شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 82410

پس از ماه ها گرانی در بازار دارو با تغییر و تحولات صورت گرفته که اخیرا با تغییر دولت انجام شده، طبق اعلام مسئولان اعمال مدیریت صحیح بازار دارو باعث شده تا وضعیت کنونی بخش دارویی به تعادل نزدیک شود.

تعادل شرایط در بازار دارویی کشور
سلامت نیوز : پس از ماه ها گرانی در بازار دارو با تغییر و تحولات صورت گرفته که اخیرا با تغییر دولت انجام شده، طبق اعلام مسئولان اعمال مدیریت صحیح بازار دارو باعث شده تا وضعیت کنونی بخش دارویی به تعادل نزدیک شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ ماه ها بود که گرانی و کمبود دارو بلای جان بیماران شده بود به طوری که بیماران علاوه بر گرانی برای تأمین دارو نیز با مشکل مواجه بودند. هرچند این شرایط به وضعیت مطلوب نرسیده اما رو به بهبودی است.

از سویی علاوه بر اینکه بیماران برای تأمین دارو مواجه بودند در این میان بسیاری از بیمارانی که بیماری خاص داشتند نیز به طور ویژه با کمبود دارو مواجه بودند و بعضا دیده می شود که حاضر هستند تا داروها را با قیمتی گران تر بخرند که به گفته کارشناسان این موضوع باعث شد تا دلالان دارو برای ماه ها بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند.
 
پس از ماه ها گرانی و احتکار دارو در گمرک با آغاز به کار دولت یازدهم و با دستور مستقیم رئیس جمهور مبنی بر ترخیص داروها، داروهایی که ماه ها در گمرک مانده بودند، ترخیص شدند و به دنبال آن برخی داروهای نایاب نیز برطرف و برخی اقلام دارویی نیز کاهش پیدا کرد.
 
اما رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو از وجود مصوبه ای برای ادامه ترخیص دارو از گمرک خبر داده و گفته که بر اساس این مصوبه ترخیص دارو متوقف نمی شود و در مقابل با حداقل هزینه در گمرک کالاها ترخیص شده و از نظر قانونی اختیارات ویژه ‌ای برای ترخیص سریع ‌تر انجام خواهد شد.
 
هرچند که بر اساس آمارهای موجود مشکلات دارویی طی این دو ماه اخیر رو به کاهش گذاشته اما رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز اعلام کرده که دولت در چارچوب اعتبارات بودجه سرعت ترخیص دارو را افزایش می دهد و برای ترخیص دارو تسهیلات ویژه ‌ای به شرکت‌ های دارویی داده می ‌شود تا از این پس در مدت ‌زمان کمتری دارو به چرخه دارویی کشور بازگردد.
 
همچنین عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص مدیریت صحیح وزارت بهداشت در ساماندهی وضعیت دارویی در کشور به پانا می گوید: طی ماه های گذشته که از سال گذشته شروع شد مشکلات دارویی گریبانگیر بیماران شد و مشکلات جدی در زمینه کمبود دارو داشتیم که خوشبختانه به پیگیری های اخیر وزارت بهداشت به شرایط تعادل نزدیک شده ایم.
 
یکی از مشکلات کشور نداشتن نقدینگی شرکت‌ های دارویی برای ترخیص دارو از گمرک بود تا جایی که به دلیل وجود این معضل شرکت ‌ها مجبور به ترخیص کالاها با حجم کمتر بودند و به صورت جزئی بار خود را تخلیه می کردند که رستمیان در این باره می گوید: گمرک برای ترخیص دارو باید تعهدی 10 درصدی از شرکت ‌ها می‌ گرفت که این رقم به 130 درصد افزایش یافت و همین امر منجر به کاهش نقدینگی شرکت‌ ها و ایجاد اشکال در ترخیص دارو از گمرک شد.
 
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان محلس شورای اسلامی که گرمک را محل مناسبی برای ماندن داروها در آن نمی داند، می گوید: دپوی داروها در گمرک صدمات زیادی را به کشور وارد ‌کرد ضمن اینکه دست دلالان را برای اداره بازار دارو قوی می کند.
 
موضوع مدیریت صحیح در بازار دارو در ماه هایی که این کالای اساسی با مشکل مواجه شده بود یکی از اقداماتی بود که متاسفانه از سوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته بود که در این راستا رستمیان تأکید می کند که بیشترین معضلاتی که در حوزه دارویی کشور در گذشته صورت گرفته است به دلیل سوء مدیریت در این بخش بود که خوشبختانه با پیگیری های کمیسیون بهداشت مجلس شرایط کنونی دارو در حال نزدیک شدن به وضعیت مطلوب است و امیدواریم که تدابیر اتخاذ شده در راستای حل مشکلات دارو جوابگوی مشکلات این بخش باشد.
 
اما اینکه مشکلاتی که در حوزه دارو و ترخیص آن از گمرک وجود دارد، در کوتاه مدت برطرف شود ضرورت دارد و به این ترتیب به نظر می رسد اخبار خوش دارویی در راه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha