چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 82231
سلامت نیوز : اکنون موضوعی كه كمتر به آن توجه می‌شود آثار تحریم بر چگونگی حفظ محیط‌زیست در بعد داخلی و در مقیاس جهانی است.از دید برخی صاحبنظران، امریكا به عنوان یك ابرقدرت با اهداف سیاسی خاص نقش كلیدی در زمینه اعمال تحریم‌های یكجانبه اقتصادی علیه ایران ایفا می‌كند و نیروی اصلی پشت پرده ایجاد ائتلاف جهانی برای تصویب تحریم‌های سخت اقتصادی علیه ایران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ شكی نیست كه ایران به عنوان یك كشور عضو سازمان ملل متحد تمامی كنوانسیون‌ها و پروتكل‌های زیست محیطی منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط را پذیرفته و آن‌ها را به تصویب رسانده است. مفاد آن‌ها هم‌اكنون به عنوان قانون در قوانین كشور جاری و در حال اجراست. این مهم، نقش در خور توجهی درحفاظت از محیط زیست جهانی را بر عهده این كشور گذاشته است. از طرفی ایران از زمان تصویب تحریم‌های سخت اقتصادی امریكا پیش‌بینی‌های لازم را در بودجه‌های خود برای مقابله با اثرات سوء ناشی از تحریم‌ها به عمل آورده و اجرا می‌كند. ولیكن با اعمال و ادامه تحریم، كاهش دقت در اجرای برنامه‌های حفاظت زیست محیطی دور از انتظار نیست، هرچند پر واضح است كه ایران به عنوان یك كشور در حال توسعه در منطقه جغرافیایی خشك و نیمه خشك وضعیت خاص زیست محیطی دارد و در گذشته و حال با موضوعاتی چون خشكسالی و كم آبی، خشك شدن تالاب‌ها، آلودگی شدید هوا در شهرهای بزرگ و پدیده‌های نوظهور مانند گردوغبار روبه‌رو است. كنترل و رفع چنین معضلاتی نیازمند منابع مالی و كمك‌های علمی و فنی است. تحریم حتی روی طرح‌های مستقیم و غیرمستقیم زیست‌محیطی از پیش برنامه‌ریزی شده تأثیر می‌گذارد.

از طرفی در بعد اجتماعی، با توجه به ارتباط مستقیم تحریم اقتصادی و گسترش ناخواسته فقر، ادامه اجرای تحریم‌های سخت اقتصادی باعث كاهش قدرت خرید و ضعف اقتصادی شهرنشینان می‌شود كه سهم عظیمی در حفظ محیط‌زیست دارند. زیرا آن‌ها برای تأمین نیازهای اولیه، ناخواسته مجبور به بهره‌برداری نادرست از منابع روبه كاهش محیط زیست و تخریب آن برای تأمین معاش خود می‌شوند. این موضوع براساس نگاه صاحبنظران علاوه بر تخریب محیط زیست و از بین رفتن تنوع زیستی، گسترش فقر را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه خود به‌خود شعارها و برنامه‌های سازمان ملل نظیر توسعه پایدار، دستور كار 21، فقرزدایی و ... كه مورد وثوق همه كشورهای جهان است زیر سؤال خواهد رفت.

با مروری بر رویدادهای دهه‌های اخیر و دقت نظر در مباحث مطرح دركنفرانس سازمان ملل در مورد محیط زیست و توسعه (UNCED 1992) در ریودوژانیرو برزیل و بررسی اصول ریو، در بین سایر موارد، اصل «مسئولیت مشترك اما متفاوت» بیشتر خود را نمایان می‌كند. چنانچه در اصل 7 «بیانیه ریو در خصوص محیط زیست و توسعه» آمده است، تمامی كشورها بایستی الگوهای تولید و مصرف پایدار را ارتقا بخشند. در این بین كشورهای توسعه یافته بایستی در راستای تحقق این اصل از سایرین پیشی گرفته و مسئولیت خود در زمینه حفاظت محیط زیست را مد نظر قرار دهند.به نظر می‌رسد با توجه به رویكرد دولت جدید در ایران مبنی بر تعامل با دنیا و آماده شدن زمینه‌های گفت‌وگوی سازنده، غرب باید از فرصت پیش آمده استفاده كند. در غیر این‌صورت با توجه به پیچید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha