پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۴
کد خبر: 82301

جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی در کشور ماست؛ اگرچه در بیشتر موارد این جراحی به دنبال ایراد و مشکلی در بینی صورت می‌گیرد، ولی گاه افراد بی‌‌آن‌که کوچک‌ترین مشکلی در شکل بینی داشته باشند، آن را به تیغ جراحی می‌سپارند تا به اصطلاح خود زیباتر شوند، غافل از این‌که نه تنها زیباتر نمی‌شوند، بلکه زیبایی سابق خود را با انجام این عمل غیرضروری به خطر می‌اندازند.

انگیزه اصلی ایرانی‌ها از جراحی بینی چیست؟
سلامت نیوز : جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی در کشور ماست؛ اگرچه در بیشتر موارد این جراحی به دنبال ایراد و مشکلی در بینی صورت می‌گیرد، ولی گاه افراد بی‌‌آن‌که کوچک‌ترین مشکلی در شکل بینی داشته باشند، آن را به تیغ جراحی می‌سپارند تا به اصطلاح خود زیباتر شوند، غافل از این‌که نه تنها زیباتر نمی‌شوند، بلکه زیبایی سابق خود را با انجام این عمل غیرضروری به خطر می‌اندازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب ؛ یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد در این باره مرتکب می‌شوند، انتخاب نامناسب مدل بینی است، از آنجا که زیبایی در تناسب، توازن و تقارن است، انتخاب مدل نامناسب با فیزیک چهره این زیبایی را از بین می‌برد، شاید شما ندانید مدل مناسب چهره شما کدام نوع از انواع بینی است، پس بهتر است انتخاب مدل را به دست جراح با تجربه سپرده و بی‌گدار به آب نزنید. براستی مدل بینی متناسب با چهره ایرانی‌ها کدام است؟ آیا تمام افراد می‌توانند از مدل یکسانی​استفاده کنند؟ دکتر حمید عارف، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی پاسخگوی این پرسش‌هاست.

خواسته عمومی مراجعه‌کنندگان برای جراحی بینی‌ چیست؟

در نژاد ایرانی، معمولا افراد بینی بزرگی دارند، از این رو اولین خواسته فردی که عمل می‌کند، کوچک‌تر شدن بینی است. البته این موضوع سال‌های گذشته نسبت به حال صحت بیشتری داشت به طوری که افراد فرم‌های عروسکی و فانتزی را بیشتر می‌پسندیدند. خوشبختانه اکنون افراد بیشتر مدل‌های طبیعی و شیک را می‌پسندند ولی درصدی از همین افراد از روی ناآگاهی از عمل جراحی، پس از عمل رضایت خود را از دست می‌دهند، این دسته معمولا تحت تاثیر نظر دوستان خود قرار گرفته و می‌گویند بینی کوچک تری می‌خواهند و دوباره تصمیم به جراحی دیگری می‌گیرند. متاسفانه گاه دیدگاه جامعه تعیین‌کننده مدل بینی و رضایتمندی افراد است. فردی که تحت تاثیر افکار دیگران در جامعه اقدام به انجام این گونه اعمال می‌کند، به طور قطع نتیجه مثبتی از عمل خود نخواهد گرفت.

ملاک انتخاب مدل چیست؟

گاهی مواقع افراد در مشاوره پیش از عمل از جراح می‌خواهند بینی‌شان را همانند بینی فلان دوست یا فلان هنرپیشه معروف عمل کند، در حالی که این کار روش صحیحی نیست و نتایج خوبی نخواهد داشت. حتی در دوقلوهای همسان نیز که از یک تخمک هستند، این کار نباید صورت بگیرد زیرا یک مدل برای دو نفر مناسب نیست و هر کس فرم مخصوص چهره خود را دارد و انتخاب مدل براساس چهره تعیین می‌شود. برخی افراد به داشتن بینی ایتالیایی تمایل دارند، برخی فرم بینی‌های اسپانیایی را می‌پسندند، عده‌ای بینی عروسکی را دوست دارند که کوچک بوده و نوک رو به بالایی دارد. انواع بینی‌ها اگر با چهره فرد تناسب داشته باشد زیبا و شیک هستند، اما اگر این تناسب برقرار نباشد، زیباترین بینی در صورت نامناسب، زشت و بی‌تناسب است.

در بین این مدل‌ها، مدل فانتزی عروسکی چقدر طرفدار دارد؟

مدت‌ها بینی ایده‌آل افراد در کشور، بینی فانتزی عروسکی بود. بینی عروسکی کوچک، سربالا و دارای قوس است. اگرچه فرم فانتزی بینی شیک و زیباست، اما برای تمام افراد توصیه نمی‌شود. فردی که بینی خیلی بزرگی دارد نباید توقع داشته باشد جراح، بینی فانتزی و کوچکی برای او درست کند زیرا سایز بینی را تا حد کمی می‌توان کوچک کرد و نمی‌توان به یکباره سایز بینی را نصف کرد؛ چرا که بینی عملکرد قبلی خود را از دست می‌دهد. بخصوص در بینی‌های گوشتی که رزرو تنفسی بینی پایین است با کاهش زیاد حجم، عملکرد تنفسی دچار اختلال می‌شود به طوری که صدای تنفس فرد شنیده می‌شود، در حالی که تنفس منظم و طبیعی صدادار نیست.

شیوه جراحی بینی چقدر با شیوه‌های روز ​دنیا همخوانی دارد؟

روش جراحی بینی در کشور ما تفاوت زیادی با اعمال جراحی بینی در کشورهای دیگر دارد. در کشورهای اروپایی بیشتر جراحی‌های زیبایی بینی حالت اصلاحی دارد. به این صورت که اگر بینی قوز داشته باشد بالا و پایین آن را پر می‌کنند تا قوز برطرف شود یا نوک بینی را مختصر زاویه می‌دهند و بالا می‌برند و ابدا با سایز بینی کاری نداشته و آن را کوچک نمی‌کنند. در بیشتر موارد استخوان بینی را نمی‌شکنند؛ کاری که در ایران مرسوم است و اگر انجام نشود، فرد از عمل رضایت ندارد و مهم‌ترین خواسته‌اش، کوچک کردن بینی است حتی اگر عیوب آن برطرف نشود. در کشورهای غربی، بیشتر عمل‌های زیبایی به شکل طبیعی انجام می‌شود و افراد تمایل دارند کسی متوجه جراحی بینی‌شان نشود. پیشکسوتان جراحی زیبایی می‌گویند عمل جراحی موفق، عملی است که طبیعی باشد و هیچ ردی از جراحی به جای نگذارد و هرکس بینی فرد را ببیند متوجه جراحی نشود. بینی نباید قوس زیاد داشته باشد، و نوک آن خیلی سربالا نباشد، به طوری که سوراخ‌های بینی دیده نشود و رد بخیه در پره‌های بینی و تیغه دیده نشود.

چرا بینی ایرانی‌ها بزرگ است؟

ایرانی‌ها بینی درشت و بزرگی دارند، ارثیه‌ای به ظاهرناخوشایند که سبب شده اعمال جراحی بینی در کشور، متقاضیان بسیار داشته باشد. نژادهای مختلف ایرانی دارای بینی بزرگ و زمخت هستند، به طور مثال مردمان شمال کشور و اهالی کردستان بینی بزرگ‌تری نسبت به سایر شهرهای ایران دارند. در کل، آناتومی چهره در ایرانی‌ها مانند مردم هر کشوری از دیگرکشورها متفاوت است. در چهره ایرانی معمولا صورت ریزنقش‌تر، چانه و فک پایین کوچک‌تر است و به دلیل کوچکی چانه و عقب قرار گرفتن آن، بینی درشت‌تر به نظر می‌رسد. این موضوع بخصوص هنگام عکس انداختن از نیمرخ بیشتر به نظر می‌آید. همچنین به دلیل این‌که فک پایین در ایرانی‌ها کوچک است و رشد آن از فک بالا کمتر است، فک بالا یا همان دندان‌های بالا بسیار جلوتر از دندان‌های پایین قرار می‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود بینی اگر بزرگ هم نباشد برجسته نشان داده شود. در نژاد اروپایی برخلاف نژاد ایرانی، فک درشت و صورت کشیده و بزرگ است به طوری که بینی در صورت مشخص نیست و بسیار کوچک و قلمی دیده می‌شود.

مشکل نازیبایی فقط در بینی خلاصه می‌شود؟

اغلب افراد مشکل نازیبایی چهره خود را بر گردن بینی انداخته و گمان می‌کنند هر ایرادی در چهره با جراحی بینی اصلاح می‌شود در حالی که در واقعیت این موضوع صحت ندارد و به دلیل شناخته‌تر شدن عمل زیبایی بینی در کشور نسبت به دیگر عمل‌های زیبایی متقاضیان بیشتری داشته هرچند ضرورتی برای انجام آن نباشد. آنالیز چهره پیش از عمل، کمک بزرگی به انتخاب نوع عمل می‌کند به صورتی که فرد متوجه ایراد چهره خود می‌شود. برخی مواقع ایراد صورت از چانه و فک کوچک است و با پروتز گونه و چانه صورت زاویه‌دار و پر شده، بینی کوچک‌تر می‌شود. وقتی چانه و گونه وضع نرمال پیدا کند، به جراحی بینی نیازی نیست. در مواردی هم، جراحی همزمان چانه، بینی و گونه نیاز است تا صورت، زیبایی خود را به دست آورد.

عوارض انتخاب نامناسب مدل بینی چیست؟

انتخاب مدل مناسب بینی نکته مهمی است که در میزان موفقیت عمل جراحی نقش بسزایی دارد. فرم چهره در صورت اولین ملاک انتخاب مدل بینی است و بر این اساس اگر چهره فرد بزرگ و کشیده است، مدل بینی انتخابی او باید متناسب با چهره خیلی کوچک و قلمی نباشد و برعکس این موضوع نیز صادق است. اگر فردی صورت کشیده و لب برجسته داشته باشد و بخواهد بینی خیلی کوچک داشته باشد تناسب چهره برهم می‌خورد؛ زیبایی یعنی تناسب و زمانی که تناسب نباشد، زیبایی از بین می‌رود. حال اگرصورت ظریف و کوچک باشد و بینی درشت و بزرگ، باز هم زیبایی و تناسب برقرار نمی‌شود. براین اساس فرمولی وجود دارد که طبق آن اندازه طول بینی، ارتفاع نوک بینی، زاویه لب و بینی مشخص شده که این فرمول در مرد و زن متفاوت است.

بینی هم مدل مردانه وزنانه دارد؟

بله جراحی بینی در زنان ومردان باید متفاوت باشد، به طوری که انتخاب یک مدل خاص برای مرد و زن کار صحیحی نیست و چهره را نازیبا می‌کند. دلیل آن تفاوت چهره مردان و زنان با یکدیگر است. در چهره زنانه صورت ظریف‌تر و کوچک‌تر بوده و پوست نازک‌تر و گونه برجسته‌تر است. در جراحی بینی مردانه، نباید به بینی قوس داد و نوک بینی تا ریشه بینی باید امتداد صافی داشته باشد. ولی در خانم‌ها 3 تا 4 میلی‌متر اختلاف ارتفاع بین نوک تا ریشه بینی باید در نظر گرفته شود یعنی نوک بینی از پشت بینی بالاتر باشد و قوس ظریف 3 تا 5 میلی‌متری داشته باشد. نوک بینی در خانم‌ها به سمت بالا و در آقایان نباید بالا باشد زیرا چهره را زنانه می‌کند. زاویه بین لب و بینی در خانم‌ها باید از 100 تا 105 درجه باشد یعنی یک زاویه منفرجه و در آقایان 90 تا 95 درجه مناسب است وبیشتر از 95 درجه توصیه نمی‌شود. در بینی مردانه تنها یک‌سوم سوراخ‌های بینی باید مشخص باشد و در بینی زنانه دوسوم سوراخ‌ها باید مشخص باشد. همچنین مدل بینی برای مردان نباید خیلی قلمی و کوچک انتخاب شود و دلیل آن فعالیت فیزیکی سخت مردان نسبت به زنان است؛ اگر بینی کوچک و قلمی باشد تنفس برای انجام فعالیت‌های دشوار مردانه با مشکل مواجه می‌شود.

پیش از جراحی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

همیشه پیش از جراحی بهتر است نکاتی را مد نظر قرار دهید: 1ـ تجربه جراح 2ـ مشاوره پیش از عمل 3ـ طراحی مدل بینی

جراحان پیشکسوت همواره می‌گویند تا جراح چند عمل زیبایی بینی انجام ندهد، نمی‌تواند انتظار عملی موفقیت‌آمیز داشته باشد. جراحی برای هر فرد متفاوت است. در برخی موارد کوچک کردن بینی بیشتر لازم است و در برخی موارد نباید بینی را زیاد دستکاری و کوچک کرد. هرقدر تجربه جراح بیشتر باشد، تشخیص مدل مناسب برای فرد بهتر صورت می‌گیرد.

از طرفی انتخاب فرد متقاضی اهمیت زیادی دارد. برخی از ابتدا نمی‌دانند چه مدلی مدنظرشان است. هر اندازه فرد نسبت به انتخاب مدل مطمئن‌تر باشد، عمل او موفقیت‌آمیزتر است. از این‌رو مشاوره‌های پیش از عمل کمک زیادی به فرد می‌کند و جراح نیز بخوبی متوجه خواست فرد از جراحی می‌شود.

طراحی مدل بینی تاثیر زیادی در موفقیت جراحی دارد. البته طراحی شرایط خاص خود را دارد. برخی مواقع، جراح در طراحی، بینی را بشدت کوچک می‌کند به طوری که توقع فرد از عمل را بالا می‌برد و در جراحی قادر به انجام آن نیست. از این رو جراح باید طرحی بکشد که بتواند از پس انجام آن برآید. همچنین طراحی باید هم از نیمرخ و هم از تمام‌رخ انجام شود؛ کاری که اغلب انجام نمی‌شود و متاسفانه طراحی بیشتر از نیمرخ با برداشتن قوز و بالابردن نوک بینی انجام می‌گیرد بدون آن‌که نمای بینی از روبه‌رو طراحی شود. البته تنها 60 تا 70 درصد طراحی‌ها پس از جراحی به اجرا درمی‌آید، زیرا واکنش پوست‌های مختلف به جراحی متفاوت است. ممکن است جراح همان کار را انجام دهد ولی پوست فرد باعث شود فرم طراحی شده به طور کامل به مرحله اجرا درنیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha