شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶
سلامت نیوز : این روزها گرایش به قلیان در بین جوانان زنجانی به شدت افزایش یافته و به پای ثابت تفریح و وقت‎گذرانی جوانان زنجانی تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این روزها قلیان به پای ثابت تفریح جوانان و نوجوانان زنجانی تبدیل شده و دیگر خبری از تیله و شلنگ آغاج در کوچه پس کوچه‌های شهر زنجان نیست. تفریحات جدیدی که نه فقط سودی برای این قشر ندارد، بلکه تبعات ناخوشایند را هم دارد.

روزگاری در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها پیرمردهایی دیده می‌شدند که در حال قلیان کشیدن هستند اما دیگر در قهوه‌خانه‌ها و سفرخانه‌ها نباید دنبال پیرمردها و داش مشتی‌ها قدیم گشت.

آن روزها که خبری از آمار هشدار دهنده اثرات زیان‌بار مصرف قلیان در میان نبود، از زمان شاه عباس صفوی سعى فراوان شد که این عادت را از ایرانیان دورشود اما با گذر همه این سال‌ها نه تنها به کنار نرفته است بلکه تفریح جوانان شده است.

قهوه‌خانه‌ها و استفاده از قلیان یکی از معضلات جامعه ما محسوب می‌شود. وجود انواع قهوه‌خانه و سفره‌خانه‌ها و تبدیل آن‌ها به شغل‌های کاذب، سبب شده تا در این راستا استفاده از قلیان به عنوان یک تفریح و تفنن روز به روز در جامعه افزایش یابد.

این روزها نه تنها محیط‌‌‌‌ ‌های خانوادگی بلکه عرصه‌های اجتماعی نیز در تسخیر قلیان است و قهوه‌خانه‌های سطح شهر و پارک‌ها اماکنی است که جوانان با خیالی آسوده در آنجا نشسته و ساعت‌ها به قلیان پک می‌زنند.

*مرکز شهر زنجان در تسخیر قهوه‌خانه‌ها

اگر یک بار به مرکز شهر زنجان، سری بزنید قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی را مشاهده می‌کنید که علاوه بر غذاهای سنتی، قلیان را نیز به عنوان یکی از خدماتشان به مشتری ارائه می‌کنند. در اینجاست که مادر و پدر در کنار فرزندان آغازبه کشیدن قلیان کرده و حتی در برخی مواقع نیز فرصت کشیدن قلیان را برای فرزند نوجوان‌شان فراهم می‌کنند.

قلیان دیگر پای ثابت تفریحات دختران و پسران زنجانی شده است و آمار خانواده‌هایی که خطر و بیماری را چاشنی تفریحات سالم خود می‌کنند رو به افزایش است اما تصورات مردم در رابطه با مصرف قلیان جالب و متاسفانه کمی عجیب است.

این در حالی است که گرایش جوانان به ویژه دختران به کشیدن قلیان افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است و حتی در مواردی از پسران نیز پیشی می‌گیرد.

صاحب نظران اجتماعی که مصرف قلیان را یک ضد ارزش فراگیر می دانند براین باورند که قلیان در میان مردم  شبیه بازی است و در مصرف آن قبحی وجود ندارد و متأسفانه در میان اقشار جامعه، زشتی ویژه‌ای در پدیده قلیان مشاهده نمی‌شود تا جایی که در صورت استفاده شدن توسط زن‌ها و بچه‌ها بیشتر به تفنن شبیه است.

سجاد اجاقلو، جامعه شناس زنجانی در مورد گرایش جوانان به قلیان گفت: بخشی از گرایش افراد به سمت قلیان ریشه در فرهنگ گذشته دارد. در فرهنگ گذشته قلیان معیاری بود که جوانان برای اهراز هویت به سمت آن می‌رفتند.

وی در ادامه اظهار داشت: در فرهنگ گذشته قلیان کشیدن نشانه بلوغ و ویژگی‌های جسمی برای برای جوانان بود.

*نظام ارزشی و ترویج قلیان در بین جوانان

این جامعه شناس موضوع فرهنگ و نظام ارزشی در جامع ایران را در مورد گرایش جوانان به قلیان مورد تاکید قرار داد وتصریح داشت: در جامعه ما نظام ارزشی مبتنی بر موضوعات ارزشی مانند خواندن کتاب و یا گذراندن اوقات فراغت در فضاهای فرهنگی نیست.

اوجاقلو دغدغه جوانان زنجانی را در سوق دادن آن‌ها به سوی قلیان موثر دانست و خاطر نشان کرد: جوانان زنجانی در قالب نظام ارزشی جامعه به جای سپری کردن اوقات فراغت خود در فضاهای مانند سینما، تئاتر و نمایشگاه‌های فرهنگی در قهوه خانه‌ها سپری می‌کنند.

مسعود که در یکی از قهوه‌خانه‌های مرکز شهر زنجان با دوستان خود در حال کشیدن قلیان است در پاسخ  به سوال خبرنگار فارس در مورد چرایی آمدن به قهوه خانه می‌گوید: چرا نیایم؟ 3 هزار تومان هزینه می‌کنم و چند ساعت در یک مکان با دوستانم دور هم هستیم.

وی با بیان اینکه 18 سال دارد، یادآور شد: برای دیدن دوستانم و گذارندن اوقاتی با همدیگه نمیتونم تو خیایان سعدی بچرخم. یک بار دو بار، بالاخره که چی.... مجبورم بیام اینجا تا یه جای راحت، دور هم باشیم.

مطمئناً اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در کشور موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت. بیراه نیست اگر بگوییم میانگین سنی قهوه‌خانه‌ای‌ها به 18 سال و حتی کمتر رسیده است

فرشید یک سرباز است و با یکی از دوستانش در قهوه‌خانه مشغول کشیدن قلیان است ضمن تاکید بر گذراندن اوقات فراغت در محیطی مناسب، افزود: من فقط میخواهم در جایی آرام و راحت بشینیم و با دوستانم گپ بزنم.

وی نبود فضایی مناسب برای دور هم بودن با دوستانش را مهم‌ترین عامل برای رفتن به قهوه‌خانه عنوان کرد و گفت: جایی نیست تا تفریح کنیم و مکان‌های تفریحی هم هزینه بیشتری دارد.

جامعه شناس زنجانی عدم توجه به خرده فرهنگ‌ها را از موضوعات مغفول در جامعه برشمرد و افزود: شاید مسئولین و مردم از جوانان غافل شده‌اند و توجه به خرده فرهنگ‌های مرتبط با جوانان را به دیده تهدید در ساختار اجتماعی جامعه نگاه می‌کنند.

با آقایی 60 ساله که در گوشه قهوه‌خانه نشسته هم صحبت شدیم و دلایل آمدنش به قهوه‌خانه را سوال کردیم که در جواب گفت: من برای کشیدن قلیان نمی‌آیم و صرفا دنبال مکانی برای نشستن هستم.

وی ادامه داد: من چایی میخورم و روزنامه میخوانم. دنبال فضایی آرام برای خواندن روزنامه و خوردن چای هستم و بعد می‌روم. اینجا فضای مناسبی نیست اما فضای بهتری سراغ ندارم.

این آقای 60 ساله که به هر دلیل اسمش را عنوان نکرد، افزود: روزانه افراد بسیاری برای کشیدن قلیان به اینجا می‌آیند که اغلب جوانان و نوجوانان هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر جوانان به دلیل بیکاری و نبود اوقات فراغت مناسب به قهوه‌خانه می‌آیند، اظهار داشت: مهم‌ترین دلیل به نظر من نبود کار مناسب است. مسئولین در جاهای مختلفی سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌کنند در حالی که اقدامی برای جوانان انجام نمی‌شود مسئولین باید برای جوانان از این سرمایه‌گذاری‌ها بکنند.

آقای 60 ساله در مورد دیده‌های خود می‌گوید: در گذشته معمولاً افرادی که سن بالایی داشتند به قهوه‌خانه می‌آمدند ولی در حال حاضر این جوانان هستند که در این فضاها دیده می شوند.

*حضور فارغ التحصیلان در محافل قلیان قهوه‌خانه‌ها

وی آمدن افراد تحصیل کرده به قهوه‌خانه‌ها را بسیار زیاد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بسیاری از افراد تحصیل کرده به دلیل نداشتن کار مناسب، اوقات خود را در اینجا سپری می‌کنند.

اجاقلو، جامعه شناس زنجانی ساماندهی و تدارک فضاهای شهری مناسب برای اوقات فراغت جوانان را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: جوانان برای سپری کردن اوقات فراغت خود به همراه دوستانشان نیاز به فضاهایی در شهر دارند که در آن احساس امنیت و آسایش کنند.

مهدی که کارشناس معماری است و 28 سال سن دارد در خصوص قلیان می‌گوید: دخانیات مضر هست چه برای وقت گذرانی باشد چه برای سلامتی، در هر صورت خوب نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با این همه ضرر و زیان باز هم قلیان می‌کشی، خاطر نشان کرد: واقعا نمی‌دانم برای بودن با دوستانم و گذراندن ساعاتی در کنار هم تنها جایی که به ذهنم می‌رسد اینجاست و به همین دلیل به اینجا می‌آیم.

مهدی بیکاری و نبود تفریحی ارزان قیمت و مناسب را برای جوانان مهم‌ترین دلیل برای سوق پیدا کردن جوانان به سمت قهوه‌خانه‌ها می‌داند و می‌گوید: باید برای کار و تفریح جوانان فکر مناسبی صورت گیرد.

جامعه شناس زنجانی به گرایش بانوان به قلیان و تئوری زنانه شدن جامعه با صنعتی شدن جهان اشاره کرد و گفت: در این تئوری هویت مشارکت و برابری زنان در جامعه همسطح مردان جامعه بروز پیدا می‌کند.

اجاقلو گرایش زنان به قلیان را در این موضوع عنوان کرد و ادامه داد: زنان در دنیای مدرن خود را همسطح مردان می‌بینند و اعتقاد دارند کارها و فعالیت‌ها و مسئولیت‌هایی که مردان قادر به انجام آن هستند را می‌توانند انجام دهند.

* لبخند زرد اقتصادی با فعالیت در شغل قهوه‌خانه

شغل خدماتی که شاید بتوان از آن با عنوان لبخند زرد اجتماعی یا اقتصادی یاد کرد. زرد البته به رنگ دودی که در هوا می‌رقصد، تاب می‌خورد. دنیای قهوه‌خانه‌داران و درآمدهای آنچنانی قهوه‌خانه‌ها از جمله لبخند های زرد در جامعه امروز هستند. شاید شما هم حضور این مکان‌ها را تجربه کرده باشید.

محمد صاحب یک قهوه‌خانه در مرکز شهر زنجان است. او در مورد مراجعه مشتریان خود به قهوه‌خانه می‌گوید: از هر قشری هستند از جوانان تا افراد میانسال و حتی سن بالا برای کشیدن قلیان به قهوه‌خانه می‌آیند.

وی در مورد سن غالب مراجعه‌کنندگان به قهوه‌خانه، اظهار داشت: جوانان 18 ساله تا افراد بالای 40 سال به قهوه‌خانه می‌آیند.

محمد در خصوص درآمد‌زایی و چرایی روی آوردنش به این شغل، خاطر نشان کرد: کار دیگری سراغ نداشتم که بروم و تصمیم گرفتم قهوه‌خانه بزنم چون میدانستم استقبال مناسبی از قهوه‌خانه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha