سلامت نیوز : معاون درمان وزارت بهداشت گفت: افزایش مصرف مواد مخدر جدید و روانگردانها به مسئله اصلی دست اندرکاران حوزه سلامت تبدیل شده و متأسفانه راه حل و مداخله قابل توجهی برای کنترل آن نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسن امامی رضوی پیش از ظهر امروز در هفتمین کنگره دانش اعتیاد در سالن همایش‌های رازی گفت: موضوع اعتیاد به عنوان یکی از عوامل خطر هر ۴ بعد سلامت را شامل ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: اعتیاد در جامعه علاوه بر این ابعاد در حوزه اقتصاد و امنیت نیز موثر است و دولت‌هایی که درگیر این موضوع هستند به صورت همه جانبه درگیر می‌شوند.

امامی‌رضوی افزود: نیازمند ورود جامع به حوزه اعتیاد هستیم. در کشور به لحاظ ساختاری و قوانین به اندازه کافی ورود داشته‌ایم. به طوری که قوانین ویژه این حوزه در مجمع تشخیص مصلحت مطرح می‌شود تا مسیر سریعی را برای اجرا طی کند.

امامی‌رضوی گفت: در حوزه‌های جسمی و نحوه مداخله برای کاهش آسیب‌ها اقداماتی را انجام داده‌ایم و در حوزه روانشناسی و جامعه‌شناسی هم ورود پیدا کرده‌ایم و از مداخلاتی استفاده کرده‌ایم که در دنیا پذیرفته شده است.

وی افزود: اما آنچه که مهم است این است مطالعاتی که طراحی و تبدیل به مداخله می‌شود باید با شرایط فرهنگی و اجتماعی سازگار باشد و به نظر می‌رسد در این موضوع مشکل داریم.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در طراحی و پیشنهاد مداخلات مسیر به سمتی که به مسائل فرهنگی توجه کند ضعیف بوده است.

وی ادامه داد: اگر از دیدگاه سلامت معنوی به اعتیاد نگاه کنیم می‌توانیم از ظرفیت‌های فرهنگی و اعتقادی جامعه خود استفاده کنیم.

وی گفت: در بحث اعتقادات فرهنگی آنچه وجود داشته و آسیب می‌بیند نهاد خانواده است در حوزه اعتیاد مقالات بسیاری است که نشان می‌دهد پس از درمان بازگشت معتاد به خانواده و حمایت‌های اجتماعی در خانواده در پایداری و عدم بازگشت وی مؤثر است.

وی با تأکید بر اینکه باید خانواده معتادان را به عنوان گروه هدف مورد توجه قرار دهیم گفت: بحث‌های مواد مخدر نوپدید و روانگردان‌ها نیز مسئله اصلی ما شده است.

وی گفت: مسیر علمی را در این زمینه طی کرده‌ایم اما اگر بخواهیم مداخله را در حوزه روانگردان‌ها شروع کنیم مطلب قابل توجهی نداریم.

وی ادامه داد: شاید هنوز مداخلات مؤثری در دنیا طراحی نشده البته در بحث بیولوژیک و دارویی این حوزه نیز موفق نبوده‌ایم.

وی تأکید کرد: هر گونه مداخله را باید روانشناسان و جامعه‌شناسان به ما عرضه کنند تا ورود کنیم. ظاهراً از موضوع عقب هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha