پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 82330

بیمار دیابتی باید به هنگام انجام حرکت های بدنی بیش از توان فعالیت نکند و تعادل بدن را حفظ کنند .

۴ ورزش مناسب برای دیابتی‌ ها
سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد ورزش کردن و انجام تحرک بدنی کافی را برای بیماران دیابتی مناسب دانست و گفت: انجام فعالیت بدنی قندخون را در بدن کاهش می‌دهد.

حمید فراهانی در گفت‌وگو با فارس گفت: ورزش و انجام فعالیت‌های بدنی به بیماران دیابتی بسیار توصیه می‌شود چرا که فعالیت‌های بدنی سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث کاهش قند خون در بدن می‌شود.

وی ادامه داد: بیمار دیابتی باید به هنگام انجام حرکت های بدنی بیش از توان فعالیت نکند و ورزش‌هایی را انجام دهد که تعادل بدنش را حفظ می‌کند.

این فوق تخصص غدد ورزش‌های مناسب بیماران دیابتی را این گونه بیان کرد:

نرمش های سبک

حرکت‌ها باید کاملا نرم و بدون هیچ‌گونه فشار اضافه انجام شوند آسیب‌های ورزشی مانند گرفتگی عضلات برای مبتلایان به دیابت می تواند خطر ناک باشد.

پیاده روی

پیاده روی باید با سرعت متوسط و در سطوح هموار انجام شود و حتما از کفش مناسب استفاده شود همچنین لباس آزاد و راحت پوشیده شود. کوهپیمایی و پیاده روی سریع توصیه نمی‌شود.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری بهتر است در سطوح هموار صورت بگیرد به جای دوچرخه سواری با سرعت بالا بهتر است  سرعت را کاهش داده و طول مدت دوچرخه سواری را افزود نوع پوشش بیماران دیابتی حین ورزش باید پوششی راحت و آزاد باشد.

شنا

بهتر است این فعالیت ورزشی هر روزه بین 30 دقیقه تا یک ساعت (باتوجه به توانایی هر فرد) انجام شوند

به دلیل افزایش فعالیت های بدنی و افزایش سوخت و ساز بدن پس از گذشت چند ماه بیمار احساس بهبود نسبی خواهد کرد و حتی ممکن است شاهد کاهش وزن خود باشد اما دیابت بیماری است که همیشه باید تحت کنترل باشد و اگر به دلیل بهبود مقطعی، بیمار مصرف دارو را متوقف کند یا برنامه رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی را ترک نماید ممکن است به خاطر این سهل انگاری متحمل عواقب بدی شود البته بهتر است که فعالیت‌های بدنی با زندگی روزمره در یک راستا قرار بگیرند مثلا برای رسیدن به محل کار مسافتی را برای پیاده روی در نظر بگیرید یا اینکه با دوچرخه به خرید بروید.

این فعالیت‌ها تنها در مواقعی که شرایط عمومی بیمار مساعد باشند توصیه میشوند در مواردی که فرد دیابتی دچار :

بیماری (حتی سرما خوردگی)

احساس درد در هر جای بدن (مانند قفسه سینه)

فشار خون بالا

احساس خستگی یا تنگی نفس

باشد بهتراست که فعالیت های ورزشی را تا برطرف شدن موارد فوق متوقف کند البته اگر در حین انجام فعالیت های بدنی دچار احساس ضعف شد ویا حتی با احساس درد در هر جای بدن مواجه شد بهتر است که تمرین را متوقف کرده و به استراحت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha