سلامت نیوز:‌ مطالعات اخیر در کشور ما نشان داده است بسیاری از دانش آموزان از وضعیت بوفه های مدارس خود ناراضی هستند و دلایلی همچون متنوع نبودن مواد ارائه شده، گران و یا غیر بهداشتی و غیر مغذی بودن آنها از مواردی بوده که عدم رضایت انان را ایجاد کرده است.

دكتر پریسا ترابی  متخصص تغذیه و کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:مطالعات كشوری متعدد نشان داده است عواملی همچون وجود سابقه فامیلی چاقی، عدم مصرف منظم صبحانه، مصرف مکرر غذاهای آماده(فست فود)، عادت به مصرف نوشابه های گازدار، مصرف مکرر تنقلات چرب و یا شیرین و پرانرژی، تحرک بدنی ناکافی و تماشای طولانی مدت تلویزیون و یا استفاده طولانی مدت از رایانه از عوامل زمینه ساز اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان ایرانی می باشند. همچنین الگوی تغذیه والدین مانند پرخوری اثرات انکارناپذیری بر رفتار تغذیه ای کودکان و نوجوانان داشته است.

 وی ادامه داد: اضافه وزن و چاقی دوران كودكی و نوجوانی در آینده منجر به انواع بیماری های مزمن همچون افزایش فشار خون، دیابت، آرتروز زانو، افزایش چربی خون و عوارض ناشی از آن و می شود. اختلالات ناشی از تغذیه نادرست، كم خوری و كم وزنی نیز می تواند منجر به  كمبود
انواع ویتامینها و املاح شود كه ضعف سیستم ایمنی بدن و ابتلاء مكرر به انواع بیماری ها همچون سرماخوردگی و  اسهال را بدنبال خواهد داشت.

 پوكی استخوان و شكستگی های ناشی از آن بعلت كمبود ذخایر كلسیم بدن، كم خونی، ریزش مو، ضایعات و خشكی پوست، نداشتن تمركز لازم برای مطالعه ، كوتاه قدی و عدم رشد قدی مناسب از سایر عوارض كمبودهای تغذیه ای در سنین رشد است كه برخی در دراز مدت و برخی در كوتاه مدت بروز می كنند.

 ترابی با بیان این که عواملی همچون سابقه تغذیه با شیر مادر، دفعات مصرف سبزیجات و پروتئین های گیاهی، تعداد دفعات مصرف لبنیات(کم چرب) و فعالیت بدنی بالا نیز اثر مستقیم بر تناسب وزن و پیشگیری از چاقی دارد

عنوان کرد:یکی دیگر از مشکلاتی که در تغذیه دانش آموزان ما تاثیر گذار بوده و الگوی تغذیه ای آنان را دستخوش تغییر كرده است وضعیت بوفه مدارس از لحاظ محصولات ارائه شده در آن می باشد.

مطالعات اخیر در کشور ما نشان داده است بسیاری از دانش آموزان از وضعیت بوفه های مدارس خود ناراضی هستند و دلایلی همچون متنوع نبودن مواد ارائه شده گران و یا غیر بهداشتی و غیر مغذی بودن آنها از مواردی بوده که عدم رضایت انان را ایجاد کرده است.

همین امر منجر به تدوین آیین نامه تغذیه سالم برای بوفه مدارس توسط دفتر بهبود تغذیه با همكاری مركز سلامت محیط و كار، اداره نوجوانان وجوانان وزارت بهداشت و دفاتر ذیربط در وزارت آموزش و پرورش گردید كه از دو سال پیش به كلیه مناطق آموزش و پرورش در سراسر كشور ابلاغ گردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha