کشور تصادف می‌کند. یکی از مهم‌ترین تصادفات این خودرو سال گذشته در جاده ایذه- بروجن اتفاق افتاد که باعث مرگ 26 دختر دانش‌آموز شد. در این حادثه که ابتدا به علت نقص در سیستم ترمز رخ داد، راننده برای متوقف کردن خودرو اقدام به کوبیدن اتوبوس به تپه می‌کند که همین مساله موجب واژگونی می‌شود، همزمان با واژگونی 26 دانش‌آموز دختر که از اردو بازمی‌گشتند، به‌دلیل نقص در اتاق خودرو و ‌گیر کردن در میان آهن‌پاره‌ها جانشان را از دست دادند. حادثه مهم دوم در محور اهواز به هفتگل میان اتوبوس اسکانیا و کامیون اتفاق افتاد، در این حادثه اتوبوس بلافاصله آتش گرفته و مسافران در میان شعله‌های آتش گرفتار شدند. از میان مسافران 17 نفر در آتش سوخته و تنها پنج نفر توانستند از مهلکه فرار کرده و از مرگ نجات یابند.

حالا رییس‌پلیس راهنمایی و رانندگی هم گفته است که سهم شرکت تولید‌کننده اتوبوس هم در این حادثه مشخص شده است: «بر این اساس شرکت تولید‌کننده اتوبوس اسکانیا (عقاب افشان) 50‌درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است.» سرهنگ اردشیر جمشیدی‌راد، رییس پلیس‌راه قم هم علت اصلی این حادثه را نقص فنی (ترکیدگی لاستیک) و نقص در سیستم سوخت و برق اتوبوس دانسته است. حالا و بعد از آن‌که به‌دلیل سوختگی زیاد، شناسایی هویت جان‌باختگان سخت بود، آن‌ها شناسایی شده‌ و نام‌هایشان در رسانه‌ها آمده است. حال بیشتر زخمی‌ها هم خوب است؛ این را احمد نامداری مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی قم به «ایسنا» گفته است: «خوشبختانه مجروحان منتقل شده به بیمارستان شهید بهشتی قم وضعیت وخیمی ندارند. از 44 مجروح انتقال داده شده به بیمارستان‌های قم، 15 زن، 22 مرد و هفت نفر کودک بودند که 26 نفر آن‌ها به بیمارستان نکویی، 13 مورد به مرکز شهید بهشتی و پنج مورد به بیمارستان علی‌ابن‌ابیطالب منتقل شدند. از 13 بیمار اعزامی به بیمارستان شهید بهشتی قم شش مورد ترخیص شدند و هفت نفر نیز بستری‌اند.»

واکنش‌ها
تصادف دوشنبه‌شب گذشته باعث واکنش‌های زیادی از سوی مسئولان شده است. بعد از آن‌که رییس پلیس راه کشور از ارسال گزارش نقص فنی اتوبوس‌های اسکانیا به مراجع قضایی خبر داده، سیدمرتضی بختیاری معاون امنیتی - سیاسی دادستان کل کشور گفته است که دادستان کل کشور شخصا به پرونده حادثه جاده قم رسیدگی می‌کند: «حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور شخصا از طرف قوه‌قضاییه پیگیر این موضوع هستند. پرونده این حادثه در دادگستری استان قم تشکیل می‌شود.» بعد از آن هم غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور از تعیین سه قاضی اختصاصی برای بررسی حادثه تصادف مرگبار در جاده قم-تهران خبر داده است.

او با بیان این‌که دادگستری قم به محض اطلاع از حادثه و از شب دوشنبه وارد پیگیری قضایی و کارشناسی حادثه شده، گفته است: «سه قاضی اختصاصی برای این پرونده تعیین شده تا با کمک کارشناسان، مقصران احتمالی را شناسایی و خارج از نوبت به پرونده آن‌ها رسیدگی کنند. در این‌باره ممکن است شرکت سازنده اتوبوس‌ها یا راهدار، شرکت تعاونی مالک اتوبوس‌ها و مدیریت‌کننده راننده‌ها مقصر باشند که توسط دادگستری پیگیری می‌شود تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.» دادستان کل کشور گفته است که «چنین حوادثی برای این اتوبوس‌ها تکرار شده است که می‌طلبد وزارت صنایع دقت بیشتری در این زمینه داشته باشد.» امیرخجسته، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هم از جلسه این کمیسیون با وزیر راه خبر داده و به «ایسنا» گفته است: «در این جلسه از وزیر درخواست کردیم اقداماتی که تاکنون انجام شده و نتایج به دست آمده را توضیح دهند که او از اعزام دو تیم برای پیگیری و کار کارشناسی از شب دوشنبه خبر داد.

آقای وزیر به جد پیگیر موضوع بودند و ما نیز در مجلس تلاش می‌کنیم تا این موضوع تکرار نشود.» محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی هم در این‌باره به‌شدت واکنش نشان داده؛ او گفته است که درباره این حادثه از وزرای راه، کشور، بهداشت و صنایع درباره حادثه اتوبان قم سوال می‌کند: «من طبق وظایف قانونی نمایندگی خود از وزیر راه درباره وضع جاده محل تصادف، وضع استحکام گاردریل‌ها، ایمنی اتوبوس و مهارت راننده، از وزیر کشور درباره زمان حضور آتش‌نشانان، عملکرد پلیس‌راه و اقدامات ستاد مدیریت بحران در قم و یزد، از وزیر بهداشت و درمان درباره امداد جاده‌ای و زمان حضور آمبولانس‌ها و نیروهای امداد و از وزیر صنایع درباره علت آتش‌سوزی اتوبوس‌ها و به سرعت مشتعل شدن آن‌ها و این‌که استانداردها و ضوابط لازم در ساخت آن‌ها رعایت شده یا خیر، سوال خواهم کرد.»

تسلیت‌ها
حادثه تصادف دو اتوبوس در آزادراه تهران – قم پیام تسلیت تعدادی از مسئولان را به‌دنبال داشت. حسن روحانی، رییس‌جمهوری یکی از اولین کسانی بود که مرگ جمعی از هموطنان در حادثه آزادراه تهران - قم را تسلیت گفت. در متن پیام تسلیت روحانی آمده است: «خبر ناگوار سانحه تصادف اتوبوس در آزادراه قم – تهران که باعث درگذشت 44 نفر و زخمی شدن 39 نفر از هموطنان عزیزمان شد مایه تاثر و تاسف عمیق اینجانب و همکاران در دولت شد. این ضایعه دردناک را به همه خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گویم و برای همه جانباختگان از درگاه خداوند متعال رحمت و مغفرت طلب می‌کنم.» روحانی از وزیر بهداشت و درمان خواسته است که شخصا این موضوع را پیگیری کند و از وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور هم خواسته است که ضمن بررسی دقیق عوامل حادثه، تدابیر لازم را برای جلوگیری از تکرار این‌گونه وقایع اتخاذ کنند و گزارش اقدامات را به او بدهند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، احمد مسجدجامعی رییس شورای شهر تهران، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و کرم‌رضا پیریایی استاندار قم از دیگر کسانی‌ هستند که این حادثه را به بازماندگان افراد کشته شده تسلیت گفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha