دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8240

محققان می گویند نواحی حسی مغز بیماران مبتلا به میگرن با سایر افراد متفاوت است.


به گفته آنها بخشی از قشر حسی مخ مبتلایان به سردردهای میگرنی ضخیم تر از قشر مخ سایر افراد است ولی توضیحی درباره ارتباط این تفاوت با بروز سردردهای مزمن در این بیماران ارائه نکرده اند.

محققان مرکز تصویربرداری طبی بیمارستان عمومی ماساچوست در آمریکا پس از مقایسه تفاوت های قشر مخ 24 تن از مبتلایان به میگرن و 12 فرد عادی در گزارشی اعلام کردند ضخامت قشر حسی مخ بیماران میگرنی 21 درصد بیشتر از افراد عادی است.

به گفته آنها ممکن است بروز تغییراتی در قشر حسی مخ، افزایش حساسیت افراد را به درد به همراه داشته باشد.

دکتر نوشین حاجیخانی، سرپرست این گروه تحقیقاتی می گوید: "حملات مکرر میگرنی می تواند علت این تغییرات ساختاری در مغز و یا ناشی از آن باشد."

"بسیاری از مبتلایان از دوران کودکی از حملات میگرنی رنج برده اند. بنابراین تحریک بیش از اندازه مناطق حسی قشر مخ در دراز مدت را می توان علت این تغییرات دانست."

به گفته خانم حاجیخانی این امکان وجود دارد کسانی که دچار حملات میگرنی می شوند نسبت به عوامل محرک حساس تر باشند.

وی تصریح کرد : ساز و کار حسی مغز در بروز میگرن اهمیت زیادی دارد.این یافته نشان می دهد که چرا مبتلایان به میگرن معمولا به مشکلات دیگری مانند پشت درد، درد آرواره و بیماری هایی مانند آلودینیا که با درد و حساسیت شدید پوست در برابر محرک ها همراه است، مواجه هستند.تاکنون برای درمان نشانه های بیماری میگرن تلاش زیادی شده است ولی این امکان وجود دارد که با پیشگیری از بروز تغییرات در ساختار مغز، از حساسیت بیش از حد بیماران به درد جلوگیری شود.

پزشکان در حال حاضر برای درمان بیماران میگرنی از داروهای مسدود کننده سیستم عصبی بتا مانند پروپرانولول و داروهای ضد افسردگی مانند آمیتریپتیلین استفاده می کنند.

تحقیقات پیشین بر روی بیماری های اعصاب مانند ام اس و آلزایمر بیانگر نازک شدن بخش هایی از قشر مخ است.در این حال، تحقیقات نشان می دهد که بخش هایی از قشر مخ هم در اثر تمرینات شدید بدنی ضخیم تر می شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha