شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 82411
سلامت نیوز : جلسه کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه روز پنجشنبه در شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان‌غربی برگزار شد. در این جلسه وزیر نیرو، رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست استاندار آذربایجان‌غربی و تعدادی از نمایندگان شهرستان‌های همجوار دریاچه حاضر بودند. «حمید چیت‌چیان» وزیر نیرو در این جلسه از عزم دولت برای حل این مشکل خبر داد و گفت: دولت عزم خود را جزم کرده تا مشکل دریاچه ارومیه را به‌طور کامل حل کند. او افزود: روند خشک‌شدن دریاچه ارومیه معکوس می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ چیت‌چیان حل نهایی این موضوع را نیازمند زمان و همکاری مردم استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و کردستان دانست و اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی، برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و کاهش حجم آب‌های سطحی، مقدار ورودی آب به دریاچه نیز کاهش یافته است. وزیر نیرو افزایش دمای هوا و تبخیر آب از سطح دریاچه را یکی از علل اصلی کاهش آب دریاچه برشمرد و اعلام کرد: در صورتی که تصمیمات دولت توسط مردم پشتیبانی شود و عزم ملی برای رفع این مشکل ایجاد شود در آینده نزدیک شاهد حیات پرنشاط دریاچه ارومیه خواهیم بود.

وی از بررسی تمام گزارش‌های تهیه‌شده درخصوص دریاچه ارومیه، بازبینی راهبردهای ۲۴گانه، تشکیل کمیته تخصصی متشکل از نمایندگان اعضای کارگروه نجات، اعلام فراخوان به دا نشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان محیط‌زیست برای ارایه نظرات و پیشنهادات خود درخصوص حل بحران دریاچه ارومیه و راه‌اندازی سایت نجات دریاچه ارومیه خبر داد. در این جلسه همچنین رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور بر لزوم اجرایی‌کردن طرح‌های نجات دریاچه ارومیه در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کرد. معصومه ابتکار با بیان اینکه پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از سایت‌های مهم یونسکو محسوب می‌شود، افزود: این دریاچه نه‌فقط برای زیست بوم ایران بلکه برای زیست بوم جهان نیز مهم است.

وی تشکیل کارگروه نجات پارک ملی دریاچه ارومیه توسط دولت تدبیر و امید را در راستای تحقق اهداف بلندمدت زیست‌محیطی برای منطقه و کشور دانست و اظهار کرد: حل بحران دریاچه ارومیه با توجه به اهمیت آن در کنوانسیون تالاب‌ها در کمترین زمان ممکن ضروری است. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان اینکه از سال 79 در سازمان محیط‌زیست در مورد این مساله هشدارهای لازم داده شود بود، ادامه داد: البته پیش‌بینی‌ها بر کند‌تر بودن روند خشکی دریاچه بود ولی متاسفانه زودتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم با بحران مواجه شدیم. ابتکار با اشاره به آثار مخرب خشکی دریاچه ارومیه بر سلامت و اقتصاد منطقه به‌ویژه حوزه کشاورزی، ادامه داد: در اواخر دهه 70 نیز مطالعاتی انجام شد و طرح‌های جامع و تفصیلی تقدیم شد و در همان سال‌ها تمام نگرانی‌ها از جانب ما اعلام شده بود.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها انجام و اراده سیاسی بین دستگاه‌ها به وجود آمده و با مشارکت وسیع مردم و عزم جدی جوامع محلی، این مشکل حل می‌شود که اگر با همکاری مردم همراه نشود یا به نتیجه نخواهیم رسید، یا با دشواری‌های بسیار زیادی مواجه می‌شویم. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور یادآور شد: در حال حاضر باید بیش از هر چیز دیگری به اجرایی‌کردن این طرح‌های نجات و احیا بیندیشیم و این مساله باید به‌طور مستمر پایش شود تا دیگر شاهد خشکی و کم‌آبی دریاچه ارومیه نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha