پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۵
کد خبر: 82306
سلامت نیوز :  1- از آنجا که یکپارچگی (کیفیت) دی‌ان‌ای اسپرم، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری و رشد طبیعی جنین دارد، از بین رفتن یکپارچگی دی‌ان‌ای در اسپرم، از جمله عوامل مهم و شایع ناباروری مردان به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر پژوهش‌های مختلف نشان داده است که کاهش یکپارچگی دی‌ان‌ای اسپرم می‌تواند با سقط‌های مکرر همراه باشد.

2- تحقیقات مختلف، ارتباط تنگاتنگ بین اختلال در یکپارچگی دی‌ان‌ای با کاهش میزان موفقیت در بارداری طبیعی را نشان می‌دهد. بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده در مرکز تحقیقات سلولی صارم، مشخص شده است که حدود 20‌درصد از مردان دارای اختلالات در یکپارچگی اسپرم هستند. البته آمارهای جهانی نیز همین حدود را نشان می‌دهد.

3- علت اصلی ایجاد آسیب در دی‌ان‌ای اسپرم، عوامل اکسیدان و رادیکال‌های آزاد اکسیژن است که حدود 25‌درصد از موارد عدم یکپارچگی دی‌ان‌ای اسپرم را به خود اختصاص می‌دهد. از دیگر عوامل می‌توان به آلودگی‌های محیطی و شغلی، عفونت‌های دستگاه ادراری- تناسلی، بیماری‌های تب‌زا، افزایش دما در کیسه بیضه، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از بعضی داروها، مصرف سیگار و الکل، افزایش سن در مردان، واریکوسل و لکوسیتواسپرمی اشاره کرد.

4- تحقیقات دیگر در این زمینه نشان‌دهنده افزایش احتمال ابتلا به ناهنجاری‌های کروموزومی و سرطان در نوزادان، در موارد وجود اختلال در یکپارچگی دی‌ان‌ای اسپرم در پدر است. علاوه ‌بر این، کاهش یکپارچگی دی‌ان‌ای سبب کاهش میزان موفقیت روش‌های نوین لقاح مصنوعی شامل ICSI، IVF و IUI هم می‌شود. به همین دلیل، در صورت ابتلا به ناباروری و قبل از هرگونه اقدامی برای انجام فرآیند لقاح مصنوعی، انجام آزمایش بررسی یکپارچگی دی‌ان‌ای اسپرم می‌تواند به افزایش‌ درصد موفقیت در انجام تکنیک‌های باروری و تولد نوزاد سالم از نظر ژنتیکی کمک قابل‌توجهی کند.

5- از آنجا که وضعیت یکپارچگی دی‌ان‌ای اسپرم در آزمایش‌های رایج اسپرم قابل بررسی نیست، بررسی وضعیت سالم یا ناسالم بودن اسپرم از نظر ماده ژنتیکی، به آزمایش‌های دقیق و اختصاصی نیاز دارد.

6- لازم به ذکر است که کاهش یکپارچگی دی‌ان‌ای اسپرم بر اساس تغییر شیوه و سبک زندگی و همچنین استفاده از داروهای آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین‌های A، C، اسیدفولیک، سلنیوم و... و نیز استفاده از درمان‌های هورمونی در اغلب موارد بهبود می‌یابد.

منبع : روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha