سلامت نیوز : این روزها برخی اعضای شورای چهارم بر این باورند كه بازگشت ثبات سیاسی براساس وفاق و همدلی از یكسو و از سوی دیگر پرداختن به موضوعات مهم شهری مانند حل معضل ترافیك، كاهش آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی مهم‌ترین ماموریت شورای چهارم شهر تهران محسوب می‌شود، همچنین برخی از اعضای شورای چهارم شهر تهران اعتقاد دارند كه گام اول بازگشت آرامش و ثبات به شورای شهر تهران است تا در سایه آرامش و همدلی 31عضو شورای چهارم كه نمایندگان و منتخبان پایتخت نشینان در بهشت هستند، بتوانند پیرامون مسائل مدیریت شهری در كنار شهردار پایتخت به رفع مشكلات شهروندان ورود پیدا كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ پرویز سروری، عضو شورای چهارم شهر تهران در این باره می‌گوید: «امیدوارم كه شورای چهارم شهر تهران در گام اول از تصمیم‌های سیاسی دوری كند اما در مجموع احساس ما بر این بود كه جلسه اول شورای شهر با یك رویكرد سیاسی منتج به رای‌گیری شد، اما با ظرفیتی كه در اعضای شورای چهارم می‌بینیم، در صورتی كه نگاه به شهر یك نگاه كارشناسانه باشد می‌توانیم اقدامات موثری را در توسعه خدمات برای شهروندان انجام دهیم.» احمد حكیمی‌پور، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیز بر این باور است كه اكنون انتخاب مهم شورا تمام شد و از این به بعد باید در كنار یكدیگر قرار گرفته و جهت مشكلات شهر با یكدیگر همفكری، تامل و هم‌افزایی كنیم. علیرضا دبیر، عضو دیگر شورای شهر تهران نیز تاكید می‌كند: «پس از انتخاب رئیس شورا و شهردار تهران باید فارغ از سلایق سیاسی به فكر خدمت به شهروندان تهرانی باشیم و در این راستا اعضای شورای شهر مصمم هستند به مسائل سیاسی ورود پیدا نكنند.»

محسن پیرهادی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در این‌باره یادآور می‌شود: «شورای شهر و شهرداری آنقدر كار دارد كه نباید به باشگاه سیاسی و محل زورآزمایی سیاسی تبدیل شود چراكه شورای شهر جای زورآزمایی سیاسی نیست.» او همچنین گام دوم شورای چهارم شهر تهران را حل مشكلات پایتخت می‌داند و در این باره نیز توضیح می‌دهد: «یكی از نیازهای اصلی شهر رفع آلودگی هواست، درست است كه صفر تا 100 این موضوع دست شهرداری نیست ولی شهرداری می‌تواند هماهنگ‌كننده و حلقه اتصال دستگاه‌ها به یكدیگر باشد و خود نیز پای كار بیاید و اقداماتی انجام دهد.توسعه حمل‌ونقل عمومی، مترو و اتوبوس خود اقداماتی است كه شهرداری می‌تواند انجام دهد و هرچه سریع‌تر آن را دنبال كند.»

اولین توصیه كارشناسان، متخصصان و نمایندگان مجلس به شورای چهارم شهر تهران پرهیز از تصمیم‌های سیاسی، بازگذشت تعامل و همكاری در بین 31 عضو منتخب شورا و در نهایت ورود به حل مشكلات پایتخت است. هرچند برابر نص صریح قانون، شورا موظف به حل معضلات شهرها و تعامل با شهرداران است، اما شورای چهارم شهر تهران در حالی فعالیت خود را به صورت رسمی شروع كرد، كه مسائل سیاسی و حزبی مقدم بر وظایق قانونی این نهاد تصمیم‌گیری شد. اتفاقی كه تا قبل از شروع رسمی فعالیت شورای چهارم بارها هم‌از سوی اعضای شورای چهارم وهم‌از سوی نمایندگان مجلس و كارشناسان شهری دراین مورد هشدار داده شده بود. هشدارهایی كه تكرار سرنوشت شورای اول شهر تهران را به دلیل نبود همدلی برای شورای چهارم پیش‌بینی كرده بود.

پرویز سروری، عضو منتخب شورای شهر در این باره بیان می‌كند: «شورای شهر بدون همدلی به سمت انحلال پیش می‌رود، چرا كه نبود همدلی در شورای شهر سرنوشت شورای شهر اول را تكرار خواهد كرد. از سوی دیگر شورای شهر بدون همدلی و وفاق به معنای زندگی در حاشیه است، این در حالی است كه نیازمندیم تا در متن مسائل شهری زندگی و درباره مشكلات شهر تهران تصمیم‌گیری كنیم.» این عضو شورای چهارم بر این باور است كه برای خروج از حواشی و نیفتادن در دام مسائل حاشیه‌‌ساز به همدلی و هم‌افزایی نیاز داریم و در كنار آن باید محورها و مشكلات تهران را در اولویت قرار دهیم نه اینكه به محورهای سیاسی و جناحی بپردازیم. مهم‌ترین مسئله این است كه اعضای شورای شهر باید اولویت‌های فنی، تخصصی و كارشناسی تهران را در دستور كار قرار داده و با نگاهی تعاملی وارد حوزه رسیدگی به مسائل شوند.

احمد حكیمی‌پور، عضو اصلاح‌طلب شورای چهارم در این میان به رسانه‌ها پیشنهاد می‌دهد كه به جای ایجاد تنش، با شورای شهر همكاری كرده و امور كارشناسی را پوشش دهند. او در این باره می‌گوید: «شورای شهر در چارچوب وظایف عمومی خود با كمترین تنش، كار خود را دنبال می‌كند، بنابراین پیشنهاد ما این است كه رسانه‌ها به‌جای اینكه به‌دنبال ایجاد تنش و برجسته كردن برخی اخبار شورا باشند با شورای شهر همكاری كرده و امور كارشناسی را پوشش دهند.» بازگشت آرامش به شورای چهارم شهر تهران یكی از درخواست‌هایی است كه اقبال شاكری از اعضای شورای چهارم دارد و در این باره می‌گوید: «بهتر است جو آرام در شورا حاكم شود زیرا ما یك تیم ملی هستیم كه برای تهران كار می‌كنیم و این رفتارها حرفه‌ای نیست و تخریب‌ها نباید ادامه پیدا كند.وی افزود: تنوع سلیقه در شورا خوب است ولی نباید سیاسی رای بدهیم.»

كارشناسان اعتقاد دارند زمانی جو شورای چهارم آرام می‌شود كه اعضا خود را درگیر مسائل سیاسی و حزبی نكنند. علیرضا دبیر، عضو منتخب شورای چهارم در این باره تاكید می‌كند: «از این پس اعضای شورا مصمم هستند كمتر به مسائل سیاسی ورود كنند و موضوعات اجتماعی و حل مسائل شهری از دغدغه‌های 31 عضو شورای اسلامی شهر تهران بوده كه امیدواریم با درایت و مدیریت رئیس شورای شهر مشكلات شهر تهران برطرف شود.» این عضو شورای چهارم به صراحت اعلام می‌كند: «اعضای شورای شهر نباید به مسائل حزبی و سیاسی بپردازند چرا كه پرداختن به این مسائل آفت بزرگی برای شورای شهر محسوب می‌شود.عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه كرد: خوشبختانه هم‌‌اكنون تعامل خوبی بین اعضای شورای شهر وجود دارد كه امیدواریم این تعامل و همكاری روزبه‌روز گسترش یابد و شاهد خدمت‌رسانی بهتری به شهروندان باشیم.» بازگشت شورای چهارم به وظایف اصلی خود مبنی بر حل مشكلات شهری یكی دیگر از مسائلی است كه نمایندگان مردم در شورای شهر به آن تاكید دارند.

هم‌‌اكنون یكی از وظایف شهرداری تهران این است كه باید خدمات رفاهی و عمومی و مطالبات اجتماعی را برای شهروندان انجام داده و مطالبات اجتماعی را در اولویت قرار دهد؛ به عبارت دیگر موضوع نظافت شهر و توسعه فضای سبز جزو خدمات عمومی است اما رفتار شهروندی و قانونمدار بودن و زندگی شهری جزو مطالبات اجتماعی است. اما در سوی دیگر سكه مدیریت شهری 31 عضو شورای شهر تهران قرار دارند كه آنها نه‌تنها در بخش عمرانی و سخت‌افزاری بلكه در بخش نرم‌افزاری باید كارها را توسعه دهند و سعی‌شان بر این باشد كه برنامه‌ها، ایده‌ها و نظراتی كه بار هزینه بر دوش مردم را سبك می‌كند ارائه دهند، نه اینكه نظراتی كه بار هزینه بر دوش مردم سنگین می‌كند، به‌عنوان تصمیمات خود برای سرنوشت پایتخت مصوب كنند.

محسن پیرهادی در این‌باره توضیح می‌دهد: «اعضای شورای شهر با كمترین هزینه شهر را اداره كنند تا مردم دچار مشكل نشوند. به این شكل كه نیروهای خوش‌فكر در این زمینه مشورت داده و مشاركت داشته باشند تا با كاهش هزینه‌ها مواجه شویم.» مطالعات جامع كارشناسان شهری نشان می‌دهد كه هم‌‌اكنون یكی از نیازهای اصلی شهر رفع آلودگی هواست، درست است كه صفر تا 100 این موضوع دست شهرداری نیست اما شهرداری می‌تواند هماهنگ‌كننده و حلقه اتصال دستگاه‌ها به یكدیگر باشد و خود نیز پای كار بیاید و اقداماتی انجام دهد.توسعه حمل‌ونقل عمومی، مترو و اتوبوس اقداماتی است كه شهرداری می‌تواند انجام دهد و هرچه سریع‌تر آن را دنبال كند. محسن پیرهادی درباره سایر مشكلات پایتخت یادآور می‌شود: «شهروندان تهرانی همچنان در موضوع داشتن پاركینگ دچار مشكل هستند و مراكز عمومی و مراكز خرید و تجاری در زمینه داشتن پاركینگ نیز با مشكلاتی روبه‌رو هستند. وظیفه مدیریت شهری رفع این مشكلات در پایتخت است.»

جامعه‌شناسان شهری به صراحت اعلام می‌كنند؛ بالاترین حق شهروندی اجرای قانون است كه نباید در این زمینه شعار صورت گرفته و كاری انجام نشود. در واقع رعایت حقوق شهروندی كه همان اجرای قانون است باید از سوی شورای شهر صورت گیرد.شورای شهر حقی را نسبت به مردم به گردن دارد كه نباید این حق را سیاسی كرد بلكه باید با خدمت‌رسانی این حق را ادا كنند. غلامرضا انصاری، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران با تایید این مسئله تاكید می‌كند: «شورای شهر به عنوان یك نهاد اجتماعی و مردمی با توجه با اختیاراتی كه قانون به آن داده می‌تواند فراتر از كاری كه در سال گذشته سازمان‌های مسئول در حوزه شهری انجام دادند، با هماهنگی و همراهی فعالیت بین بخشی اقدامات در حوزه شهری را نظام‌مند كند.» انصاری اعتقاد دارد؛ در حال حاضر بیشتر حركتی كه در چارچوب عملیاتی در شورای شهر انجام دادند، توسط شورای شهرداری بوده قطعا در فعالیت‌هایی كه در حوزه شهری اتفاق می‌افتد باید بتوانیم اختیارات قانونی لازم را از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی اخذ كنیم. اكنون با پایان یافتن انتخاب هیات رئیسه شورا و همچنین شهردار پایتخت، شهروندان تهرانی در انتظار مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های 31 عضو شورای شهر تهران برای حل مشكلات پایتخت هستند. تصمیم‌هایی كه به دور از نگاه‌های سیاسی و حزبی باید گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha