آمار مبتلایان به وبا از هفته پیش تا امروز، مدام افزایش پیدا کرده و نگرانی مردم ساکن شهرهای شرقی کشور و حتی شهرهای مرکزی نسبت به گسترش این بیماری واگیردار تشدید شده است.یعنی در حالی که وزارت بهداشت می‌گوید بودجه‌ای برای کنترل بیماری وبا در اختیار ندارد، روز به روز نیز بر تعداد مبتلایان به این بیماری باکتریایی اضافه می‌شود.

قربانیان وبا هر روز زیاد‌‌تر می‌شوند
سلامت نیوز : هفته گذشته بود که وزیر بهداشت بصراحت اعلام کرد بودجه‌ای برای کنترل بیماری وبا در وزارت بهداشت تعریف نشده است و برای کنترل آن باید از سهم مردم هزینه کنیم.این اظهار نظر در حالی مطرح شد که آمار مبتلایان به وبا از هفته پیش تا امروز، مدام افزایش پیدا کرده و نگرانی مردم ساکن شهرهای شرقی کشور و حتی شهرهای مرکزی نسبت به گسترش این بیماری واگیردار تشدید شده است.یعنی در حالی که وزارت بهداشت می‌گوید بودجه‌ای برای کنترل بیماری وبا در اختیار ندارد، روز به روز نیز بر تعداد مبتلایان به این بیماری باکتریایی اضافه می‌شود.

محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفت وگو با «جام جم» درباره آخرین آمار مبتلایان به وبا در کشور می گوید: هم اکنون حدود 120 نفر در کشور مبتلا به بیماری وبا شده اند که البته بسیاری از آنان پس از طی کردن مراحل درمان، مرخص شده اند و درمان دیگر مبتلایان نیز ادامه دارد.

با وجود آن که هفته قبل وزارت بهداشت اعلام کرد در بین مبتلایان به وبا فقط دو غیرافغان وجود دارد، اما نبوی با ارائه آخرین آمارها از قربانیان وبا عنوان می کند که بتازگی یک کودک ایرانی اهل چابهار که با خانواده اش به پاکستان سفر کرده بود، به بیماری وبا مبتلا شده است.

آمار کشته های وبا هم تا این لحظه سه نفر اعلام شده است که این سه نفر هم از جمله مهاجران غیرقانونی بودند که به دلیل ترس از بازداشت و بازگشت به کشورشان به مراکز درمانی مراجعه نکردند.

بودجه ای برای نگهداری مبتلایان نداریم

سرعت شیوع بیماری وبا بسیار بالاست و این باکتری می تواند در بازه زمانی کوتاهی به دیگر شهروندان سرایت پیدا کند.مسئولیت کنترل بیماری و جلوگیری از همه گیرشدن وبا به عهده وزارت بهداشت است، اما این وزارتخانه بصراحت اعلام کرده است بودجه ای برای کنترل این بیماری در اختیار ندارد.

نبوی در پاسخ به این که چگونه می خواهید با دست خالی جلوی شیوع این بیماری را بگیرید، تاکید می کند: کمبودهایی که وزارت بهداشت به آن اشاره کرده، مربوط به مشکل تامین اعتبار برای تهیه غذا، مسکن و امکانات اولیه برای اسکان این مهاجران غیرقانونی است که به بیماری وبا مبتلا شده اند، اما در حوزه مراقبت و مداوای بیماری آنان تمام تلاشمان را خواهیم کرد و در این رابطه مشکل چندانی نداریم.

این مقام مسئول خاطرنشان می کند که بودجه ای جداگانه برای مهار بیماری وبا در اختیار این وزارتخانه قرار نگرفته و طبیعی است که اگر اعتبارات بیشتری در اختیار ما قرار بگیرد، فعالیت گسترده تری برای مهار این بیماری و کمک به مبتلایان انجام خواهیم داد.

انتظار کاهش شیوع بیماری

پیش از این اعلام شده بود که وزارت بهداشت تا پایان ماه آبان در آماده باش برای کنترل بیماری وباست.در شرایطی که برخی کارشناسان بهداشت و درمان نسبت به خطر شیوع وبا به سایر شهرهای کشور هشدار داده اند، ولی مسئولان وزارت بهداشت اظهار می کنند که این بیماری در مرحله کنترل است و احتمال اپیدمی وبا وجود ندارد.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت پیش بینی می کند که در ماه های آینده و با توجه به کاهش دمای هوا، میزان شیوع بیماری کاهش پیدا می کند.

نبوی یادآوری می کند که بیماری وبا از طریق آب و سبزیجات آلوده منتقل می شود و استدلالی هم که برای شیوع پیدا نکردن این بیماری می آورد، این است که آب های لوله کشی در ایران کلریزه شده است و احتمال انتقال وبا از این طریق وجود ندارد و تنها راه انتقال، سبزیجات آلوده است که البته به گفته این مقام مسئول، مردم طی سال های اخیر بیشتر از پیش، سبزیجات را ضدعفونی کرده و نکات بهداشتی را رعایت می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha