سلامت نیوز: مدیر کلینیک فوق تخصصی آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اصول مهندسی ساختمان کلاس های درس می تواند در کاهش حساسیت های تنفسی موثر باشد اظهار داشت: مدارس فرسوده می توانند محیط مساعدی برای حشراتی همچون سوسک یا حیوانات موزی مانند موش باشند به طوری که علاوه بر ایجاد آلودگی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های عفونی، احتمال بروز حساسیت و آلرژی را در دانش آموزان افزایش می دهند.

دکتر وحید قبادی دانا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه آسم یک بیماری مزمن است که با محرک‌های خارجی تشدید می شود افزود: والدین و معلمان باید محیط هایی را که کودک مبتلا به آسم در آن قرار می‌گیرد، طوری مناسب سازی کنند که از عوامل تحریک کننده این بیماری دور بمانند.

مدیر کلینیک فوق تخصصی آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در مکان‌های نمور و با رطوبت زیاد، قارچ‌ها و مایت‌ها (هیره‌ها) رشد می‌کنند که خود می‌تواند عاملی برای افزایش خطر بروز آلرژی در افراد مستعد باشد.

غبارروبی کلاس های درس در فواصل زمانی مناسب ضروری است


قبادی دانا با تاکید بر این مطلب که گرد و غبار کلاس های درس باید در فواصل زمانی مناسب نظافت شده و غباروبی شوند، گفت: گرد و غبار، موجودات ریزذره بینی به نام مایت (هیره) وجود دارند که مدفوع و جسد آنها حساسیت زا است و می توانند در تشدید بیماری آسم تاثیر زیادی داشته باشند.

وی گفت: نظافت کلاس ها و حیاط مدرسه نباید در ساعات حضور دانش آموزان صورت گیرد چرا که ریزگردها و گرد و غبار ناشی از نظافت می تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند.

مدیر کلینیک فوق تخصصی آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی بیان کرد: استفاده از تخته وایت بورد به جای گچ و تخته سیاه از مسائل بسیار ضروری در کلاس هایی است که دانش آموز مبتلا به آسم در آن حضور دارد، چرا که وجود پودر گچ در کلاس به خصوص در هنگام شیطنت های دانش‌آموزان و بازی با گچ و تخته پاک کن ممکن است برای دانش آموزان مبتلا به بیماری های تنفسی خطر آفرین باشد.

قبادی دانا به دود به عنوان یکی از عناصر تحریک کننده بیماری آسم اشاره کرد و گفت: معمولا سرویس مدارس و موتور در ساعات آغاز و پایان مدرسه در مقابل در مدرسه توقف می کنند که این امر باعث ایجاد حجم زیادی از دود در محدوده مدارس می شود که خود به تنهایی برای ایجاد حمله شدید آسم در فرد مبتلا به این بیماری کافی است.

والدین باید در خصوص بیماری کودکشان به مربیان اطلاع دهند


وی با بیان اینکه والدین باید داروها و وسایل استفاده از داروهای کودک خود را در اختیار معلمان او قرار دهند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد، افزود: والدین باید در خصوص بیماری کودکشان به مربیان اطلاع دهند و همچنین معلمان باید با داروهای آسم و محفظه هایی همچون آسان نفس، آسم یار یا دم یار که در دارو خانه به فروش می رسند، آشنا باشند تا در هنگام بروز حمله آسم، جان دانش آموز را نجات دهند.

مدیر کلینیک فوق تخصصی آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی توضیح داد: در صورت بروز حمله آسم مربیان آموزش دیده باید دانش آموز را به جای خلوتی که هوای مناسب جریان داشته باشد انتقال دهند، فرد را در موقعیتی قرار دهند که راه های هوایی باز باشد و بیمار در حالت راحت تری تنفس داشته باشد و بلافاصله اورژانس را مطلع و اسپری آبی رنگ مورد نظر برای مواقع بروز حمله آسم (سالبوتامول) را با استفاده از محفظه تنفسی به کار گیرند.

قبادی دانا با بیان این مطلب که بیماری آسم در صورتی که کنترل نشود یک بیماری خطرناک و تهدید کننده زندگی است، افزود: آسم کنترل شده، مشکلی را برای کودک ایجاد نمی کند و کودک می تواند همپای دیگر کودکان در ورزش و بازی ها و تحرکات مشارکت کند و نیازی به ایجاد محدودیت درفعالیت های فیزیکی چنین فردی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha