یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 82498

بستنی ماستی چه خاصیتی دارد؟ این درست است که می گویند بستنی لایت (رژیمی) سالم ترین بستنی است؟

این همه بستنی چقدر‌ فایده؟
سلامت نیوز : بستنی‌ هم مدرن شده است! بستنی ماستی، بستنی لایت، بستنی لواشکی و بستنی فالوده‌ای؛ البته اسم بستنی‌های عجیب و غریبی همچون بستنی چای سبز، بستنی بادمجان، بستنی میگو و ماهی هم از گوشه و کنار به گوش می‌خورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اینها محصولاتی است که اگر نخواهیم از طعم و مزه آن تعریف کنیم، منکر آن هم نمی شویم. بستنی هایی که خوردن آن در روزهای گرم از درون، خنک مان می کند و دست کم برای ساعتی از خستگی و رخوت می کاهد، اما پرسشی که بیشتر خانواده ها می پرسند این که آیا بستنی می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند؟ بستنی ماستی چه خاصیتی دارد؟ این درست است که می گویند بستنی لایت (رژیمی) سالم ترین بستنی است؟ رنگ های به کار رفته در بستنی میوه ای از چه منبعی تهیه می شود؟ آیا بستنی زمستانی نوعی فرآورده لبنی است ؟ فالوده بهتر است یا بستنی؟

کلسیم بستنی قدرت چندانی ندارد

اگر یک لیوان بستنی شیری را که حاوی خامه، چربی و شکر است با یک لیوان شیر که براساس چربی موجود در آن از 120 تا 220 کالری انرژی دارد، مقایسه کنیم، متوجه می شویم که انرژی موجود در آن سه تا پنج برابر بیشتر از یک لیوان شیر است و تقریبا یک چهارم کالری روزانه بدن ما را تامین می کند. بستنی در مقایسه با شیر بیش از دو تا سه برابر چربی داشته و این چربی می تواند از نوع روغن نباتی جامد یا خامه لبنی باشد که هر دو حاوی کلسترول است. میزان پروتئین آن کمی بالاتر، ولی کلسیم و برخی ریز مغذی های آن به دلیل چربی بالای محصول قابلیت جذب پایینی داشته و مصرف آن برای پوکی استخوان چندان موثر نیست و به هیچ عنوان نباید آن را جایگزین شیر تازه یا فرآورده های لبنی کم چرب کرد.

بستنی ماستی چیست؟

یکی از اصلی ترین پرسش خانواده ها درباره بستنی ماستی این است که این محصول چه تفاوتی با دیگر بستنی ها دارد و ارزش تغذیه ای آن چه میزان است؟ بستنی ماستی نوعی محصول تازه وارد و از گروه لبنیات است و با وجود آن که در ترکیباتش مواد لازم برای تهیه بستنی مانند شکر، چربی، مواد پایدارکننده و طعم دهنده به کار رفته، اما به دلیل آن که پایه اولیه آن ماست است، بو، مزه و ترشی ماست را می دهد و به دلیل داشتن محیط اسیدی، دیرتر دچار فساد می شود؛ مگر آن که شیر اولیه آن فاسد بوده باشد. این بستنی همچون دیگر بستنی ها حاوی شکر است و به دلیل دارا بودن 20 درصد چربی برای افراد کم تحرک، چاق کننده است، اما مصرف آن در مقایسه با تنقلاتی چون چیپس و پفک با 40 درصد چربی و نیز بستنی های خامه ای اولویت دارد و برای افراد پرتحرک و کودکان گزینه مناسب تری است. این محصول به دلیل آن که در روند تولید گرمای شدیدی نمی بیند و انجماد هم اثر مخرب چندانی روی ترکیبات آن ندارد، ارزش تغذیه ای آن مانند دیگر بستنی ها و حتی کمی بیشتر است.

بستنی لایت گول تان نزند

این روزها بستنی هایی با عنوان بستنی لایت یا همان بستنی رژیمی به بازار آمده است و چنین ادعا می شود که از دیگر بستنی ها سالم تر و کم کالری است، اما باید بدانید در این بستنی ؛ گرچه از قندهای مصنوعی بدون کالری استفاده می شود، اما این دلیلی بر سالم بودن آن نیست؛ چراکه در تهیه این فرآورده همچون دیگر بستنی ها از خامه استفاده می شود و خامه هم نسبت به شکر دو برابر کالری داشته و فوق العاده انرژی زا و حاوی چربی های اشباع است.

بدانید تجمع این چربی ها در بدن با توجه به هورمون های جنسی در خانم ها بیشتر در ناحیه باسن و ران و در آقایان در ناحیه شکم اتفاق می افتد که چاقی شکمی خطرناک تر است، چون چربی ها در معرض تبادل با چربی های خون قرار گرفته و می تواند موجب سندرم متابولیک شود.

ترفند بستنی میوه ای

در گذشته بستنی هایی با طعم توت فرنگی، شاتوت، کاکائو، نسکافه و وانیل را می دیدیم، اما چندی است که یخچال بستنی فروشی های سطح شهر مثل جعبه مداد رنگی انواع بستنی هایی با رنگ تند و مزه قوی همچون طعم بلوبری، انبه، آلوئه ورا و... را عرضه کرده و به واسطه وجود قطعات ریز میوه در این نوع بستنی ها ادعا می شود. محصول صد درصد طبیعی و از میوه تهیه شده است، اما باید بدانید وجود تکه های میوه در بستنی از ترفندهای جذب مشتری است و هیچ یک از رنگ های غلیظ و اشتهابرانگیز به کار رفته در این بستنی ها منبع گیاهی ندارد، چراکه میوه ها در این حد طیف رنگی ندارد و این موضوع بسیار نگران کننده بوده و می تواند موجب بروز مشکلات کبدی و حساسیت های شدید شده و در زنان باردار به تغییرات هورمونی و عصبی غیرطبیعی و در کودکان باعث عقب افتادگی ذهنی و بیش فعالی منجر شود.

بستنی زمستانی، بستنی نیست

بسیاری از ما وقتی بستنی زمستانی را در قفسه های فروشگاه یا مغازه ها در دمای محیط می بینیم، تعجب می کنیم که مگر بستنی زمستانی نوعی فرآورده لبنی نیست، پس چرا نیاز به دمای یخچال ندارد؟ بستنی به محصولی گفته می شود که پایه و اساس تولید آن از شیر باشد، اما باید بدانید بستنی زمستانی برخلاف باور عامه مردم از شیر و خامه تهیه نمی شود و در گروه تنقلات قنادی قرار می گیرد، اما شاید بپرسید اگر سفیده پفکی داخل بستنی از خامه لبنی نباشد لابد از تخم مرغ بوده و باز هم محصول نیاز به یخچال دارد، اما اشتباه نکنید ماده پف دار داخل بستنی زمستانی نوعی کرم است که با روغن، شکر، اسانس و گاهی هم مواد رنگی تهیه می شود و برای حجیم و پف دار کردن آن از هوا کمک می گیرند. در نتیجه این محصول نه لبنی است و نه پروتئینی، بلکه شیرینی گول زننده و کم ارزش است که از نام بستنی سوء استفاده کرده و ارتقا درجه یافته است.

بستنی لواشکی شور، ترش و شیرین

بستنی لواشکی نسل جدید بستنی یخی است. این بستنی به دلیل آن که از شیر و چربی تهیه نمی شود در مقایسه با دیگر بستنی های شیری کالری و ارزش تغذیه ای کمتری دارد و برخلاف تصور عامه مردم، علاوه بر دارا بودن ترکیبات ترش حاوی شکر است. همچنین نمک آن زیاد و برای مبتلایان به پرفشاری خون محدودیت مصرف دارد. طبع این محصول به دلیل ترکیبات ترش بیش از دیگر بستنی های سرد بوده و در افراد سرد مزاج احتمال دارد موجب بروز مشکلات گوارشی شود.

فالوده کم خطر تر است؟

از قدیم الایام فالوده آن هم از نوع شیرازی از پرطرفدارترین شیرینی های فصل تابستان بوده و محصولی است که از رشته های بلند و یخ زده نشاسته به همراه شربت شیرین آبلیمو و کمی گلاب تهیه می شود و این روزها آن را در ترکیبات بستنی های میوه ای یخی می بینیم.

اما نکته مهم آن که بسیاری از خانواده ها بر این باورند چون فالوده پایه لبنی ندارد و در مقایسه با بستنی های شیری فاسد نمی شود و مسمومیت زا نیست، هر مکان عرضه کننده ای را برای خرید آن در نظر می گیرند، اما باید بدانید ظروفی که فالوده فله ای در آن نگهداری می شود بیشتر از جنس آلومینیم بوده و جدار آنها پر از خراش است و احتمال دارد در اثر شستشوی نامناسب، منبع انتقال دهنده آلودگی شیمیایی و میکروبی به محصول شود و از سوی دیگر شربت این شیرینی خود عاملی برای تجمع حشرات موذی است و این آلودگی ها می تواند با علائمی چون اسهال، استفراغ، دل پیچه و سردردهای شدید فرد را مسموم کند.

این را هم بدانید شیرینی فالوده به واسطه شربت و مواد نشاسته ای رشته ها از بستنی بیشتر بوده و برای دیابتی ها و افراد چاق منع مصرف دارد و می تواند باعث افزایش چربی خون شود. همچنین خیال نکنید که می توانید با مصرف بیشتر آبلیمو از مضرات شیرینی آن بکاهید و با افزودن ژله و شربت میوه موجود در اماکن عرضه فالوده آن را مغذی کنید. تمام این افزودنی ها سنتزی بوده و نه تنها ارزش تغذیه ای ندارد، بلکه تهدید کننده سلامت مصرف کننده هم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha