پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۱
کد خبر: 82304
سلامت نیوز : مراسم معارفه رییس سازمان حفاظت محیط زیست بعدازظهر دیروز در سالن همایش‌های بین‌المللی پارك پردیسان تهران برگزار شد؛ مراسمی كه دوبرابر ظرفیت سالن، میهمان داشت. محمدجواد محمدی‌زاده، رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم گفت: «قصد سخنرانی و ارائه گزارش ندارم، چرا كه دستم خالی است و چیزی ندارم!» او گفت «10 سال افتخار همجواری با حضرت امام رضا را داشتم» و «افتخار بعد، توفیق خدمت در مجموعه محیط زیست بود، چرا كه جای جای عالم خلقت، آیه‌های حضرت باری تعالی است.» او همچنین اضافه كرد كه «این فرصت برایم فراهم بود تا در نظام جمهوری اسلامی، یك محیط‌بان كوچك باشم و این افتخار را برای همیشه خواهم داشت كه دلسپرده و سرسپرده حوزه محیط زیست باشم.» محمدی‌زاده، پس از این سخنان، از درخواستش برای بازنشستگی و كناره‌گیری از پست‌های دولتی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: «قهر كردن با توسعه، داروی درد نیست. امروز آهنگ شتابنده توسعه، سریع‌تر از رشد محیط زیست است اما تن دادن به توسعه بدون رعایت الزامات محیط زیست فاجعه است. » اظهارات محمدی‌زاده واكنش اعتراض‌آمیز برخی از حاضران را در پی داشت به نحوی كه در پایان سخنرانی یكی از حاضران با صدای بلند خطاب به محمدی‌زاده گفت: «میانكاله، پالایشگاه، واگذاری مناطق حفاظت شده... آقای مهندس مسائل یكی دوتا نیست!» به نظر می‌رسد منظور این فرد مسائل مربوط به واگذاری جزیره آشوراده (در پناهگاه حیات وحش میانكاله استان مازندران) بود. پس از محمدی‌زاده، «احمد مسجدجامعی» رییس شورای اسلامی شهر تهران در سخنان كوتاهی گفت: «این جلوه‌یی از تدبیر و امید است كه خانم دكتر ابتكار در این سمت (ریاست سازمان حفاظت محیط زیست) قرار می‌گیرند.» او همچنین از پیگیری‌ها برای تبدیل كمیته محیط زیست شورای شهر تهران به یكی از كمیسیون‌های اصلی خبر داد و گفت: «امیدوارم كمیته‌یی كه ایشان (ابتكار) بنا نهاده‌اند، به زودی تبدیل به یكی از كمیسیون‌های اصلی شورا شود و در تصمیم‌گیری‌ها برای شهر حضور جدی داشته باشد. البته این هم می‌تواند الگویی برای دیگر شهرها باشد.» اظهارات

مسجد جامعی، با كف زدن‌های ممتد حاضران همراه بود. درست چهار سال قبل و در جریان تودیع «فاطمه واعظ‌جوادی» رییس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست و معارفه محمدجواد محمدی‌زاده، عده‌یی از حاضران كه به عملكرد واعظ جوادی معترض بودند، حین سخنرانی‌ها و در واكنش به اظهارات بیان شده به كف زدن می‌پرداختند كه محمدی‌زاده در آن مراسم گفت: «این كف زدن‌ها معنا دارند و حرف‌ها و درد و دل‌های ناگفته‌یی را در خود دارند...» حال پس از چهار سال، این‌بار در مراسم تودیع محمدی‌زاده همین واكنش‌ها تكرار شد. پس از مسجدجامعی، «مژگان جمشیدی» روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست نیز در سخنان كوتاهی گفت: «خواسته ما این است كه در دولت تدبیر و امید، رفتارهایی كه منجر به ممنوع‌الورود شدن عكاسان، فیلمبرداران، مستندسازان و خبرنگاران به مناطق حفاظت شده، از میان برود و دیگر شاهد تقسیم شدن خبرنگاران به دو دسته خودی و غیرخودی نباشیم. » جمشیدی یكی از روزنامه‌نگاران منتقدی بود كه در دو سال اخیر به سازمان حفاظت محیط زیست «ممنوع‌الورود» شده بود.

«محمد نهاوندیان»، رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز در این مراسم گفت: «فشردگی جمعیت در این سالن را نشانه این می‌دانم كه حمایت از محیط زیست در دولت تدبیر و امید طرفداران فراوانی دارد. » او خاطرنشان كرد كه دولت تدبیر و امید بر دو حوزه «اقتصاد» و «روابط بین‌الملل» تاكید داشته و دارد و «در هر دو اینها، محیط زیست بخشی جدایی ناپذیر است» او گفت: «نباید جست و خیزهای بخشی را با توسعه همه‌جانبه اشتباه بگیریم. نمی‌توانیم توسعه همه‌جانبه را بخواهیم ولی محیط زیست را بخش جدایی ناپذیر آن ندانیم.»اما «معصومه ابتكار» رییس سازمان حفاظت محیط زیست كه آخرین سخنران این مراسم بود، سخنان خود را با موضوع نخستین جلسه هیات دولت درباره مساله «پارك ملی دریاچه ارمیه» آغاز كرد.

او گفت: «موضوع محیط زیست از محورهای مهم بحث‌های رییس‌جمهوری بود و دولت تدبیر و امید یك برنامه محیط زیست خوب داشت. حتی در اولین جلسه هیات دولت، یك قسم‌نامه قرائت شد كه اعضای دولت در یكی از بندها قسم خوردند كه از منابع طبیعی و محیط زیست ایران حفاظت كنند.» او گفت: «این اتفاق بزرگی است، چرا كه در همه جای دنیا، دولت‌ها بزرگ‌ترین تخریب‌كنندگان محیط زیست هستند، چون قدرت دارند!» او خطاب به نهاوندیان گفت: «اولین خواسته ما، احیای شورای عالی حفاظت محیط زیست است. این خواسته نه نیازی به اعتبارات دارد و نه هزینه‌بر است اما برای حفاظت محیط زیست كشور حیاتی است.» شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه محیط زیست، در سال 1386 به دستور محمود احمدی‌نژاد منحل شد. این اقدام، واكنش‌های بسیاری را از سوی فعالان محیط زیست به همراه داشت. ابتكار همچنین از تمامی فعالان و كارشناسان محیط زیست خواست تا در جهت حفاظت از محیط زیست ایران با دولت تدبیر و امید همكاری كنند و گفت: «الان زمانی است كه از یكدیگر دعوت كنیم تا برای حفاظت محیط زیست كشور بكوشند. این جنبش به راه افتاده، پس بشتابید تا از این قطار عقب نمانید!»

ابتكار درحالی برای سومین بار سكان حفاظت محیط زیست كشور را بر دست گرفت كه هشت سال قبل، فاطمه واعظ جوادی، پس از خروج ابتكار از سازمان حفاظت محیط زیست، این سازمان را به «یك مخروبه» تعبیر كرده بوده. هرچند كه اظهارات جوادی با واكنش فعالان محیط زیست روبه‌رو شد، اما او در مراسم تودیعش مدعی شد «حتی یك سانتیمتر از مناطق حفاظت شده را واگذار نكرده‌ایم» و در نهایت با «كف‌زدن‌های معنادار» حضار بدرقه شد. هنوز هم از پایان دولت دهم بسیاری از فعالان محیط زیست نسبت به برخی سیاست‌ها از جمله واگذاری‌های مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست معترض هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha