سلامت نیوز : بعد از گذشت دو روز از حادثه تصادف در آزادراه تهران – قم و کشته شدن 44 نفر، ابعاد حادثه باعث شده همچنان واکنش‌ها به این حادثه ادامه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ اولین خبرهایی که دیروز درباره این حادثه منتشر شد درباره آخرین مراحل شناسایی هویت افرادی بود که در این تصادف کشته شدند. خبر را مدیرکل پزشکی قانونی استان قم داد؛ براساس گفته او تا لحظه تنظیم گزارش، اجساد شناسایی شده تصادف اتوبان قم - تهران به 26 نفر رسید. در عین حال خانواده “محمود شیخ کوپایی” درخواست بررسی بیشتر را داشتند که تا زمان به قطعیت رسیدن هویت متوفی، نامبرده از فهرست اجساد شناسایی شده حذف می‌شود. صدیقی آخا، از شناسایی 15 جسد دیگر از اجساد ارجاعی حادثه تصادف دو دستگاه اتوبوس در آزادراه قم - تهران خبر داد و گفت که جمع اجساد شناسایی شده تاکنون به 26 نفر رسیده است.

اسامی اجسادی که تاکنون شناسایی شده‌اند به شرح زیر است: «محمدامین میانجی، فاطمه هاشمی، عاطفه بناپور ده‌آبادی، زهرا سادات کلوشانی، عرفان امین الرعایا، حسین دوسریان جزی، اصغر دهقان میری، عصمت نریمانی، صاحبه شاهدی، فاطمه شیخ علی شاه، بهاره حسنی، یکتا مشاور، الهام موسوی، اقدس خداوندی شهرکی، زهرا کرمی، امیر مشاور، محمود شیخ کوپایی، صدیقه محمدپور، مسعود فرزان، محمدحسین نعیمی قصابیان، جواد دهقان میری،اعظم اعلایی، محمد كاظم مرادی، نگار پورحمزه، احمد پناهی، معصومه دهستانی اردكانی و فرزانه قلی زاده.»

از کل اجساد ارجاعی این حادثه به پزشکی قانونی 25 جسد زن بودند که دو نفر از آن‌ها دختر بچه‌اند. 19 جسد از کشته‌شده‌های این حادثه هم مرد بودند که دو نفر از آن‌ها هم خردسال هستند. اما از طرف دیگر واکنش‌های مسئولان درباره این حادثه همچنان ادامه دارد. یکی از آن‌ها اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی است که با وجود حادثه تصادف دو اتوبوس در جاده تهران – قم گفته است که تلفات تصادفات رانندگی در پنج ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10‌درصد کاهش داشته است: «در این مدت 800 نفر جان خود را از دست داده‌اند، امیدواریم این رقم تا پایان امسال، سیر نزولی داشته باشد.

البته باید از حوادثی مانند حادثه جاده قم عبرت بگیریم و بار دیگر یادآور می‌شویم که استاندارد و ایمنی در دو حوزه راه‌ها و خودرو، رفتار انسانی، کنترل پلیس و قانون در کاهش سوانح رانندگی بسیار مهم است.» او البته با اشاره به حادثه تصادف آزادراه تهران – قم که منجر به آتش‌سوزی عظیمی شد به عوامل دخیل در این سانحه ازجمله ضعف نکات فنی اشاره کرد و ضمن برشمردن تلاش پلیس برای پیشگیری از این‌گونه حوادث، سازندگان خودرو و عموم مردم را به توجه بیش از پیش در این زمینه فرا خوانده است.

فرمانده ناجا، به جلسه با دیگر اعضای هیات دولت جدید اشاره کرد و گفته است که «دولت جدید مشغول سازماندهی است، باید بتوانیم در تقویت ایمنی راه‌ها، کاهش تصادفات و کشته‌شدگان با مصدومان به نتایج بهتری برسیم. ایمنی خودرو نقش بسیار زیادی در حفظ جان مردم دارد به گونه‌ای که می‌تواند جلوی بسیاری از این حوادث تلخ را بگیرد.»
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به حادثه اتوبان قم گفته است: «با توجه به مسئولیت دولت در جهت حفظ ایمنی و سلامت مردم، رییس‌جمهوری به وزرا تاکید کرد در مدت یک هفته از این حادثه گزارشی به او ارائه دهند. این حادثه برای دولت آن‌قدر ناگوار و تلخ بود که با توجه به مسئولیت و رسالتی که دولت برای خود در جهت ایمنی و سلامت هموطنان عزیز قائل است، آقای رییس‌جمهور تاکید کردند که گزارشی از این حادثه حداکثر تا یک هفته آینده از سوی وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایشان داده شود.»

او ادامه داد: «تاکیدی که رییس‌جمهوری داشتند این بود که باید همواره گزارش‌های اولیه درباره عواملی که می‌تواند چنین حوادثی را بیافریند، وجود داشته باشد تا شاهد چنین رخدادهای غم‌انگیز نباشیم.»

معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر افرادی است که دیروز و بعد از گذشت یک روز از حادثه رانندگی دوشنبه‌شب در این‌باره حرف زده است. او گفته که «طبق رأی کمیسیون ماده 12 سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت همسفر چابکسواران که اتوبوس آن در آزادراه قم - تهران دچار سانحه شده است تا اطلاع ثانوی اجازه فعالیت ندارد.»

شهریار افندی‌زاده درباره اقدامات بعد از این حادثه به «ایسنا» گفته است: «اقدامات و بررسی‌های لازم توسط پلیس راه و مراجع ذی‌ربط ادامه دارد که نتایج آن اعلام می‌شود.» به گفته او در گزارش اولیه پلیس‌راه، احتمال استاندارد نبودن ناوگان مطرح شده که باید در اظهارات قطعی توسط مراجع تحقیقاتی، جزییات این حادثه مشخص شود.

وزیر راه و شهرسازی هم در این‌باره گفته است: «رخ دادن چنین اتفاقاتی یادآور جنبه‌های انسانی و استانداردسازی حمل‌ونقل است. باید با استفاده از دوربین‌های به کار گرفته شده در جاده‌ها میانگین فاصله سرعت وسایل نقلیه کنترل شود که این امر می‌تواند در جهت کاهش آمار تصادفات موثر باشد.»

او با اشاره به کاهش تلفات جاده‌ای از 28‌هزار نفر در پنج سال گذشته به 19‌هزار نفر در آخرین آمار گفته که حتی کشته شدن یک‌نفر در جاده‌ها آمار بالایی است. رییس کمیته حمل‌ونقل مجلس هم در این‌باره گفته است که «لازم است به سرعت کمیته ویژه‌ای برای بررسی سوانح پرخطر در کشور تشکیل و مجموعه علل و عوامل موثر در بروز این سوانح را بررسی و به‌طور قاطع با عاملین این نقص‌ها برخورد لازم صورت گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha