سلامت نیوز : همه آمده بودند. همه آن‌هایی که در این هشت سال گذشته، به «سازمان حفاظت محیط‌زیست» راه نداشتند. اما بعدازظهر دیروز که «معصومه ابتکار» معارفه شد، سالن همایش‌های بین‌المللی این سازمان مملو از جمعیتی بود که اگرچه بیشتر آن‌ها، ایستاده تماشاگر برنامه بودند اما همه خوشحال بودند از این انتصاب. علاوه بر فعالان محیط‌زیست، چهره‌هایی چون محمد نهاوندیان، احمد مسجدجامعی، مرتضی الویری، مه‌لقا ملاح، زهرا شجاعی و فخرالسادات محتشمی‌پور هم حضور به هم رسانده بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ «معصومه ابتکار» که از ساعت هشت صبح روز گذشته در دفتر خود در ساختمان پردیسان، آغاز فعالیت کرده بود، در سخنان خود از راه بلندی گفت که در پیش دارد: «کفش و کلاه‌هایتان را محکم بپوشید تا در دولت تدبیر و امید، از قطار محیط‌زیست که به راه افتاده، عقب نمانید. امروز وقتی در جلسه هیات دولت وارد شدم، بحث مهم و نگران‌کننده آب در جریان بود. خوشحالم که هم اولین حضورم در هیات دولت، با بحثی زیست‌محیطی همراه شد و هم این‌که نخستین مصوبه دولت تدبیر و امید، موضوعی زیست‌محیطی داشت که درباره نجات دریاچه ارومیه بود. اتفاقا من هم فردا در دومین روز کاری‌ام، بازدیدی از پارک ملی دریاچه ارومیه خواهم داشت.»

ابتکار، در ادامه از رایی سخن گفت که مردم، در 24 خرداد، آگاهانه به آقای روحانی دادند. زیرا خواهان اعتدال و تدبیر و البته اصلاح و تغییر بودند: «حالا باید به آنچه مردم خواسته‌اند، جامه عمل بپوشانیم که این جز با مشارکت گسترده آنان، میسر نخواهد شد. به‌هرحال در سال‌های سخت و دشوار گذشته، همه استقامت و پایداری ورزیدند زیرا همه در اندیشه سربلندی ایران بودند. اما اکنون خوشحالیم که اعتماد عمومی که طالب تغییر بود، بر آن شد تا دولت تدبیر و امید بر سر کار بیاید و من خداوند را شاکرم اما همه بدانیم که معجزه نخواهد شد زیرا اتفاقات ناگوار سال‌های گذشته، بسیار بوده است.»

رییس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست اما بر مدیریت کلان و توانمندسازی این سازمان، تاکید کرد و ادامه داد: «باید به‌لحاظ علمی، مدیریتی و اجرایی توانمند شویم. زیرا محیط‌زیست امری فرابخشی است که همه باید برای آن، تلاش کنند. من از همه مردم، اصحاب رسانه و انجمن‌های مدنی و علمی مرتبط با محیط‌زیست می‌خواهم تا ما را یاری دهند. ما باید شورای‌عالی محیط‌زیست را احیا کنیم که کاری بدون هزینه است. من همین جا از آقای دکتر نهاوندیان خواهش می‌کنم که این موضوع را در اولویت قرار دهند. دیگر آن‌که ما باید دیپلماسی محیط‌زیست و آب خود را تقویت کنیم تا روابط‌مان، با جهان بهبود یابد. ما عضوی موثر در جهان هستیم، پس باید هم جهانی بیندیشم و هم جهانی عمل کنیم.» معصومه ابتکار البته در پایان، بر آموزش و فرهنگ‌سازی هم تاکید کرد: «ما باید از مردمی که شعله عشق به طبیعت در وجود آن‌ها روشن بوده و در پاسداشت و نگهداشت این مواهب الهی کوشیده‌اند، خواهش کنیم که ما را یاری دهند و ما هم در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی در میان آن‌ها بکوشیم.»

اما پیش از او، «احمد مسجدجامعی»؛ رییس شورای شهر تهران نیز در سخنان کوتاهی، انتخاب ابتکار را جلوه‌ای از تدبیر و امیدِ روحانی دانست و گفت: «نسبت خانم ابتکار با محیط‌زیست قراردادی نیست. بلکه علاوه بر آن که محیط‌زیست به پدر ایشان مدیون است، خود نیز در همه سال‌های پیش، که از حوزه اداری محیط‌زیست به دور بودند اما دغدغه‌شان همیشه محیط‌زیست بوده و آن را با شجاعت بیان می‌کردند چه‌بسا که اخطار هم می‌گرفتند به این بهانه که هدف خانم ابتکار، تشویش اذهان عمومی بوده است. به‌هرحال ایشان کمیته محیط‌زیست را پایه گذاشتند که امید می‌رود در شورای چهارم، به کمیسیون تبدیل شود. از همه زحمات ایشان در شش سال گذشته تقدیر می‌کنم که در این مدت، یار و یاور محیط‌زیست در شرایط سخت و دشوار بودند.»

مسجدجامعی همچنین از تشکیل کمیسیون محیط‌زیست در شورای شهر تهران خبر داد و گفت: تشکیل این کمیسیون در شورای شهر در دست بررسی است. رییس دفتر رییس‌جمهوری پیش از اهدای حکم رییس‌جمهوری به ابتکار، دقایقی برای حضار سخن گفت: «دولت تدبیر و امید چه پیش و چه پس از انتخابات، بر محیط‌زیست تاکید ویژه داشت. ما در بدو کار، دو اولویت عمل را برای خود مشخص کردیم که یکی اقتصاد و دیگری سیاست خارجی بود. در هر دو این‌ها، محیط‌زیست می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد زیرا از یک سو رشد و توسعه اقتصادی بدون در نظر گرفتن محیط‌زیست به بیراهه می‌رود، یعنی باید همه‌جانبه و پایدار باشد. از سوی دیگر هم، می‌تواند ارتباط ما را با کشورهای جهان ارتقا دهد زیرا محیط‌زیست امری فرادولی است.

خانم ابتکار در تماسی که چند هفته قبل با من داشتند، جمله‌ای عمیق را مطرح فرمودند که از وزرا بخواهید، هر یک برای وزارتخانه‌های خود که برنامه می‌دهند، پیوستی برای ملاحظات زیست‌محیطی هم داشته باشند.» «محمد نهاوندیان» البته بر پالایش و توسعه زبان ایجابی، به‌جای زبان سلبی تاکید کرد و ابراز داشت: «باید اخلاق زیست‌محیطی حاکم شود که این با مشارکت مردم ممکن می‌شود. اما باید از نقاط ضعف گذشته هم عبرت گرفت.»

در ابتدای برنامه البته «مژگان جمشیدی» هم به نمایندگی از فعالان و خبرنگاران محیط‌زیست، پشت تریبون قرار گرفت و با رییس جدید این‌گونه سخن گفت: «خانم ابتکار، شما بارقه‌های امید را در ما زنده کردید. در سال‌های گذشته، مدیریتی حاکم بود که هیچ انتقادی را نه تنها نمی‌پذیرفت، بلکه آن را با تندی و تهدید هم پاسخ می‌گفت. درهای این سازمان، روی خبرنگاران و عکاسان محیط‌زیست بسته بود و آن‌ها تقسیم به خودی و غیرخودی شده بودند. اما از شما می‌خواهیم که از مشاوره‌های کارشناسان محیط‌زیست بهره‌مند شوید و فضا را برای همه باز کنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha