سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: اعتقادات مذهبی یکی از عوامل پیشگیری کننده اعتیاد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "مسعود فلاحی" ضمن ارایه مقاله خود تحت عنوان "معنویت درمانی و اعتیاد" در هفتمین همایش "دانش اعتیاد" افزود: نتایج تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که افراد مذهبی کمتر درگیر اعتیاد می‌شوند و در واقع فرد اگر دچار خلاء شود، نقش معنویت بسیار تعیین کننده خواهد بود.

فلاحی گفت: معنویت بخشی از انسانیت انسان است. وقتى درباره معنویت بحث مى‌كنیم، از معنا حرف مى‌زنیم. در حكمت و در ادیان، خداوند اصل معناست. حقیقت معناست. اصلاً خود معناست.

او افزود: شهید استاد مطهری (1372) معنویت را نوعی احساس و گرایش ذاتی انسان به امور غیرعادی مانند علم و دانایی، جمال و زیبایی، تقدیس و پرستش می‌داند که وجه تمایز انسان و موجودات دیگر  است.

او ادامه داد: معنویت شامل ارتباط فرد با خود، با دیگران، با خدا و با طبیعت است.

فلاحی اظهارداشت: هر فرد در زندگی دارای معنا و فلسفه‌ای است که به زندگی‌اش هدف می‌دهد، افرادی که با معنویت ارتباط ندارند وقتی دچار مشکلات زندگی می‌شوند، دچار خلاء شده و به روش‌های غیرمعقولی مانند اعتیاد و خودکشی پناه می‌برند درصورتی که در اینجا معنویت و اعتقاد به خدا و نیرویی برتر می‌تواند فرد را امیدوار به زندگی کرده و به او در سختی‌ها و مشکلات کمک کند.

او؛ نیازهای معنوی را شامل نیاز به معنا و هدف در زندگی، نیاز به دریافت عشق و دادن عشق، نیاز به امیدواری و خلاقیت، نیاز به بخشش، روابط صادقانه با خود، دیگران و خدا یا یك معبود یا فلسفه‌ای هادی، دانست.

او؛ مدل‌های مختلف معنوی در حوزه اعتیاد مانند مدل اخلاقی، بیماری، معنوی یا بصیرت و رفتاری - شناختی یا جبران را تشریح کرد. مدل اخلاقی، در این مدل فرد هم مسوول ایجاد و هم مسوول حل مشکلاتش قلمداد می‌شود. مدل بیماری یا پزشکی، براساس این مدل، فرد نه مسوول ایجاد و نه مسوول تغییر رفتار در نظر گرفته می‌شود. مدل معنوی یا بصیرت، در این مدل فرد مسوول ایجاد رفتار مشکل خود شناخته می‌شود اما برای تغییر بر یک " قدرت برتر" با باورهای معنوی برای تغییر تاکید می‌شود. مدل رفتاری-شناختی یا جبرانی، در این مدل فرد مسوول ایجاد مشکل تلقی نمی‌شود اما مسوولیت تغییر رفتار و حل مشکل را برعهده دارد.

فلاحی همچنین با اشاره به مدل دوازده گانه معنوی نیز گفت: این مدل با 12 گام کاملا معنوی، نشان دهنده نقش معنویت در موضوع اعتیاد است بطوری که تمامی این 12 گام تکیه بر قدرت برتر (خداشناسی و ایمان به او) دارد و این قدرت برتر است که در پیشگیری و درمان اعتیاد نقش اساسی دارد.

او تاکید کرد: پرستاران در مراقبتهای خود از بیماران باید به مراقبتهای معنوی هم علاوه بر مراقبتهای جسمی، روانی و اجتماعی توجه کنند و این مراقبتها را برای همه بیماران و همچنین معتادان ارائه کنند و در برنامه‌های خود قرار دهند.

او در پایان سخنانش به عنوان معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز گفت: با توجه به نیازهای جامعه و درخواست‌های مراکز روانپزشکی و اعتیاد، دوره های کوتاه مدت پرستاری اعتیاد و دوره کارشناسی ارشد پرستاری اعتیاد در دست اقدام است و بزودی برنامه‌های آن مورد تصویب قرارخواهد گرفت و برای اجرایی شدن به دانشگاه‌های علوم پزشکی داوطلب اجرای این دوره‌ها، ابلاغ خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha