سلامت نیوز : معاون مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: پوشش نظام خودمراقبتی بانوان میانسال کشور کامل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکترخلیل علی محمد‌زاده در اختتامیه کارگاه کشوری خدمات جامع سلامت بانوان ایرانی (سبا) در تبریز، افزود: با اجرای این کارگاه، پوشش این طرح به 39 دانشگاه رسیده و تقریبا کامل شده است.

وی درباره خدمات سلامت مردان میانسال موسوم به سما نیز اظهارکرد: این برنامه در حال پایلوت در مناطقی از پنج دانشگاه اهواز، گلستان، سبزوار، قم و فارس است و هنوز چند سالی وقت لازم است تا مثل برنامه سبا فراگیر شود.

معاون مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت جمعیت میانسال مرد و زن را نیمی از جمعیت کشور و حدود 38 میلیون نفر ذکر کرد و گفت: در سال گذشته اعتبارات این بخش در حوزه بهداشت به ازای هر نفر حدود 70 ریال بود، اما همین اعتبار ناچیز صرف آموزش و برنامه‌ریزی شد و اینک دستاورد مهم آن وجود نظام خودمراقبتی نسبتا خوبی است که در این زمینه در حال شکل‌گیری است.

علی محمد‌زاده در تعریف گروه میانسال ادامه داد: منظور ما از میانسالان، جمعیت سنی 25 تا 59 سال کشور است که در زمره گروه فعال و مولد جامعه می‌باشد و توانمندسازی و رفع نیازهای آنها در کلیه ابعاد در فرصت جمعیتی پیش‌رو، حائز اهمیت است.

وی مباحثی چون شیوه زندگی سالم شامل تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی مناسب و به موقع و پرهیز از دخانیات و سلامت باروری مانند آگاهی دادن در مورد خون‌ریزی‌های غیرطبیعی رحم، پیشگیری از سرطان سرویکس، روابط زناشویی، اختلال عملکرد جنسی و سرطان پستان را دو محور اساسی در برنامه سلامت میانسالان ذکر کرد و افزود: از سایر محورهای مربوط به این برنامه می‌توان به سلامت عمومی با تاکید بر بیماری‌هایی مانند فشار خون، قلبی و عروقی و عضلانی – اسکلتی و بیماری‌های شغلی و آلرژی‌زا و نیز سلامت روانی مشتمل بر بیماری‌های شایع اعصاب و روان مانند اختلالات خلقی و اضطرابی و ... اشاره کرد.

معاون مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با هشدار نسبت به رعایت مرز میان «خود مراقبتی» و «خود درمانی»، گفت: باید این دو مسئله که اولی ممدوح و دومی مضموم است، دقیقا تبیین شود تا افراد با شناخت مربوط به بیماری‌ها به موقع به پزشک مراجعه و به درمان بپردازند.

علی محمد‌زاده، لزوم نظارت، پایش و ارزشیابی در اجرای برنامه‌ها را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: به دنبال این آموزش‌ها و استقرار آنها در مناطق تحت پوشش دانشگاه‌ها، امید است شاهد آن باشیم که بانوان میانسال، به توصیه‌های پزشکی مانند استفاده درست و به اندازه از داروها و مکمل‌ها و همچنین مصرف مواد غذایی مانند شیر و لبنیات، میوه و سبزی، حبوبات و سویا و گوشت سفید و همچنین اندازه‌گیری مستمر و به هنگام وزن و فشار خون و آزمایش‌های روتین و به ویژه تست پاپ اسمیر و نگرش مثبت به زندگی، بیش از پیش توجه کنند.

معاون مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: به اعتقاد من در فعالیت‌های مربوط به برنامه سلامت میانسالان، مقبولیت بیشتری دیده می‌شود و انتظار آن است که عناصر خط اول بهداشت و درمان، این آگاهی را در جامعه گسترش دهند.

وی در پایان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل انتصاب دکتر ایرج حریرچی به عنوان معاونت توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت تقدیر و تشکر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha