چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 82284
سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، از خروج 25 هزار پزشک عمومی از چرخه فعالیت در رشته مرتبط خود خبر داد و گفت: به دلیل نابسامانی در حوزه سلامت کشور، این پزشکان یا به خارج از کشور رفته اند و یا اینکه در حرفه ای غیر مرتبط با پزشکی مشغول کار شده اند.

دکتر فرزاد فرقان در گفتگو با مهر، به آثار مثبت دستورالعمل توانمندسازی علمی و حرفه ای طب عمومی که در آخرین روزهای وزارت بهداشت دکتر طریقت در دولت دهم ابلاغ شد، اشاره کرد و افزود: این دستورالعمل، یکی از دستاوردهای بزرگ انجمن پزشکان عمومی کشور در دوره اخیر است.

وی با اشاره به تعریف توانمندسازی که شامل شایستگی سازی، تاثیرگذاری و خودسامانی می شود، گفت: یکی از مسائل مورد بحث در طرح پزشک خانواده، جایگاه پزشکان عمومی است.

دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی استان گیلان با تاکید بر اینکه پزشک عمومی باید در ذهن جامعه تاثیرگذاری لازم را داشته باشد، افزود: متاسفانه این تاثیرگذاری در حال حاضر وجود ندارد و امیدواریم با ابلاغ  دستورالعمل توانمندسازی، شاهد ارتقای جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت و جامعه باشیم.

فرقان ادامه داد: شناساندن جایگاه پزشکان عمومی به مردم، موجب ارتقای نظام سلامت و تقویت جایگاه پزشکان عمومی در بین مردم می شود.

وی با عنوان این مطلب که دستورالعمل توانمندسازی باعث ارتقای دانش پزشکی، مهارت و انگیزه پزشکان عمومی می شود، گفت: این دستورالعمل، بستر ورود پزشکان عمومی به پزشک خانواده را فراهم می کند.

فرقان با تاکید بر اینکه در این دستورالعمل هیچگونه ذهنیت مالی برای پزشکان عمومی وجود ندارد و تنها باعث ارتقای علمی جامعه پزشکی می شود، تصریح کرد: نظارت جدی بر روند اجرای این دستورالعمل وجود دارد و زمانی که ببینیم منافع مالی مردم تحت تاثیر قرار گرفته است، برخورد می کنیم.

عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: این دستورالعمل می خواهیم با حداقل هزینه، کارهای تشخیصی برای بیماران انجام دهیم و هیچ کس نباید با این دستورالعمل مخالفت کند. چون، هدف آن، ارتقای نظام سلامت و تثبیت جایگاه از دست رفته پزشکان عمومی است.

رئیس نظام پزشکی فومن و شفت با اعلام اینکه از 80 هزار پزشک عمومی در کشور بیش از 55 هزار نفر آنها در حرفه خود مشغول طبابت هستند، گفت: مابقی این افراد یا به خارج از کشور رفته اند یا ادامه تحصیل می دهند و یا اینکه در حرفه ای غیر از پزشکی مشغول هستند که دلیل آن نیز، ناشی از نابسامانی در حوزه سلامت کشور است.

وی تاکید کرد: پزشک عمومی در پله اول تشخیص بیماری قرار دارد و در واقع، متخصص تشخیص بیماریهاست.

فرقان در ادامه به وضعیت سازمان نظام پزشکی بعد از تغییر رئیس آن و روی کار آمدن دکتر زالی، اشاره کرد و افزود: به نظر می رسد با تغییر و تحولاتی که در سازمان نظام پزشکی کشور ایجاد شده است، شاهد تعامل نظام پزشکی با وزارت بهداشت باشیم.

وی با اشاره به صحبتهای وزیر بهداشت که خواستار توجه به انجمنهای صنفی و بخش خصوصی برای مشارکت در حوزه سلامت شده است، گفت: با توجه به ارتباط مناسبی که دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی با جامعه پزشکی و وزارت بهداشت دارد، انتظار می رود فصل جدیدی از تعامل جامعه پزشکی با وزارت بهداشت رقم بخورد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به حضور پزشکان عمومی در این شورا، اظهارداشت: پزشکان عمومی شورا، برگزیدگان واقعی نمایندگان پزشکی عمومی کشور هستند.

فرقان همچنین از گزینش های دکتر زالی در سازمان نظام پزشکی تقدیر و تشکر کرد و افزود: انتخاب خوب و بجای دکتر جهانگیری به عنوان معاون برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی، جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار دکتر جهانگیری در تعیین تعرفه های پزشکی و تصویب افزایش 15 درصدی تعرفه پزشکان عمومی بالای 15 سال سابقه کار، تاکید کرد: قطعا حضور چنین افرادی در راس سازمان نظام پزشکی، می تواند به ارتقای حوزه سلامت و تعامل بیش از پیش جامعه پزشکی با سازمان منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha