جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 82363

حتی برای لحظه‌ای هم فکر نکنید که ما به این افسانه‌ی ساختگی، که بالا رفتن سن مشکلی است که باید حل شود اعتقاد داریم. با فرایند کاملا طبیعی کهنسال شدن مانند یک بحران یا مانند یک شکست فردی یا یک بیماری که باید درمان شود رفتار نکنید.

سلامت نیوز: حتی برای لحظه‌ای هم فکر نکنید که ما به این افسانه‌ی ساختگی، که بالا رفتن سن مشکلی است که باید حل شود اعتقاد داریم. با فرایند کاملا طبیعی کهنسال شدن مانند یک بحران یا مانند یک شکست فردی یا یک بیماری که باید درمان شود رفتار نکنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری زنان‌پرس، روی آوردن به جراحی‌های زیبایی سالهاست ذهن زنان و حتی دختران را به خود مشغول کرده است. جراحی های بینی و برطرف کردن چین و چروک‌های صورت با تزریق بوتاکس از عمده‌ی این جراحی‌های غیرضروری‌ست. روانشناسان علت اصلی اشتیاق به چنین جراحی‌های غیرلازمی را عدم اعتماد کافی به نفس و میل به مورد قبول واقع شدن بیشتر شخص در جامعه می‌دانند.

مجله‌ی گاردین مقاله‌ای را در همین رابطه منتشر کرده است که در آن از صنایع تجاری و رسانه‌ای خواسته است تا به زنان مسن در این موضوع استراحت بیشتری بدهند!

«حتی برای لحظه‌ای هم فکر نکنید که ما به این افسانه‌ی ساختگی، که بالا رفتن سن مشکلی است که باید حل شود اعتقاد داریم، و لطفا با فرایند کاملا طبیعی کهنسال شدن مانند یک بحران یا مانند یک شکست فردی یا یک بیماری که باید درمان شود رفتار نکنید. اصلا این‌گونه نیست!

1- این یک درخواست از صنایع تجاری و رسانه‌ای است که به زنان مسن استراحت بدهند. به برنامه‌ریزی براساس این فرض که ما همه، عجوزه‌های پیر و تلخکامی هستیم و تمام اوقات خود را در اشتیاق جوانی ازدست‌رفته‌مان می‌گذرانیم پایان دهید.

آرزوی جاودانگی ِ جوانی، میلی است به قدمت تاریخ. زنان در افسانه‌ها – مانند ملکه‌ی شرور در سفید برفی، نامادری بدجنس در سیندرلا، مادرخوانده‌ی جادوگر در زیبای خفته- کاملا شرور هستند و با پایان بدی روبرو می‌شوند چرا که برای زیبایی بیشتر از هر چیز دیگری ارزش قائلند. تمام این شخصیت‌ها از پیر شدن می‌ترسند و نسبت به زنان جوان‌تر حسادت می‌ورزند. این داستان‌ها همه به یک صورت پایان می‌یابند، پایانی با اشک.

آیا این خیال به وجود می‌آید که زنان برای اینکه جوان بمانند هر کاری می‌کنند؟ من پیشنهاد می‌کنم که این واقعیت را دوباره بخوانید: هیچ‌کس جان سالم بدر نمی‌برد. همه پیر می‌شوند و هیچ گریزی نیست. شما سرانجام دچار پیری و مرگ می‌شوید، پس این نصیحت را بپذیرید و به سراغ جراحی‌های زیبایی نروید.

گمراه‌کننده‌ترین برنامه‌ای که تا‌کنون من دیده‌ام، برنامه‌ای با عنوان «چگونه پیر نشویم» است. برنامه‌ای افسرده‌کننده که ناامنی و عیب‌های قابل درک را به نمایش می‌گذارد. یک زن در دهه‌ی چهارم زندگی در مورد عمل جراحی پلک‌هایش صحبت می‌کند، چرا که اعتقاد دارد پلک‌های افتاده تنها دلیل مجرد ماندنش است!

معلوم است شما با دیدن تصاویر شبیه‌سازی شده کامپیوتری که شما را بدون عیب‌هایی که به نظرتان زندگی را پژمرده کرده‌است، نشان می‌دهد به سوی جراحی‌های زیبایی تشویق می‌شوید. اگر ما شک داشته باشیم که پیر بودن قابل قبول نیست، این برنامه به ما می‌گوید که: «هیچ‌کس دوست ندارد با یک پیرزن همراه شود»  

پذیرفتن اینکه بدن پیر هم می‌تواند قابل قبول باشد چه اشکالی دارد؟ اینکه ما ۵۰ ساله شده‌ایم و به کلینیک‌های زیبایی سر نزده‌ایم، به این معنا نیست که ما در انجام وظایف نانوشته در حفظ همیشگی خودمان در۳۰ سالگی شکست خورده‌ایم.

2- در چهره‌های پیر‌تر و در قدرت و شخصیتی که زندگی و تجربه به ما داده است، هم زیبایی وجود دارد. در فرهنگ‌های روشن‌فکرانه‌تر، نسل‌های قدیمی‌تر برای عقل و تجربه‌شان مورد احترامند و ارزشمند تلقی می‌شوند. میان‌سالی در اغلب فرهنگ‌ها به عنوان زمانی که ما برای آموختن و کنار آمدن با خودمان گذرانده‌ایم درنظر گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد که این زمان از بین رفته‌است.

این روز‌ها یک زن میان‌سال ِ شجاع درواقع کسی است که آماده است تا تصویر دست‌کاری نشده از چهره‌اش را بالای دیوار رسانه‌ها بچسباند، درنتیجه ما نمی‌دانیم که یک زن میان‌سال معمولی چه شکلی است!

فشار بر نسل ما برای جوان ماندن، فرصت تجربه کردن فواید فراوان میان‌سالی را از ما ربوده‌است: «رضایت از کسی که هستیم.» ما نباید به خودمان اجازه بدهیم که کسی با ما در مورد باور این افسانه که بالارفتن سن – و خود زمان- می‌تواند متوقف شود صحبت کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha