پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۹
کد خبر: 82292

معصومه ابتکار خبر داد امروز قرار است در اولین اقدام خود در قامت رییس سازمان برای بررسی وضعیت این دریاچه به ارومیه سفر کند. او همچنین از آغاز اقداماتی جدی به همراه بخش‌های دیگر دولت برای نجات دریاچه ارومیه خبر داد.

سفر «ابتکار» به دریاچه ارومیه
سلامت نیوز : عزم دولت روحانی برای نجات ارومیه جدی‌تر شده است. اولین مصوبه هیات دولت در اولین روز کاری در رابطه با احیای این دریاچه بود. روز گذشته هم معصومه ابتکار رییس جدید سازمان حفاظت از محیط‌زیست در جلسه تودیع و معارفه تلاش برای بهبود وضعیت این دریاچه رو به زوال را اولویت اول خود اعلام کرد. بر همین اساس آنگونه که معصومه ابتکار خبر داد امروز قرار است در اولین اقدام خود در قامت رییس سازمان برای بررسی وضعیت این دریاچه به ارومیه سفر کند. او همچنین از آغاز اقداماتی جدی به همراه بخش‌های دیگر دولت برای نجات دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ ابتکار روز گذشته راس ساعت هشت صبح و تنها چند ساعت پس از دریافت حکم ریاست سازمان از رییس‌جمهور به ساختمان حفاظت از محیط‌زیست در پارک پردیسان رفت تا کار خود را آغاز کند. او در اولین حضور دوباره خود در قامت رییس سازمان از برنامه‌های بلند‌مدت و برنامه کوتاه‌مدت صدروزه برای محیط‌زیست کشور خبر داد. قرار بر این شد در ابتدای کار و از همین روز از معاونان محیط‌زیست گزارش کار گرفته شود.

پس از آن او به قسمت‌های مختلف این سازمان سرکشی کرد و با کارکنان دیدار کرد. ساعت به حدود 15 که رسید براساس وعده قبلی جلسه تودیع محمدجواد محمدی‌زاده و معارفه معصومه ابتکار در سالن آمفی‌تئاتر ساختمان پارک پردیسان سازمان محیط‌زیست نیز برگزار شد. در این مراسم علاوه بر تعداد زیادی از مدیران و کارکنان سازمان محیط‌زیست، احمد مسجدجامعی رییس شورای شهر تهران، نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، مادر معصومه ابتکار و جمعی از پیشکسوتان، کارشناسان و اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه مسایل زیست‌محیطی نیز حضور داشتند.

احمد مسجدجامعی در این مراسم درباره انتخاب معصومه ابتکار برای این سمت گفت: «قرارگرفتن ابتکار در این جایگاه نشانه تدبیر و امید دولت یازدهم است و حیف بود که این کرسی به کسی غیر از او واگذار شود. همچنین امیدواریم با مدیریت وی در سازمان محیط‌زیست بتوان معضل آلودگی هوا را که همواره یکی از دغدغه‌های مهم بوده است، حل کرد.» علاوه بر مسجدجامعی، رییس دفتر رییس‌جمهور نیز در سخنانی کوتاه این انتخاب را بهترین انتخاب ممکن برای سازمان حفاظت از محیط‌زیست دانست. پس از آن و در آخرین قسمت برنامه نوبت به خود رییس جدید سازمان رسید تا از اهم برنامه‌هایش در این جایگاه سخن بگوید.

رییس سازمان محیط‌زیست در جلسه معارفه خود از دولت یازدهم درخواست کرد که ابقای شورایعالی محیط‌زیست را که خواسته‌ای کم‌هزینه است در دستور کار قرار دهد. معصومه ابتکار در این جلسه با بیان این مطلب افزود: انحلال و تنزل شورایعالی محیط‌زیست اقدامی غیرقانونی بود چراکه جایگاه این شورا جایگاهی است با نظارت فرابخشی رییس‌جمهور، بنابراین از دولت یازدهم می‌خواهیم بر اساس وعده‌هایی که پیش از انتخابات داده بودند ابقای این شورایعالی را که خواسته بسیار کمی است در دستور کار فوری خود قرار دهد. وی با بیان اینکه فردا (پنجشنبه) در دومین روز کاری خود سفری به ارومیه خواهم داشت، اظهار کرد: کارهایی که از سال 81 آغاز شده بود و بنا به دلایلی از سال 84 تاکنون متوقف شده بود را برای احیای این دریاچه دنبال خواهم کرد امیدوارم که قوای سه‌گانه برای این مهم همکاری کنند.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را اصلاح و تقویت حکمرانی یا حکمروایی محیط‌زیست در کشور عنوان کرد و افزود: مدیریت کلان محیط‌زیست در کشور مساله بسیار مهمی است که در این سال‌ها توجه چندانی به آن نشده اما در حال حاضر با توجه به اهداف توسعه پایدار و چالش‌هایی که محیط‌زیست کشور با آن مواج است توانمندی این سازمان و توقیف حکمرانی محیط‌زیست در کشور امری اجتناب‌ناپذیر است. وی با بیان اینکه اولین حضورش در هیات دولت در صبح روز چهارشنبه نیز پیرامون مقوله مهم و نگران‌کننده آب در کشور صحبت کرد، افزود: یکی از چالش‌های مهم زیستی کشور هم در حال حاضر مقوله آب، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌هاست که امیدوارم با همکاری فرابخشی دیگر دستگاه‌ها، قوای سه‌گانه، مردم و تشکل‌های غیردولتی بتوانم مدیریت اصولی در این خصوص پایه‌ریزی کنم.

وی با بیان اینکه قدردان مردم هستیم که در این دوران سخت امید خود را از دست ندادند، تاکید کرد: دولت تدبیر و امید برنامه‌های موثری برای بهبود وضعیت محیط‌زیست کشور دارد اما این برنامه‌ها زمان می‌برد و نباید انتظار معجزه داشته باشیم چرا که به جز لطف خدا و همکاری و مشارکت مردم نمی‌توان امید به بهبود وضعیت محیط‌زیست داشت. وی با اشاره به اینکه در بند دهم برنامه‌های دولت به‌طور مبسوط به موضوع محیط‌زیست پرداخته شده، یادآور شد: اعضای هیات دولت قسمنامه‌ای را قرائت کردند که در آن تعهد دادند از منابع طبیعی و محیط‌زیست حفاظت کنند که این به‌نوبه خود اتفاق بسیار مهمی برای محیط‌زیست کشور است.

ابتکار با بیان اینکه دولت‌ها به‌دلیل اینکه بیشترین منابع، امکانات و قدرت را دارند مهم‌ترین تخریب‌کنندگان محیط‌زیست هستند، اظهار کرد: چنانچه اقدامات دولت با رصد مردم، قانون و چارچوب‌های دانش‌بنیان مهار نشود، به‌خصوص در زمینه‌های زیست‌محیطی آسیب‌های جدی به این حوزه وارد خواهد شد بنابراین از فعالان زیست‌محیطی مردمی و رسانه‌ها تقاضا می‌کنم که با جدیت اعمال دولت و سازمان محیط‌زیست را ارزیابی و رصد کنند. وی با اشاره به اینکه اولین مصوبه دولت یازدهم رسیدگی به‌وضعیت دریاچه ارومیه بود، یادآور شد: امیدواریم مردم همچنان مطالبات زیست‌محیطی خود را شجاعانه پیگیری کرده و از حقوق طبیعی خود کوتاه نیایند.

وی حفاظت از تنوع زیستی، جنگل‌های طبیعی، منابع آب، تالاب‌ها، رودخانه‌ها، دریاها، کوهستان‌ها و ریزگردها را از دیگر اولویت‌های این سازمان که نیازمند عزم ملی و به‌کارگیری دیپلماسی زیست‌محیطی برای روابط بهتر با دنیا و استفاده از ابزارها و امکانات بین‌المللی است، عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha