پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۵
کد خبر: 82316
سلامت نیوز : سازمان محیط‌زیست ایران در دستان رئیس جدیدش «معصومه ابتکار» جان تازه‌ای گرفت. رئیسی که در پارک پردیسان، مورد استقبال کارشناسان، کارمندان و خبرنگاران این حوزه قرار گرفت. در برنامه تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان محیط زیست، احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و تعداد زیادی از فعالان حوزه زنان، محیط‌زیست و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط حضور داشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان  ؛ احمد مسجدجامعی، در مورد حضور معصومه ابتکار، در سازمان محیط‌زیست اعلام کرد: «نسبت ابتکار با محیط‌زیست قراردادی نیست، و پدر ایشان از پایه گذاران این حوزه بوده‌اند. ایشان در زمان دوری‌اش هم از سازمان با شجاعت مسائل محیط زیستی را پیگیری و بارها مباحثی را مطرح کردند که تا حد تذکر و اخطار در شورای شهر پیش رفت و معتقد بودند که ایشان تشویش اذهان عمومی می‌کنند.» از دیگر سخنرانان این مراسم محمد نهاوندیان بود. وی نیز بیان کرد: «حمایت از محیط‌زیست در دولت تدبیر و امید طرفداران فراوانی دارد. خانم ابتکار، چند هفته قبل طی یک تماس تلفنی، جمله بسیار عمیقی را به من گفتند:ایشان اعلام کردند از هرکدام از دوستان که برای وزارتخانه انتخاب می‌شوند، درخواست کنید یک پیوست زیست محیطی در حوزه خودشان ارائه کنند. معنای این حرف این است که ایشان تا چه حد دغدغه محیط‌زیست ایران را داشتند.» اما معصومه ابتکار، به عنوان رئیس جدید سازمان محیط‌زیست ایران به عنوان مهم‌ترین درخواستش از دولت تدبیر و امید اعلام کرد: «از دولت آقای روحانی، احیای «شورای عالی حفاظت محیط زیست» را خواستارم و این درخواست را شخصا امروز در هیات دولت ارائه کردم. »

آب، یکی از حوزه‌های مهم محیط‌زیست

دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه امروزه بحث نگران‌کننده آب یکی از موضوعات مهمی است که بخشی از جلسه هیات دولت را نیز به خود اختصاص داد، گفت: دولت از ابتدا موضوع محیط‌زیست را به عنوان یکی از محورهای مهم مطرح کرد و در برنامه ارائه شده توسط دولت به مجلس نیز، محیط‌زیست به عنوان یک محور مهم بود که در بند دهم این برنامه یک نگاه جدی به مقوله محیط‌زیست وجود دارد. از سوی دیگر در اولین جلسه دولت، قسم‌نامه‌ای را ارائه کردند که در یکی از بندهای آن اعضای دولت متعهد شده‌اند از منابع طبیعی و محیط‌زیست ایران حفاظت کنند. ابتکار تاکید کرد: به طور سنتی در تمام نقاط دنیا، دولت‌ها بزرگ‌ترین تخریب‌کننده محیط‌زیست هستند، این امر به این دلیل است که بیشترین امکانات و قدرت در اختیار دولت‌هاست. و اگر این قدرت با نظارت و رصد مردمی، قانون، چارچوب‌ها و نظامات دانش پایه مهار نشود طبعا می‌تواند آسیب‌های جدی به دنبال داشته باشد، که نشانه‌های آن در عرصه‌های زیست محیطی قابل ذکر است.

دریاچه ارومیه اولین سفر کاری

اولین مصوبه دولت تدبیر و امید رسیدگی به وضعیت پارک ملی دریاچه ارومیه بود. ابتکار تاکید کرد: فردا(امروز) دومین روز کاری بنده در سازمان حفاظت محیط‌زیست است، که به ارومیه خواهم رفت تا موضوع احیای دریاچه ارومیه را که از سال 81 آغاز کرده بودم و مشخص نشد چرا از سال 84 به بعد متوقف شده است را مجددا احیا کنم. وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را اصلاح و تقویت حکمرانی و یا حکم روایی محیط‌زیست در کشور عنوان کرد و افزود: مدیریت کلان محیط‌زیست در کشور مساله بسیار مهمی است که در این سال‌ها توجه چندانی به آن نشده اما در حال‌حاضر با توجه به اهداف توسعه پایدار و چالش‌هایی که محیط‌زیست کشور با آن مواجه است توانمندی این سازمان و توقیف حکمرانی محیط‌زیست در کشور امری اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه اولین حضورش در هیات دولت با مقوله مهم و نگران‌کننده آب در کشور همزمان بود تصریح کرد: یکی از چالش‌های مهم زیستی کشور هم در حال حاضر مقوله آب، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌هاست که امیدوارم با همکاری فرابخشی دیگر دستگاه‌ها، قوای سه گانه، مردم و تشکل‌های مدنی بتوانم مدیریت اصولی در این خصوص پایه ریزی کنم. سازمان حفاظت محیط‌زیست وظیفه خود می‌داند، پذیرای انتقادات و نظرات باشد و این خبرنگاران شجاع مایه دلگرمی سازمان هستند و ما باید کلی خرج کنیم تا اشکالات کارمان را دیگران ممیزی کنند، اما در عرصه محیط‌زیست نهادهای مدنی و رسانه‌ها نگاه تخصصی دارند و دیدگاه‌های مختلف در این زمینه وجود دارد و راهگشای این سازمان است. او ادامه داد: از قوه مقننه ، قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت استمداد می‌طلبم تا در این حوزه به ما یاری دهند، زیرا موضوع محیط‌زیست به درجه‌ای از اهمیت رسیده است که ما نمی‌توانیم آن را بسپاریم به دست خودش مسائل را حل کند. حفاظت از تنوع زیستی کشور، جنگل‌ها و منابع طبیعی، تالاب‌ها، دریا و سواحل در این سال‌ها آسیب بسیاری دیده و نیازمند یک عزم و اراده ملی و بین‌المللی است و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه بسیار زیاد است. دیپلماسی محیط‌زیست‌ برای بهبود روابط با دنیا باید داشته باشیم.

مشکلات زیست محیطی در حد تهدید امنیت ملی

از سویی دیگر رئیس دفتر رئیس‌جمهور در سخنرانی اش به مشکلات محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: «دولت تدبیر و امید هم قبل از انتخابات و هم پس از آن، در دو حوزه چالش‌های پیش‌رو و اولویت عمل در بحث محیط‌زیست وارد شد که خوشبختانه مردم از این امر حمایت کرده‌اند. نهاوندیان با تاکید بر اینکه دولت به مقوله محیط‌زیست به عنوان بخشی در کنار بخش‌های دیگر نگاه نمی‌کند، افزود: محیط‌زیست بعدی از حیات اجتماعی است، نه بخشی از حیات اجتماعی. وی با تاکید بر اینکه در مناسبات خارجی هم موضوع ملاحظات زیست محیطی می‌تواند به تفاهم با دنیا بینجامد، افزود: در حل بدفهمی‌های بین‌المللی، بحث محیط‌زیست می‌تواند راهگشا باشد. لذا توجه به مسائل زیست محیطی می‌تواند در هر دو اولویت دولت یعنی اقتصاد و سیاست خارجی موثر واقع شود.

وی با تاکید بر این‌که باید مغلطه تعارض رشد اقتصادی با ملاحظات زیست محیطی را بشکنیم، گفت: باید آگاهی عمومی و تخصصی در محیط‌زیست افزایش یابد. نهاوندیان با تاکید بر این‌که حفاظت از محیط زیست، زمین، آب و هوا به معنای جلوگیری از احداث راه و پروژه‌های اقتصادی نیست، گفت: باید به جای زبان سلبی، زبان ایجابی را در گفتمان زیست‌محیطی توسعه دهیم. وی با تاکید بر این که بحث اخلاق زیست محیطی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: باید از نقاط ضعف هم عبرت گرفت. نهاوندیان با اشاره به این‌که برخی مشکلات زیست محیطی در کشور مانند مشکل دریاچه ارومیه و ریزگردها در حد تهدید امنیت ملی شده‌اند، گفت: مقوله ریزگردها هم‌اکنون تهدیدی جدی برای غرب و شرق کشور است که جز با تدبیر و امید قابل حل نیست. وی بر مشارکت مردم برای حل چالش‌های زیست محیطی در کشور تاکید کرد و گفت: قطعا ورود بخش خصوصی و فعالان نهادهای مدنی و رسانه‌ای به میدان می‌تواند کمک شایانی به حفظ محیط‌زیست کند. وی با اشاره به این‌که انتخاب معصومه ابتکار به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به سبب خانم بودن ایشان نبوده و کفایت علمی، مهارتی و مدیریتی موجب شد تا شایستگی این مسئولیت را داشته باشند، گفت: در میان بانوان، افراد صلاحیت‌دار که توان مدیریتی بالا داشته باشند، بسیارند که باید این افراد شناسایی و از توان آنها استفاده شود.

حواشی برنامه در هنگام سخنرانی

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم تودیع خود، با اشاره به انتصاب مجدد دکتر ابتکار به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: ایشان صاحبخانه‌ای هستند که به خانه خودشان بازآمدند. مهندس محمدجواد محمدی‌زاده در مراسم تودیع خود و معارفه معصومه ابتکار رئیس جدید سازمان محیط‌زیست، با تاکید بر اینکه تقدیر بر این بود که پایان دوران خدمتی‌ام را در سازمان حفاظت محیط‌زیست سپری کنم، گفت: دستم خالی است و چیزی برای گفتن ندارم. وی با اشاره به اینکه بنده از سال 58 توفیق خدمت به مردم را داشتم، گفت: 12 روز قبل بنا به درخواست خودم بازنشسته شدم، اما هیچ وقت این چهار سال خدمت در سازمان محیط‌زیست را فراموش نمی‌کنم. رئیس سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: قهر و دعوا کردن چاره درد محیط‌زیست نیست، چرا که هم‌اکنون روند تخریب محیط‌زیست بسیار شتابنده و تن دادن به توسعه نیز بدون الزامات زیست‌محیطی فاجعه‌بار است. وی ادامه داد: قطعا سازمان محیط‌زیست نه تن به توسعه لجام‌گسیخته می‌دهد و نه با توسعه قهر می‌کنند.» درهنگام سخنرانی رئیس پیشین سازمان، بارها صدای اعتراض از گوشه و کنار سالن برگزاری برنامه به گوش می‌رسید. صدای افرادی که شاید نسبت به روند اتفاقات در محیط‌زیست معترض بودند. اما در پایان برنامه معصومه ابتکار با بیان این که دیگر وقت برای تکرار اشتباهات خودمان و دیگران نداریم، تاکید کرد: زمان آن رسیده که چکمه‌ها را بالا بکشیم و کمربندها را محکم ببندیم، گره روسری‌ها را سفت کنیم، چرا که جنبش حمایت از محیط‌زیست به راه افتاده و باید بشتابیم که از این قطار عقب نمانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha