پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۰
کد خبر: 82323

بدن هر فردی مانند یک سیستم هوشمند عمل می کند و عوامل زیادی در تعیین زمان شروع یا پایان فعالیت های بدن تأثیر می گذارد.

ساعت هوشمند بدنتان را بشناسید
سلامت نیوز :عوامل زیادی در تعیین زمان شروع یا پایان فعالیت های بدن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال نتایج بررسی های اخیر موسسه علوم سلامت محیط در آمریکا نشان می دهد، اگرچه پزشکان تاریخ مشخصی را برای زایمان مادران باردار تعیین می کنند اما این زمان کاملا دقیق نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ بدن هر فردی مانند یک سیستم هوشمند عمل می کند.در این مطلب به مدت زمانی که لازم است یک فعالیت بیولوژیکی تأثیر خود را بر بدن بگذارد، اشاره شده است.

هاضمه: ۲۴ساعت

هر لقمه غذا در عرض ۳ثانیه قورت داده می شود اما ممکن است تا یک روز کامل دفع نشود. به محض رسیدن غذا به معده، اسید معده آن را به ذرات ریز تبدیل می کند. این روند به ازای مصرف ۳ تا ۴کالری در هر دقیقه طی می شود. هرچه میزان چربی بالاتر باشد، خرد شدن آن سخت تر است. پس از معده، غذا وارد روده کوچک می شود تا بیشتر شکسته و ماده مغذی آن جذب خون شود. قبل از ورود به کولون پس از ۲ تا ۳ساعت، آب و نمک آن استخراج می شود.سپس ماده غذایی مسیر کولون را طی می کند، این مراحل حدود ۲۴ساعت طول می کشد. روند هضم در زنان نسبت به مردان کندتر است زیرا هورمون های گوارشی ضعیف تر است. با افزایش سن فعالیت سیستم هاضمه کند می شود. از طرفی مصرف داروهایی مانند داروی فشارخون و ضدافسردگی باعث کندی عملکرد روده ها می شود. اضطراب نیز روند هاضمه را کند می کند زیرا با بروز آن مصرف کالری افزایش می یابد. اما برخی بیماری ها مانند سندروم بی قراری روده و بیش فعالی تیروئید، روند هاضمه را سرعت می بخشد.

التیام زخم عمیق - حدود ۲سال

۲سال طول می کشد تا بافت زخم عمیق مانند رد جراحی کاملا بهبود پیدا کند، هرچند که روند بهبود، طی چند ثانیه اول آسیب دیدن بافت آغاز می شود، در عرض کمتر از یک ثانیه، رگ های خون به سمت زخم سفت می شود تا جریان خون کاهش پیدا کند. پلاکت ها نیز آزاد می شود تا روند لخته شدن خون انجام شود. مواد مختلف از جمله کلسیم، ویتامین K و پروتئینی به نام فیبرینوژن بافتی تور مانند ایجاد می کند تا پلاکت را محکم نگه دارد، سپس پوست روی زخم ایجاد می شود. ۳هفته بعد بافت اسکار به وجود می آید و طی ۲سال یا بیشتر این بافت اسکار قوی تر می شود و ظاهر کمرنگ پیدا می کند. برخی عوامل از جمله بیماری دیابت، مصرف دارو مانند کورتیکواستیروئید، پروفن و آسپرین پلاکت را ضعیف می کند و مانع از التیام یافتن زخم می شود. ویتامین C نقش مهمی در بهبود زخم دارد. سن و بیماری هایی که باعث کاهش اکسیژن در خون می شود مانند آپنه خواب ممکن است روند بهبود زخم را کُند کند.

بالا رفتن وزن - ۳ساعت

۳ساعت طول می کشد تا چربی غذای مصرف شده به دور کمر برسد. چربی غذایی، پس از یک ساعت مصرف غذا وارد خون می شود و پس از ۳ساعت به بافت های چربی دور کمر راه پیدا می کند. ۳ساعت بعد از مصرف یک وعده غذا حاوی ۳۰گرم چربی مانند لازانیای تهیه شده با گوشت گاو، ۲ تا ۳قاشق مرباخوری چربی در بافت دور کمر راه پیدا می کند. این یک ذخیره موقت است و به عنوان منبع انرژی از آن استفاده می شود مگر این که مصرف غذا زیاد باشد. در این صورت چربی دور کمر می ماند و وزن فرد افزایش می یابد.

جایگزین یک واحد خون - حدود ۶هفته

با از دست دادن یا اهدای خون، حدود ۲۴ساعت طول می کشد تا قسمت آبکی خون (پلاسما) جایگزین شود. اما جایگزینی گلبول های قرمز که حاوی اکسیژن است حدود ۴ تا ۶هفته طول می کشد. سلول های کلیوی به افت میزان اکسیژن در خون حساس است، از این رو شروع به ترشح پروتئینی به نام «اریتروپیتین» می کند که به مغز استخوان راه می یابد تا تولید یاخته های بنیادی لازم را برای ساخت سلول های خون تحریک کند. به طور طبیعی ذخیره آهن مردان برای تولید گلبول قرمز از زنان بیشتر است.

رشد ناخن - ۲ تا ۴میلی متر در ماه

محققان آمریکایی دریافته اند، در حال حاضر هر ماه ناخن ها 3.55میلی متر رشد می کند، در حالی که در سال ۱۹۳۸ ماهانه ۳میلی متر رشد می کرد. علت این امر برنامه غذایی سرشار از پروتئین است که مصرف آن رواج یافته است. ناخن انگشت میانه که بیشتر از آن استفاده می شود، گردش خون بهتری دارد. در حالی که ناخن انگشت کوچک کندترین رشد را دارد. به علت وجود هورمون ها، ناخن مردان زودتر از زنان رشد می کند.

ادرار کردن - یک ساعت

به طور میانگین، یک ساعت طول می کشد تا مایعات از طریق روده و معده جذب خون شود و سپس از طریق کلیه ها تصفیه و به مثانه منتقل شود. مصرف قهوه باعث تحریک مثانه می شود و فرد به طور مکرر نیاز به دستشویی پیدا می کند. مثانه هر فرد عادی باید قابلیت ذخیره ۳۰۰میلی لیتر مایعات را داشته باشد. بنابراین به طور معمول نیاز به دستشویی رفتن هر ۳ تا ۴ساعت است. اما برخی بیماری ها دفعات تخلیه ادرار را افزایش می دهد از جمله بزرگ شدن پروستات خوش خیم. برای هر مرد و زن سالم تخلیه مثانه ۲۰ تا۳۰ثانیه طول می کشد. دفع ادرار کم و تکرر ادرار می تواند علایم مثانه پرکار باشد.

رشد مغز - ۲۵سال

۳ یا ۴ سال اول زندگی، سال های حیاتی برای مغز است. پس از ۴سال به تدریج مغز، قدرت اتصال شبکه های عصبی را از دست می دهد. در سن بلوغ، مغز تقریبا شکل گرفته است به جز قسمت مهمی در پشت پیشانی که در ۲۵سالگی به تکامل می رسد. این قسمت از مغز مربوط به برنامه ریزی است.

بلوغ - ۳ تا ۸سال

به طور معمول بلوغ دختران بین ۹ تا ۱۲سالگی رخ می دهد که این دوره بین ۳ تا ۵سال به طول می انجامد. دوره بلوغ با رشد حداکثری قد به اتمام می رسد که در دختران ۲سال پس از آغاز دوره قاعدگی است. به بیان دیگر آغاز دوره قاعدگی، نشان دهنده کافی بودن استروژن در بدن برای جوش خوردن استخوان هاست. با جوش خوردن استخوان ها، دیگر افزایش قد امکان پذیر نیست. در پسران سن بلوغ بین ۱۰ تا ۱۳سال است. از نشانه های بلوغ در پسران افزایش حجم بیضه ها، قد کشیدن و کلفت شدن صداست. بلوغ دیررس، دختران را در معرض خطر پوکی استخوان قرار می دهد. استروژن برای سلامت استخوان لازم است و بلوغ نیز زمان مهمی برای رشد استخوان است.

رشد ریه - ۱۸ تا ۲۲سال

ظرفیت ریه ها در نوجوانی به اوج می رسد و پس از آن افت می کند. ریه همزمان با تمام اعضای بدن رشد می کند. برخی عوامل مانند استعمال دخانیات توسط والدین یا زن باردار، زایمان زودرس، پایین بودن وزن هنگام به دنیا آمدن، عفونت مکرر ریه، آسم در دوران کودکی می تواند روی عملکرد ریه تأثیر بگذارد.

یائسگی - ۲ تا ۱۰سال

سن متوسط شروع یائسگی ۵۱سالگی است اگرچه از ۴۰ تا ۵۵سالگی هم ممکن است شروع شود. گاهی زنان در ۵۵سالگی نیز قاعده می شوند که جای نگرانی ندارد. یائسگی دیرتر از آن می تواند خطر سرطان سینه را افزایش دهد زیرا فرد در طول زندگی در معرض استروژن بیشتری قرار گرفته است. بعضی از محققان معتقدند ،زنی که در ۵۵سالگی یائسه می شود نسبت به زنی که در ۴۵سالگی یائسه می شود، ۳۰درصد بیشتر در معرض خطر سرطان سینه قرار می گیرد. نتایج بررسی محققان انگلیسی در سال ۲۰۱۱ نشان داد، آمار یائسگی زودرس قبل از ۴۰سالگی و حتی کمتر از آن در حال افزایش است. با شروع شدن یائسگی، اغلب زنان به مدت ۲سال دچار علایم مربوط به آن مانند گرگرفتگی می شوند در حالی که تعداد چشمگیری تا زمان متوقف شدن قاعدگی متوجه تغییرات جسمی خود نمی شوند. در بعضی زنان گرگرفتگی به مدت ۱۰سال ادامه دارد و هرچه در زمان یائسگی سن پایین تر باشد، میزان استروژن سریع تر افت می کند و فرد علایم مربوط را بیشتر تجربه می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha