سلامت نیوز : معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه رشد مکمل‌ها حدود دو برابر و بیش از رشد صنعت دارو در کشور بوده است، عنوان کرد: سال گذشته حدود 350 میلیون دلار مکمل وارد کشور شد و آمار تولید مکمل در کشور نیز حدود 200 میلیارد تومان بود که نسبت به سال 84 بیش از 100 درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر رسول دیناروند در اولین همایش بین‌المللی مکمل‌های غذایی، رژیمی و دارویی افق 1404 با بیان اینکه داستان مکمل‌های غذایی پر فراز و نشیب است و این فراز و نشیب‌ها هنوز هم ادامه دارد، عنوان کرد: علت این امر آن است که هنوز تعریف مشخصی از سوی سیاست‌گذاران در وزارت بهداشت برای موضوع مکمل‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سال 84 که معاون غذا و داروی وزارت بهداشت بوده‌ام و این مسئله که مکمل‌ها را در ردیف داروها به حساب می‌آوردند، مواجه بودیم. به همین خاطر نمی‌توانستیم هیچ نوع مکملی را به راحتی اجازه واردات بدهیم و در همان زمان داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها از وجود فرآورده‌های مکمل قاچاق پر شده بودند.

وی با بیان اینکه این نوع مکمل‌ها به صورت غیرقانونی و بدون مجوز وارد کشور می‌شدند، اظهار کرد: وقتی کالایی بدون مجوز وزارت بهداشت وارد می‌شود، حتی اگر در برخی موارد مشکلی نداشته باشد، اما احتمال ایجاد عوارض برای مصرف‌کننده را بسیار بالا می‌برد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: برای رفع این مشکل کمیته‌ای تشکیل شد که دستورالعمل‌هایی را در این راستا تدوین کرد. بر اساس این دستورالعمل، مکمل‌های غذایی، فرآورده‌هایی هستند که برای رفع کمبود مواد مغذی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند و ادعای تشخیصی و درمانی ندارند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه همچنین روابط حاکم بر تولید، توزیع و مصرف مکمل‌ها متفاوت از روابط حاکم بر داروهاست، اظهار کرد: بر اساس همین دستورالعمل بود که امکان ثبت این نوع فرآورده‌ها فراهم شد، اما باز هم پس از اتمام دوره کاری‌ام، مدیرانی که بر سر کار آمدند اصرار داشتند مکمل، داروست و باید ضوابط دارو بر آن حاکم شود.

دیناروند در همین راستا عنوان کرد: اولین تقاضایم از سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌ها این است که یک تعریف مشخص برای این گروه ارائه کنند. ما هم کمک می‌کنیم تا آنها بتوانند به یک مفهوم قابل قبول در این خصوص برسند.

وی ضمن تاکید بر اینکه به عنوان یک مسئول در وزارت بهداشت، محور اصلی و اولیه کلیه فعالیت‌هایم، سلامت محوری است، اظهار کرد: علاوه بر بعد کمک مکمل‌ها به حفظ سلامت، امروز مکمل‌ها از لحاظ اقتصادی هم بسیار حائز اهمیت هستند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با وجود اینکه کشور ما با کمی تاخیر نسبت به دنیا وارد مقوله مکمل‌ها شده است، اما با این حال رشد فزاینده‌ای را در این حوزه داشته‌ایم و اگر آمار چهار سال پیش را با سال 91 مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که رشد مکمل‌ها از جنبه‌های مختلف دو برابر و بیش از رشد دارو بوده است و این امر نشان می‌دهد که این حوزه می‌تواند از لحاظ کارآفرینی و توسعه جایگاه مهمی داشته باشد.

دیناروند با اشاره به سهم 15 درصدی مکمل‌ها در بازار دارویی، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در آینده مکمل‌ها سهم زیادی را از بازار دارویی به خود اختصاص دهند.

وی همچنین بر لزوم حرکت به سمت مصرف فرآورده‌های طبیعی تاکید کرد و گفت: فرآورده‌های طبیعی کم‌خطر‌تر و کم‌ضررتر هستند و می‌توانیم با تقویت نظارت خود در این حوزه، از ظرفیت‌های موجود در آن به نحو احسن استفاده کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو در پایان از تلاش برای تدوین ضوابط مناسب و حرکت باثبات در چهار سال آینده برای پاسخگویی به نیازهای بازار دارویی در کشور خبر داد و گفت: در آینده نزدیک اداره فرآورده‌های طبیعی با اداره مکمل‌ها ادغام خواهد شد تا بتواند زیر نظر رییس سازمان غذا و دارو مستقیما فعالیت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha