سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‎های لثه و دندان درباره عوامل تأثیرگذار در به وجود آمدن بوی بد دهان، گفت: مشکلات گوارشی و برخی بیماری‎های سیستمی مثل دیابت و بیماری‎های کلیوی از عوامل بوی بد دهان هستند.

دکتر عماد کوثریه در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: یکی از مهم‎‎ترین و شایع‎ترین علل بوی بد دهان، بیماری‎های لثه و دندان است، محیط دندان که در واقع همان لثه و دندان‎ها هستند نخستین عامل تولید کننده بوی بد است.

وی افزود: همچنین بوی بد دهان می‎تواند دلایلی از جمله عفونت و تورم لثه‌ها، آبسه دندان، عفونت گلو یا متورم شدن آن، سینوزیت، عفونت ریه، بیماری‎های کلیوی که در آن کلیه‎ها قادر نیستند به درستی سموم را به خارج بفرستند، یبوست و بیماری کبد می‌تواند باشد.

کوثریه تصریح کرد: با رعایت بهداشت دهان می‎توان میکروب‎های دهان و در نتیجه اعمال ناخواسته آن‌ها را به حداقل رساند. بهترین روش برای کاهش میکروب‎های دهان شست‌وشوی مداوم دهان و دندان‎ها پس از صرف غذا به ویژه هنگام شب است.

این متخصص بیماری‎های لثه و دندان، عنوان کرد: شست‌وشو موجب خارج شدن ذرات غذای موجود در حفره دهان شده و در اصل با حذف مواد غذایی مورد نیاز میکروب‎ها از جمعیت آن‌ها کاسته می‌شود. همچنین برخی جراحی‎های مربوط به دندان و لثه نیز باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود، در واقع می‎توان گفت عامل اصلی میکروارگانیسم باکتری است.

کوثریه در خصوص نحوه درمان این عارضه، یادآور شد: تشخیص پزشک و تعیین علت زمینه‎ای و درمان آن، اصلاح رژیم غذایی، مصرف کافی سبزی و میوه، کاهش مصرف گوشت قرمز و مواد تولید کننده بوی بد در امر درمان بسیار مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha