وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی از افزایش روند شیوع بیماری‌های كلیوی در كشور خبر داد .

دكتر" كامران باقری لنكرانی" روز شنبه درحاشیه‌اجلاس بین‌المللی تحقیقات بهداشتی درجمع خبرنگاران ، شیوع بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های قندی و نیز برخی عادات بد غذایی رااز جمله دلایل افزایش بیماری‌های كلیوی دانست .

وی گفت : دولت جمهوری اسلامی ایران به این مسئله توجه جدی دارد و با انجام طرح‌های غربالگری فشارخون و قند در جهت كاهش این روند افزایشی تلاش می‌كند.

لنكرانی با اشاره به این كه با افزایش تعداد دستگاه‌های دیالیز ، بیماران پشت نوبت دیالیز كه ‪ ۴۰۰‬نفر بوده ، بسیار كاهش یافته‌اند،افزود :
دولت بر نوسازی دستگاه‌های دیالیز تاكید دارد و به دانشگاه‌ها اعلام شده است كه برای نوسازی بخش‌های دیالیز اقدام جدی كنند.

وی تاكید كرد كه تنها با تحقیقات می‌توان تصمیمات موثر، عاقلانه و منسجم برای نظام سلامت گرفت.

وزیر بهداشت در مورد اجلاس بین‌المللی تحقیقات بهداشتی گفت : ایران به لحاظ نقش مهمی كه در عرصه تحقیقات علوم پزشكی در منطقه مدیترانه شرقی دارد و رشد فزاینده‌ای كه در این زمینه در دانشگاه‌ها شاهد هستیم، پرچم‌دار این اجلاس مقدماتی است.

وی خاطرنشان كرد: دوره بعدی این اجلاس در سال آینده در "باماكو" پایتخت مالی برای پی‌گیری دستاوردهای اجلاس سال ‪ ۲۰۰۴‬مكزیك برگزار می‌شود.

به گفته لنكرانی این اجلاس فقط منحصر به منطقه مدیترانه شرقی نیست و نمایندگان سایر كشورها از جمله اروپا و آسیا نیز دراین اجلاس حضور دارند.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرایی شدن تحقیقات در دانشگاه‌های كشورگفت:
بهداشت محیط ، دفع پسماندها ، ارتقای آموزش و دانش سلامت بخش‌های مختلف كشور ، جلوگیری از رفتارهای پرخطر ، مقابله با شیوع بیماری‌های مزمن مثل بیماری قند و پوكی استخوان از جمله تحقیقات علمی است كه به مرحله اجرایی رسیده‌اند.

وی انجام تحقیقات در ‪ ۳۰‬پایگاه تحقیقاتی جمعیتی را از دیگر اقدامات مثبت وزارت بهداشت در چند سال اخیر اعلام كرد و گفت : در اقصی نقاط كشور همكاری نزدیكی بین دانشگاهیان و مردم عادی وجود دارد و مردم با حضور خود در این پایگاه‌ها به اولویت بندی تحقیقات كمك و اساتید دانشگاهی نیز با حضور در این پایگاه‌ها بهتر با مشكلات آشنا می‌شوند.

وزیر بهداشت یادآور شد : گزارش این تحقیقات و جلب مشاركت عمومی در تحقیقات نظام سلامت به عنوان یكی از روش‌های تحقیقاتی توسط ایران دراین اجلاس ارایه می‌شود.

لنكرانی خواستار اختصاص بودجه بیشتر برای انجام تحقیقات بهداشتی شد و گفت : بودجه تحقیقات بهداشتی به رغم افزایش ‪ ۲/۵‬برابری نسبت به سال ‪ ۱۳۸۴‬و تصویب بند "و" تبصره " ‪" ۹‬قانون بودجه سال ‪ ، ۱۳۸۶‬كافی نیست و باید آن را افزایش داد .

به گفته وی دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند تا حداقل ‪ ۲۵‬درصد از بودجه تحقیقاتی خود را از طریق عقد قرارداد با دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی دانشگاهی هزینه كنند.

وزیر بهداشت مشكلات تغذیه‌ای را از دیگر نیازهای تحقیقاتی كشور اعلام كرد و افزود: با این كه سو تغذیه در كشور به كمتر از سه درص كاهش یافته ولی باید سوتغذیه در برخی نقاط محروم كشور شناسایی شود و با برنامه‌ریزی و آموزش فرهنگ تغذیه ، مشكلات را برطرف كرد .

لنكرانی چاقی راازدیگر مشكلات بهداشتی در كشور دانست و گفت : در حال حاضر چاقی درایران بیماری گروه ثروتمندان نیست و همه‌گیر شده است و علت آن بدغذایی ، مصرف غذاهای دارای كربوئیدرات‌ها ، كاهش مصرف سبزیجات و كم تحركی است .

وی گفت : چاقی به عنوان یك بیماری در جمعیت میانسال ‪ ۱۸‬درصد است ولی اگر منظور افزایش وزن باشد درصد آن در برخی نقاط كشور از جمله تهران به ‪ ۵۰‬درصد افزایش می‌یابد.

لنكرانی همچنین برنامه‌ریزی درجهت كاهش میزان اسید ترانس در روغن‌های جامد ، فرهنگ‌سازی برای مصرف نكردن روغن جامد با ترانس بالا و كاهش مصرف نوشابه‌های گازدار را از جمله برنامه‌هایی آینده وزارت بهداشت اعلام كرد.

وی افزود : با تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است كه با مداخله در پروسه درمان می‌توان سرانه درمان را كاهش داد و استفاده از پزشك خانواده یكی از این مداخلات است .

اجلاس بین‌المللی تحقیقات بهداشتی با حضور وزرا و مقامات بهداشتی ‪۴۰‬ كشور عضو سازمان جهانی بهداشت امروز - شنبه - در تهران آغاز شد.

این اجلاس تا ‪ ۲۸‬آبان در ساختمان مركزی دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha