چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: آمار اعتیاد در زنان ظرف 8 سال گذشته دو برابر شده است و رشد 26 درصدی را در مصرف روانگردان‌ها داریم. شاهد کاهش سن اعتیاد هستیم. در چنین شرایطی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نباید دو شغله باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رسول خضری پیش از ظهر امروز در هفتمین کنگره دانش اعتیاد در سالن همایش‌های رازی گفت: میزان ضرر ناشی از اعتیاد سالانه 20 هزار میلیارد تومان یعنی معادل کل بودجه سلامت است.

وی ادامه داد: کاهش آسیب‌ها و پیشگیری از آن وظیفه وزارت بهداشت است. نیاز داریم ساختار وزارتخانه از این حالت ضعیف درآید. چرا که انجمن‌های صنفی جوابگو نیستند و نیاز داریم در حوزه روانگردان‌ها و مواد صنعتی که روبه فزونی است اقدامات جدیدی انجام دهیم.

وی گفت: پروتکل آموزشی حوزه مواد مخدر مربوط به 15 سال پیش است و ۴ هزار مرکز درمانی با همان پروتکل کار می‌کنند. متأسفانه در حیطه روانگردان‌ها به روش درمان مواد سنتی رفتار می‌کنیم.

وی گفت: در 8 الگوی پروتکل درمانی فقط یکی از پروتکل‌ها کارشناسی شده در حالی که 20 نوع الگو درمانی در دنیا داریم.

خدری گفت: 20 درصد کاهش آسیب به درمان مربوط است در حالی که 80 درصد به عوامل روانشناختی و مددکاری مربوط است. ما در حال حاضر به عزم جدی و ملی برای مبارزه با مواد مخدر نیازمند هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: 80 درصد بار خدمات درمانی بر دوش NGO‌ها و بخش خصوصی است با این وجود چقدر به سازمان‌های مردم نهاد اهمیت می دهیم.

وی افزود: رئیس‌جمهور به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر دبیرکلی را باید انتخاب کند که دو شغله نباشد. کار و تجربه‌اش فقط در بحث مبارزه با مواد مخدر باشد.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در دولت دهم هر 10 ماه یک بار در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر حضور می‌یافت در حالی که حداقل باید دو ماه یکبار در این جلسه حاضر باشد. به نظر می‌رسد فردی باید دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر باشد که فراتر از مرزها عمل کرده و به این موضوع اشراف داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر هر معتادی می‌تواند به مراکز درمانی مراجعه کند گفت: ماده 16 همین قانون در مورد برخورد با خرده‌فروش‌ها است. متأسفانه ماده 15 به فراموشی سپرده شده و ماده 16 را که هزینه‌هایی بیشتر از بهره‌وری دارد مورد توجه قرار داده‌ایم.

خضری با تأکید بر نظارت و مدیریت در حوزه مواد مخدر گفت: از امامی‌رضوی دبیر کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گلایه دارم چرا که به عنوان مسئول حوزه درمان اولین بار است که در این جلسات شرکت می‌کند. در حوزه درمان و آسیب‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و الکل غافل شده‌ایم.

وی گفت: آمار اعتیاد در زنان ظرف 8 سال گذشته دو برابر شده رشد 26 درصدی را در روانگردان‌ها داریم و شاهد کاهش سن اعتیاد هستیم.

وی گفت: با دنیایی از مواد روانگردان روبه رو هستیم و نیاز به آموزش داریم در حالی که پروتکل درمانی بازنگری نشده و فقط 5 درصد از مددکاران دوره دیده هستند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: خجالت‌آور است که پزشکی در صف داروی درمان اعتیاد بایستد در حالی که پزشک منزلت دارد و باید نگرش وزارت بهداشت در بحث‌های آسیب‌های اجتماعی اصلاح شود.

وی گفت: به وزیر بهداشت پیشنهاد داده‌ایم اتاق فکر مخصوص اعتیاد را راه‌اندازی کند و قوانین سختگیرانه در راه‌اندازی NGO‌ها برداشته شود.

وی گفت: از سوی دیگر سوء مصرف الکل نیز در جامعه افزایش یافته است و 80 درصد مشروبات الکلی که با برند معتبر در بازار وجود دارند تقلبی هستند. سرانه مصرف الکل در دنیا 6 تا 8 لیتر گزارش شده است.

وی گفت: متأسفانه درمان‌گران در مراکز ترک اعتیاد پروتکل درمانی روشن و به روز ندارند و با روش‌های سنتی کار می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha