سلامت نیوز : محقق زبان شناسی اعتیاد گفت: با آشنایی هرچه بیشتر درمانگران اعتیاد با گونه زبانی اختصاصی معتادان، مداخلات کارآمدتر و تاثیرگذارتر خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "سعید نوروزی" با ارایه مقاله خود تحت عنوان "بررسی اسلنگ‌های معتادان مقیم در مراکز اقامتی" در همایش دانش اعتیاد افزود: آشنایی پزشکان و متخصصان تیم درمانی معتادان، با واژه‌ها و عبارتهایی که این افراد در ارتباط با یکدیگر و یا اعتیادشان به کار می‌برند، به فهمی از زندگی خصوصی معتادان رسیده و از افکار و احساسات آنان آگاه می‌شوند که می‌تواند در روند درمان تاثیرگذار باشد.

او در بیان تعریفی از اسلنگ‌ها گفت: اسلنگ به هرگونه سبک و سیاق اشاره دارد که متمایز از زبان معیار است، انگ اجتماعی پذیرفته‌اند و پیوند این افراد را به خرده فرهنگی دارد و جزو خزانه زبان در جماعات شده‌اند.

نوروزی تاکید کرد: با تغییر ترکیب جمعیتی، تنوع جغرافیایی، افزایش سن، ورود مواد جدید و آنچه مد نام می‌گیرد، اسلنگ‌ها نیز تغییر می‌کنند.

او افزود: با این وجود اصطلاحات خاصی نیز ماندگارترند و کارکرد آنها، ایجاد یک محدوده خودی و غیرخودی است. خاصیت خودنمایی دارد. کوتاه ولی به معنای وسیع دلالت دارد.

نوروزی با تشریح نتایج تحقیق خود برروی 24 زن معتاد و 24 مرد معتاد گفت: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که بخشی از این اصطلاحات از زبان دیگری به این زبان وارد شده (مثلا زبان مطربی یا زبان غربتی) و یا از زبان بیگانه مانند انگلیسی، فرانسه و روسی وارد این زبان شده است.

او افزود: برخی از این اصطلاحات مخفف یک یا دو بخش نخست یک واژه است. برخی ریشه در نام مواد مخدر دارند و برخی از آنها علامت‌های بیماری و یا عوارض بعد از مصرف را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: برخی تم‌ها نشان دهنده فکر و تصور معتادان از اعتیاد است. بعضی تم‌ها نیز از شیوه مصرف یا ویژگی‌های مواد، بوجود آمده است.

نوروزی نتیجه‌گیری کرد: اسلنگ معتادان گونه زبانی کاملا اختصاصی است که منعکس کننده درون ذهنی آنان بوده و باورهای آنها را در زمینه پدیدایی اعتماد، موانع بهبود و باورهای نادرست بیان می‌دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha