سلامت نیوز:‌ مشاور وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که بیماری وبا مشکلی بهداشت کشور نیست، تاکید کرد: در حال حاضر هیچ ایرانی مبتلا به این بیماری نیست و همه مبتلایان از اتباع بیگانه هستند که به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد مرزهای شرقی کشورمان شده اند.

دکتر عباس زارع نژاد در گفتگو با مهر به گزارش مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: اگرچه هر سال مواردی از ابتلا به بیماری وبا در کشور داشته ایم اما همه مبتلایان، افرادی بوده اند که به صورت غیرقانونی و قاچاق از مرزهای شرقی وارد کشورمان می شوند.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به آخرین آمار مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت که تعداد مبتلایان را 123 نفر اعلام کرده است، گفت: تمامی مبتلایان از افرادی بوده اند که از مرزهای شرقی و به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان شده اند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اعلام اینکه 115 نفر از این افراد به طور کامل درمان شده اند، افزود: بقیه مبتلایان در مراکز درمانی تحت نظر قرار دارند تا به صورت کامل درمان شوند.

زارع نژاد با تاکید بر اینکه در هیچ شهری از کشورمان طغیان بیماری وبا را نداریم، تصریح کرد: با مدیریت دانشگاههای علوم پزشکی به خصوص در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی، توانسته ایم این بیماری را کنترل کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به هماهنگی تیمهای کارشناسی مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، اظهارداشت: با توجه به آمادگی کامل بیمارستانها در مرزهای شرقی کشور، چنانچه موردی از ابتلا به وبا مشاهده شود، تحت بستری و درمان قرار می گیرد.

وی با اعلام اینکه تنها 4 نفر از هموطنانمان بر اثر تماس با اتباع مبتلا به وبا بیمار شده بودند، از درمان کامل بیماران ایرانی خبر داد و افزود: افرادی که نگران بیماری وبا و سلامت هموطنانمان هستند، بهتر است بیشتر به مباحث آموزش و فرهنگ سازی در زمینه پیشگیری از این بیماری بپردازند و از دادن آمارهایی که قابل استناد نیست و موجب نگرانی مردم می شود، خودداری کنند.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: با توجه به اینکه وزارت بهداشت مسلط به وضعیت بهداشت و درمان مناطق مرزی کشور است، لذا نگرانی در این زمینه بی مورد است.

زارع نژاد همچنین خواستار هماهنگی و جدیت بیشتر سایر دستگاههایی شد که در امر ورود اتباع بیگانه به داخل کشور نظارت دارند.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت افزود: وزارت بهداشت بر اساس وظیفه ذاتی خودش باید از سلامت شهروندان مراقبت کند اما دستگاههایی هستند که می بایست در بحث ورود اتباع بیگانه، جدیت و حساسیت بیشتری به خرج دهند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به استقرار کارشناسان مرکز مدیریت بیماریهای واگیر در تمامی مبادی ورودی کشور، تاکید کرد: افرادی که از مبادی رسمی وارد کشورمان می شوند، تحت مراقبت هستند و موارد مشکوک به بیماری، تحت معاینه و مداوا قرار می گیرند. اما وزارت بهداشت نمی تواند افرادی را که از راههای غیرقانونی و قاچاق وارد کشورمان می شوند، کنترل کند.

زارع نژاد با اعلام اینکه 3 بیمار مبتلا به وبا که فوت شده اند، از اتباع افغانی بوده اند، افزود: این افراد به صورت قاچاق وارد کشورمان شده بودند که از ترس دستگیری و بازداشت، خودشان را به مراکز درمانی معرفی نکرده بودند و گرنه حتما درمان می شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha