سلامت نیوز : مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: مکمل‌های قاچاق غالبا تقلبی بوده و از کیفیت پایینی برخوردار هستند و عوارض جانبی استفاده از این مکمل‌ها بسیار زیاد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر صفورا محبی افزود: یکی از بزرگ ترین دغدغه‌های جوانان امروز، خاصه بدنسازان و ورزشکاران، بالا بردن کارآیی و انرژی بدنشان است. سپری کردن مدت زمان طولانی در باشگاه های ورزشی می تواند مطمئن‌ترین راه این قشر برای رسیدن به هدفشان باشد.

دکتر محبی افزود: اما امروزه برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای راه‌های میانبر بسیار زیاد دیگری هم به وجود آمده است. یکی از این راه‌ها که برخی از افراد تصور می‌کنند تنها راه موجود است استفاده از برخی داروهاست که به نام مکمل‌های ورزشی معروف شده‌اند.

وی تصریح کرد: تصاویری که برای تبلیغ مکمل‌های ورزشی استفاده می‌شوند معمولا افراد را به اشتباه می اندازد چرا که همیشه در آگهی‌ها از مدل‌های خوش اندام و قوی هیکل استفاده می‌کنند. باید همواره به خاطر داشت که هدف مبلغین صرفا بالا بردن میزان فروش مکمل‌هاست و شرکت‌های تولید کننده مکمل نیز وانمود می کنند راه حل آسان و سریع، استفاده از محصولات تولیدی آنها است.

مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: با توجه به آمار سوء مصرف داروهای استروئیدی در جوانان باید از عوارض این داروها جوانان را آگاه کرد.

وی به ذکر عوارض جانبی استروئیدهای آنابولیک اشاره کرد و اظهار داشت: این عوارض شامل اختلال‌های روانی همچون پرخاشگری، کم حوصلگی، اضطراب، افسردگی، سردرد، بی خوابی و یاس و ناامیدی؛ اختلالات متابولیسمی همچون احتباس مایعات، افزایش فشار خون، ادم، افزایش کلسیم خون، افزایش قند خون؛ اختلالات گوارشی همچون تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، تحریک پذیری مثانه، زخم معده، کاهش اشتها و درد شکم؛ اختلالات پوستی همچون ریزش مو، آکنه، برافروختگی صورت، چرب شدن پوست؛ اختلالات چشمی مانند افزایش فشار چشم و آب مروارید؛ اختلالات خونی همچون کم خونی فقر آهن و سرکوب فاکتورهای انعقادی؛ اختلالات کلیوی و کبدی مانند اختلال در عملکرد کبد، سرطان کبد، کبد چرب، نارسایی کلیه؛ اختلالات هورمونی در زنان نظیر: رشد غیر طبیعی موهای زائد، تغییر در دستگاه تناسلی، کلفت شدن صدا، اختلالات قاعدگی، قطع شیر، بروز صفات ثانویه جنسی مردانه و اختلالات هورمونی در مردان همچون: نعوظ غیر طبیعی و متناوب آلت تناسلی، بزرگی آلت، بلوغ جنسی زودرس، کاهش حجم منی، کاهش میل جنسی، بزرگی پستان، کوتاهی قد، احتمال ایجاد ناباروری با مصرف مقادیر بالا است.

محبی گفت: با وجود اینکه تعرفه ورود مکمل ها به کشور بسیار پایین و حدود چهار درصد است اما قاچاق آن به کشور در سطح بسیار وسیعی انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: مکمل‌های قاچاق غالبا تقلبی بوده و از کیفیت پایینی برخوردار هستند و عوارض جانبی استفاده از این مکمل‌ها بسیار زیاد است.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا افزود: مکمل‌های ورزشی به صورت فله‌ای از کشورهای عربی وارد می شوند و دلالان و قاچاقچیان با افزودن یکسری مواد مثل آرد و نشاسته کیفیت مکمل‌ها را پایین آورده و به نوعی سود حاصله از فروش این کالاها را برای خود افزایش می دهند.

محبی در پاسخ به این سوال که چرا این مکمل‌ها گران هستند، گفت: بزرگ ترین عامل گرانی این گونه مواد دخالت واسطه‌ها و دلالان است چرا که تا این مکمل‌ها به دست مصرف کننده برسند معمولا دو تا سه دست جا به جا می شود و هر واسطه بین 10 تا 15 هزار تومان سود به جیب می زند. با یک حساب سرانگشتی می توان نتیجه گرفت که مکمل با دو تا سه برابر قیمت به دست مصرف کننده می رسد و دلالان سود هنگفتی را نصیب خود می کنند.

مدیر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی فسا افزود: اخیرا یک سری افراد سودجو به صورت غیرقانونی در ایران و برخی از کشورهای همسایه شروع به تولید مکمل های ورزشی تقلبی کرده‌اند و این مواد را در بسته‌بندی‌هایی با مارک خارجی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha