سلامت نیوز:‌ یک دکترای مهندسی بهداشت محیط با اشاره به اینکه "آزبستوزیس" یک بیماری مرتبط با مشاغل با عوارض جدی تنفسی است، تصریح کرد: این بیماری در کمین افرادی است که در کارخانه‌هایی فعالیت می‌کنند که محصولات تولیدی آنها حاوی آزبست است از جمله صنایع تولید پنبه نسوز، ایزوگام، سیمان و پشم شیشه.

دکتر میترا غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: کارگرانی که در کارخانه‌ها و صنایعی فعالیت می‌کنند که با آزبست سر و کار دارند همچون صنایع تولید ایزوگام، پشم شیشه، پنبه نسوز، آسفالت سازی، سیمان و عایق‌های حرارتی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی بویژه آزبستوزیس هستند.

وی افزود: آزبستوزیس یک بیماری تنفسی مرتبط با شغل است که معمولا با دیرکرد علایم خود را بروز می‌دهد به طوری که حتی ممکن است سالیان درازی طول بکشد تا فرد پی به بیماری خود ببرد. باید توجه داشت عوارض اختلال در عملکرد دستگاه تنفس این بیماری در کارگران بسیار جدی است و از آنجا که درمان خاصی ندارد حتی ممکن است منجر به مرگ افراد مبتلا شود.

غلامی ادامه داد: استفاده از ماسک توسط کارگران و ایجاد تهویه مناسب و مکانیسم‌های کاهش عوارض این ماده در محیط کار می تواند در پیشگیری از ابتلای افراد به این بیماری کمک کننده باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: از آنجا که ذرات آزبست بسیار ریز بوده و غیر قابل رویت هستند می‌توانند در اعماق ریه نفوذ کرده و در آن باقی بمانند. سرطان ریه و سرطان حنجره که یکی از شایعترین سرطان‌های سر و گردن محسوب می‌شود از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند افراد را در صورت مواجهه طولانی مدت با این ماده درگیر کند.

غلامی در پایان با بیان اینکه ذرات آزبست پس از جانشینی در ریه حتی با سرفه نیز خارج نمی شوند، خاطرنشان کرد: ورود ذرات ریز این ماده به داخل شش‌ها تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن را مختل می‌کند و با ایجاد تنگی نفس به مرور ریه فرد را از بین می‌برد، بنابراین رعایت نکات مربوط به پیشگیری از ابتلا به عوارض آزبست و خودداری از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت آن همچنین تنفس در هوای حاوی حجم بالایی از این ماده به منظور حفظ سلامتی افراد بویژه کارگران صنایعی که محصولات تولیدی آنها دارای آزبست است، ضرورت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha