این روزها ترس از وبا پنجه بر گردن مردم کرمان انداخته و هر روز که بر تعداد مبتلایان به وبا افزوده می‌شود انگار گلوی کرمانی‌ها محکم‌تر فشرده می‌شود. البته جای شکرش باقی است که هنوز هیچ ایرانی به این بیماری مبتلا نشده اما تعداد بیماران از 7 نفر به 11 نفر افزایش پیدا کرده است.

ترس از وبا خواب کرمانی‌ها را آشفته کرده است
سلامت نیوز : اگرچه به سختی بیماری طاعون نیست اما همیشه اسم وبا که می‌آید رعب و وحشتی که بین مردم ایجاد می‌شود اگر بیشتر از بیماری طاعون نباشد کمتر نیست. این روزها ترس از وبا پنجه بر گردن مردم کرمان انداخته و هر روز که بر تعداد مبتلایان به وبا افزوده می‌شود انگار گلوی کرمانی‌ها محکم‌تر فشرده می‌شود. البته جای شکرش باقی است که هنوز هیچ ایرانی به این بیماری مبتلا نشده اما تعداد بیماران از 7 نفر به 11 نفر افزایش پیدا کرده است. اگرچه خوشبختانه با اقدامات درمانی که دانشگاه علوم پزشکی کرمان و بیمارستان‌های تابعه‌ آن انجام داده‌اند هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ هرچه از مشکلات و معضلات ورود غیرقانونی اتباع بیگانه از مرزهای کشور و تبعات منفی آن بگوییم کم گفته‌ایم. اما حرف زدن از این موضوع راه به جایی نخواهد برد. برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار از طریق اتباع بیگانه تنها یک راه وجود دارد و آن هم رعایت اصول اولیه بهداشت فردی و عمومی است. این راه ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه است تا روزی که هیچ تبعه غیرقانونی نتواند از هیچ مرزی وارد کشور شود.

شناخت بیماران مبتلا به وبا اولین اولویت است
روح‌الله زحمتکش، مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز بر همین اعتقاد است و با اعلام این‌که تعداد مبتلایان به وبا 11 نفر شده‌اند، بیان کرد: خوشبختانه تاکنون موردی از تایید بیماری وبا در جمعیت ایرانی شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه مشاهده نشده است.

وی با ابراز نگرانی از این‌که اتباعی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند ناقل بیماری وبا هستند، اظهار کرد: موضوعی که برای ما در حال حاضر اهمیت دارد این است که بیمارانی که مبتلا به وبا هستند کشف و مورد درمان قرار بگیرند. این تنها کاری است که در زمان حاضر اولویت دارد. زیرا این اتباع در سطح شهرستان‌های تابعه پراکنده هستند و اطلاعات دقیقی از تعداد مبتلایان به وبا دردسترس نیست.

دلیلی برای ترس وجود ندارد
وی با ابراز خرسندی از این‌که همه مبتلایان که تاکنون شناسایی شده‌اند تحت درمان قرار گرفته‌اند و موردی از مرگ اتفاق نیفتاده است، عنوان کرد: وبا یک بیماری جدی قلمداد می‌شود اما دلیلی برای ترس از این بیماری و ایجاد وحشت در جامعه وجود ندارد به دلیل این‌که راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار ساده است و بارها به مردم آموزش داده شده است و اگر مردم از این اصول بهداشتی تبعیت کنند هرگز به بیماری وبا دچار نخواهند شد. با وجود این مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنان نگران است زیرا به اعتقاد او راه‌های انتقال بیماری وبا به همان سهولت پیشگیری آن است. او در این رابطه چنین توضیح داد: راه‌های ابتلا به بیماری وبا هم مشخص است و از طریق مدفوع و دهان منتقل می‌شود، به همین دلیل ارتباط مستقیمی با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط دارد. مهم این است که این راه‌های کاملا شناخته شده از سوی مردم به کار گرفته شود.

زحمتکش در توضیح فعالیت‌هایی که دانشکده علوم پزشکی کرمان برای کنترل بیماری وبا انجام می‌دهد، چنین بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، تمام مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در آمادگی کامل به سر می‌برند و درعین‌حال ما بحث‌های آموزشی را دنبال می‌کنیم. برای مثال همین مصاحبه‌ای که انجام می‌گیرد برای آشنایی و آگاهی مردم است. در حقیقت ما از تمام ابزارهای آموزشی برای آموزش کارکنان خودمان و مردم استفاده می‌کنیم زیرا معتقد هستیم شناسایی به موقع و درمان بیمار باعث قطع زنجیره انتقال بیماری می‌شود. به اعتقاد مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیماری وبا یک تابلوی فصلی دارد و با رسیدن فصل گرما این امکان هست که در هر منطقه‌ای شیوع پیدا کند اما عاملی که باعث شده تا این بیماری در کرمان به خطر تبدیل شود، ورود غیرقانونی اتباع بیگانه است که شرایط را سخت‌تر و‌ درصد ابتلا به بیماری را افزایش داده است.

وبا تنها مختص کرمانی‌ها نیست
دکتر بابک یکتاپرست، کارشناس ارشد مدیریت سلامت نیز درباره علائم بیماری وبا گفت: زمانی که ویروس وبا روی جداره دستگاه گوارش قرار می‌گیرد باعث می‌شود جذب آب مختل شود، به همین دلیل تحریکات روده و دفع آب را زیاد می‌کند و بیمار احساس دفع شدید دارد. این دفع تا جایی ادامه پیدا می‌کند تا تمام محتویات معده خارج شود و در مرحله نهایی بیماری به دفع ترشحات مخاطی روده می‌رسد. این مرحله شایع‌ترین علامت وباست.

وی با بیان این‌که سرعت دفع آب در بیمار مبتلا به وبا به قدری سریع است که در چند ساعت تمام آب بدن بیمار تخلیه می‌شود، ادامه داد: این کاهش شدید آب بدن، عوارض دیگری چون بی‌حالی، ضعف عمومی، شوک عضلانی، اختلال عملکرد دستگاه اسکلت، بی‌قراری و تشنگی شدید به همراه دارد و حتی در مراحل خیلی شدید بیمار به کما خواهد رفت. البته تنها 50‌درصد بیمارانی که به وبا مبتلا می‌شوند، می‌میرند. اگر این بیماری سریع تشخیص داده شود و به موقع اقدامات درمانی روی بیمار انجام گیرد، می‌توان از مرگ حتمی بیمار جلوگیری کرد.

به گفته یکتاپرست، وبا واکسن دارد اما در داخل ایران تولید نشده است. البته واکسن وبا خیلی کارآمد و رضایت‌بخش نیست به همین دلیل هم سازمان جهانی بهداشت نیز استفاده از این واکسن را توصیه نمی‌کند چون راه تضمین شده‌ای نیست و ایمنی بالایی ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس ارشد مدیریت سلامت با تاکید بر این‌که راه‌های انتقال بیماری وبا به قدری ساده است که نمی‌توان گفت مردم کرمان تنها در معرض خطر قرار دارند، اظهار کرد: آب و غذایی که آلوده به مدفوع است عمده‌ترین راه انتقال وباست که ممکن است در هر منطقه‌ای شیوع پیدا کند و به نظر می‌رسد این بیماری به دلیل کمبود حداقل امکانات بهداشتی در بین اتباع بیگانه که از شرق کشور وارد کرمان شده‌اند، انتقال پیدا کرده است.

مراجعه نکردن بیمار مبتلا به وبا اوضاع را وخیم می‌کند
او با ابراز نگرانی از این‌که متاسفانه مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که بیمارانی که به وبا مبتلا شده‌اند، به دلیل فقر فرهنگی و عدم آگاهی به مراکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنند، عنوان کرد: اگر بیماری با دیدن نخستین علائم به مراکز درمانی مراجعه کند و همکاران پزشک مورد را پیگیری کنند با ساده‌ترین درمان‌ها مانند مایع درمانی می‌توان این بیماری را کنترل کرد. اما شناخته نشده بودن بیماران سرعت کنترل بیماری را کند می‌کند.

از نظر یکتاپرست برای کنترل بیماری وبا تنها کافی است نکات اولیه و پایه بهداشت فردی رعایت شود. اما متاسفانه اتفاقی که در کرمان پیش آمده به دلیل اطلاعات پایین بهداشتی و عدم رعایت استانداردهای بهداشتی است. حتی به اعتقاد او پزشکان در کرمان با مشکل عمده دیگری نیز مواجه هستند و آن عدم مراجعه بیمار ناقل وبا به مراکز بهداشتی و درمانی است که این امر هم بر وخامت اوضاع می‌افزاید. هوای گرم، اتباع بیگانه قانونی و غیرقانونی، حداقل استانداردهای بهداشتی، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا بستر مناسبی برای شیوع بیماری وبا در کرمان فراهم شود. اینجا دیگر تنها نهادهای متولی بهداشت و درمان نیستند که باید دست به کار شوند، وقتی پای بیماری همه‌گیر در میان است راه کنترل آن هم به دست همگان است. مردم نیز باید پا به پای مسئولان حرکت کنند و با رعایت ساده‌ترین و اولیه‌ترین اصول بهداشتی سرعت انتقال بیماری را به حداقل برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha