سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه شهید بهشتی گفت: تاکنون 103 نفر به بیماری وبا در مناطق مرزی کشور به خصوص استان سیستان و بلوچستان مبتلا شده‌اند اما تاکنون موردی از وبا در تهران دیده نشده است.

داود یادگاری در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعیت اپیدمیولوژی بیماری‌ وبا در کشور گفت: در این مقطع از سال شیوع بیماری‌های اسهالی بخه صوص وبا بسیار افزایش می‌یابد و این در حالی است که در شرق کشور مواردی از این بیماری دیده شده است.

وی ادامه داد: تمام مواردی که باعث شناسایی وبا در شرق کشور شده به دلیل مواردی بوده که از شرق به کشور وارد شده است.

یادگاری با اشاره به اینکه تاکنون موردی از وبا در تهران دیده نشده گفت: به دلیل اهمیت اپیدمیولوژی این بیماری لازم است پزشکان عمومی و متخصصان در این زمینه آمادگی لازم داشته باشند. به همین دلیل قرار است سمینار یک روزه بیماری وبا از سوی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مرکز معاونت بهداشتی این دانشگاه با همکاری سایر مراکز برگزار شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری عفونی و گرمسیری دانشگاه شهید بهشتی گفت: در این سمینار یکروزه وضعیت اپیدمیولوژی بیماری وبا در کشور، راههای پیشگیری و نحوه درمان آن بررسی می‌شود تا آمادگی لازم را در مواقع شیوع این بیماری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: وقوع بارندگی‌های شدید در فصل خشک سال و در مناطقی که از نظر وضعیت بهداشتی مساعد نیستند باعث ایجاد این بیماری می‌شود.

یادگاری گفت: در بعضی مناطق روستایی کشور که امکانات بهداشتی کمی دارند با بارش بارندگی‌های شدید، آب مصرفی این مناطق آلوده می‌شود و زمانی که آلودگی زیاد شد مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات بعد از مصرف آب، عامل دیگری برای انتقال بیماری وبا هستند.

وی افزود: مهاجرانی که از شرق کشور وارد می‌شوند چنانچه دچار این بیماری باشند منبع آلودگی‌اند و این بیماری از فرد بیمار به افراد دیگر سریعاً سرایت می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری عفونی و گرمسیری دانشگاه شهید بهشتی گفت: تاکنون 103 نفر به بیماری وبا در مناطق مرزی کشور به خصوص استان سیستان و بلوچستان مبتلا شده‌اند که البته وضعیت امسال مانند سال قبل است. اما می‌تواند در صورت فقدان آموزش‌های لازم و اطلاع‌رسانی مناسب موارد آن خطرناک شود.

وی گفت: هر ساله اوایل تابستان وزارت بهداشت به دلیل افزایش این بیماری کار اطلاع‌رسانی، آموزش و بازنگری را در دستور کار خود قرار می‌دهد که امیدواریم امسال نیز این برنامه‌ها محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha