پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۰
سلامت نیوز : شاید سر چهارراه‌ها کودکانی را دیده‌اید که با اصرار از مردم می‌خواهند گل، فال یا هر وسیله دیگری از آنان بخرند. خیلی‌ها دنبال نهادی می‌گردند که مسئولیت این بچه‌ها را به عهده بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ این بچه‌ها امروز در مشکلاتی غرق هستند که آینده آنان را با بزه و جرم گره می‌زنند، البته راه‌هایی برای جدایی این بچه‌ها از بزه وجود دارد. دراین میان اما شهرداری وظیفه جمع آوری ونگهداری این کودکان را درمراکز خاصی برعهده دارد. برای آشنایی بیشتر با آسیب های فراروی این کودکان و خدمات شهرداری در این‌باره با «حسین زارع صفت»، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت وگو کرده ایم که درپی می آید.

آماری از کودکان کار دارید؟
کودکان کار و خیابان جزو آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و همان‌طور که می‌دانید برای آسیب اجتماعی نمی‌توان آمار مشخصی ارایه کرد، ما فقط می‌توانیم آمار کودکانی را اعلام کنیم که از سوی ما خدماتی به آنان داده شده است. در آمار چهار سال قبل به 12 هزار کودک خدمات ارایه شده است.

مکانی برای نگهداری کودکان کار از سوی شهرداری تعیین شده است؟
موسسه‌هایی به صورت خیریه در سطح شهر وجود دارند که کودکان کار را درمکانی با عنوان خانه کودک نگهداری می کنند. یکی از بهترین خانه‌های کودک ما در منطقه شوش قرار دارد.

تصمیمی برای گسترش این خانه‌ ها دارید؟
گسترش چنین جاهایی نیازمند افزایش ظرفیت اجتماعی، کمک‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد است، بنابراین اگر چنین ظرفیت‌هایی افزایش یابد این مراکز را گسترش می‌دهیم. برای تحقق این هدف نیازمند کمک‌های مردمی و خیریه هستیم زیرا در این مواقع برخورد پلیسی پاسخگو نیست.

چرا در موضوع کودکان کار برخوردهای پلیسی پاسخگو نیست؟
زیرا اکثر این کودکان دارای خانواده هستند اما خانواده‌های آنان نیازمند هستند بنابراین ما نمی‌توانیم به زور این کودکان را وادار کنیم تا از کار دست بکشند پس باید برای رفع نیاز مالی این خانواده‌ها باید برای آنان شغل ایجاد کنیم .البته والدین برخی از آنان از کارافتاده هستند در این موقعیت باید نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره ) به میدان بیایند و این گونه خانواده‌ها را تحت پوشش قرار دهند.

آیا می‌توان سرپرستی کودکان کار را به بهزیستی سپرد؟
همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردم کودکان کار در 90 درصد مواقع دارای خانواده هستند بنابراین باید آنان را به گونه‌ای حمایت کنیم تا در کنار خانواده خود باشند و آموزش‌هایی را از سوی خانواده خود برای زندگی بیاموزند.
اما در این میان تعدادی بد سرپرست نیز وجود دارد که در این‌گونه مواقع پس از بررسی و تایید بد سرپرستی والدین و نداشتن فردی مناسب برای نگهداری در خانواده، از سوی دادگاه سرپرستی کودک به بهزیستی سپرده می‌شود.

این‌گونه کودکان تا چه سنی می‌توانند در مراکز بهزیستی باقی بمانند؟
پسران تا سن قانونی که 18 سال تمام است و دختران تا هنگام ازدواج می‌توانند در بهزیستی باشند. اما در این میان اگر افرادی از خانواده که صلاحیت داشته باشد پیدا شود، با حکم دادگاه کودک می‌تواند برای ادامه زندگی به آغوش خانواده خود بازگردد. البته رویکرد این سازمان‌ها بر حضور کودک درون خانواده استوار است ما تا حد امکان سعی داریم تا وضعیت را به گونه‌ای فراهم کنیم تا کودکان از خانواده خود جدا نشوند.

شهرداری پس از جمع‌آوری کودکان چه خدماتی را به آنان ارائه می‌کند؟
شهرداری در تهران 8 پایگاه خدمات اجتماعی راه‌اندازی کرده است که این مراکز با شناسایی کودکان کار و خیابانی آنان را تحت پوشش خدمات مشاوره‌ای قرار می‌دهد. خدمات حرفه آموزی، مشاوره، آموزشی ومددکاری به این کودکان ارائه می شود. البته به دلیل آسیب‌پذیر بودن این افراد آموزش مهارت‌های زندگی یکی از مهم‌ترین این آموزش‌هاست، به طوری که کودک می‌آموزد در وضعیت‌های مختلف زندگی چگونه باید رفتار کند تا گرفتار مشکل نشود. زیرا برای مثال کودکی در پارک حضور می‌یابد در کنار خود فرد معتاد می‌بیند باید این افراد از قبل توجیه شوند تا به راحتی تن به عضو شدن در باندهای مختلف ندهند.

مهم‌ترین توصیه شما برای جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی در این کودکان چیست؟
متاسفانه آمارهای نگران‌کننده ای از شیوع ایدز در میان چنین کودکانی ارائه می شود بنابراین باید اراده جمعی داشته باشیم و با کمک همه نهادهای مسئول و با برنامه‌ریزی منسجم از بروز چنین آسیب‌هایی در جامعه پیشگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha